subdomæne
Fra : Lars Raaby

Dato : 18-11-03 17:37

Jeg ville gerne lave subdomæne på min hjemmeside. Det skal være
på samme måde som hos TV2 http://enside.tv2.dk
Jeg har fundet dette script hos eksperten.dk Jeg ville gerne vide
hvad jeg skal kalde filen. Den skal hedde php til sidst men må
den godt hedde hest.php ?

Jeg ved heller ikke hvor jeg skal lægge filen på serveren.
Jeg bruger www.freepaq.dk som webhotel. Der er wildcard på mit
domæne.

<?
if ($HTTP_HOST == "lars.raaby.dk") {
header("location: http://www.raaby.dk/lars/");
}
else if ($HTTP_HOST == "tommy.raaby.dk") {
header("location: http://www.raaby.dk/tommy/");
}
else {
header("location: http://www.raaby.dk");
}
?>
Jeg har fåstået logikken i dette script men mangler bare lige det
sidste for at kan få det til at virke.
Jeg håber at i gider hjælpe en nybegynder der har kikket gruppen
igennem og kikket på webcafe uden at kunne finde svar på mit
problem.

--
Med venlig hilsen / Lars Raaby

Unix, MS-DOS, and Windows
(also known as the Good, the Bad, and the Ugly)

Fra : Benny Nissen

Dato : 18-11-03 17:45

"Lars Raaby" <No_Antivirus@raaby.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg har fundet dette script hos eksperten.dk Jeg ville gerne vide
> hvad jeg skal kalde filen. Den skal hedde php til sidst men må

I princippet ja, men din udbyder understøtter sikkert kun index.php, så det
skal du kalde den.

> Jeg ved heller ikke hvor jeg skal lægge filen på serveren.
> Jeg bruger www.freepaq.dk som webhotel. Der er wildcard på mit
> domæne.

Den skal ligge i roden, så der er den første fil, der bliver hentet når
brugeren surfer ind på dig site.

> [...]
> header("location: http://www.raaby.dk/lars/");
> }
> else if ($HTTP_HOST == "tommy.raaby.dk") {

Samme fidus har jeg lavet på mit domæne.
Se f.eks. http://salg.bennynissen.dk
http://web.bennynissen.dk
o.s.v.

--
Benny

Fra : Lars Raaby

Dato : 18-11-03 18:15

Benny Nissen skrev bl.a.:
> I princippet ja, men din udbyder understøtter sikkert kun
> index.php, så det skal du kalde den.
Jeg har lige fået svar fra freepaq hvor de skriver at den skal
hede index.php

> Den skal ligge i roden, så der er den første fil, der bliver
> hentet når brugeren surfer ind på dig site.
tak for det

> Samme fidus har jeg lavet på mit domæne.
> Se f.eks. http://salg.bennynissen.dk
> http://web.bennynissen.dk
> o.s.v.
Jeg har fået denne kode af freepaq.
hvad er forskellen

<?php
if (eregi("subdomain1\.minhjemmeside\.dk", $HTTP_HOST)) {
header("Location: subdomain1");
} elseif (eregi("subdomain2\.minhjemmeside\.dk", $HTTP_HOST)) {
header("Location: subdomain2");
} elseif (eregi("subdomain3\.minhjemmeside\.dk", $HTTP_HOST)) {
header("Location: subdomain3");
} else {
header("Location: mysite");
}

er den ene bedre en den anden?

Fra : Lars Raaby

Dato : 18-11-03 18:51

Lars Raaby skrev bl.a.:
> [...]
> header("Location: subdomain2");
> } elseif (eregi("subdomain3\.minhjemmeside\.dk", $HTTP_HOST)) {

Det første script kan jeg godt få til at virke men hvis jeg går
ind på http://tommy.raaby.dk så lukke den denne link op
http://www.raaby.dk/tommy det var ikke lige planen.

Script lukker ikke nogle sider op. Måske har jeg lavet en fejl et
sted.
http://salg.bennynissen.dk er sådan som jeg gerne ville havde
det.

/Lars
--
(citat)
Alt hvad jeg kan lide er enten ulovligt, umoralsk eller fedende.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-11-03 19:48

Lars Raaby skrev:

>Det første script kan jeg godt få til at virke men hvis jeg går
>ind på http://tommy.raaby.dk så lukke den denne link op
>http://www.raaby.dk/tommy det var ikke lige planen.

Jeg tror ikke det kan ændres. Det er jo reelt kun
pseudosubdomæner. Et ægte subdomæne skal sættes op i en
navneserver og kræver ikke php. De steder jeg har hoteller,
koster det penge at få subdomæner sat op.

--
Bertel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-11-03 20:38

On Tue, 18 Nov 2003 19:47:45 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Jeg tror ikke det kan ændres. Det er jo reelt kun
>pseudosubdomæner. Et ægte subdomæne skal sættes op i en
>navneserver og kræver ikke php.

Der er et spring herimellem. foo.domæne.dk behøver ikke at være "et
ægte subdomæne" i DNS-forstand (egen zone), men blot at være en host i
domæne.dk-zonen.

Det kan dog klares ved at lave en selvstændig, virtual host på
webserveren. Der er ingen forskel på hvad, der skal sættes op i DNS
her, og så i forhold til PHP-løsningen (alle løsninger kræver, at
dns'en i første omgang peger på webserveren - hvordan, man så tager
det dérfra, er en anden sag).

Endnu en mulighed er at bruge såkaldte rewrite-regler, hvis der er man
har adgang til det. Det kan også laves uden en konfiguration af
webserveren.

En Ask-klassiker til Apache er fx:

> RewriteEngine on
> RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.faetter\.dk$
> RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?[^.]+\.faetter\.dk$
> RewriteRule ^(.+) %{HTTP_HOST}$1 [C]
> RewriteRule ^(www\.)?([^.]+)\.faetter\.dk(.*) /home/httpd/www.faetter.dk/$2$3

... hvor domænenavnet og stien blot skal rettes til. I det eksempel
kigger Apache så blot efter filerne i et underkatalog med det samme
navn, som det før "faetter.dk" (og evt. med www foran)

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: :) (og ikke *sxms*)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-11-03 22:23

Peter Brodersen skrev:

>Det kan dog klares ved at lave en selvstændig, virtual host på
>webserveren.

Det kan man ikke som gemen lejer af et webhotel, vel?

>Endnu en mulighed er at bruge såkaldte rewrite-regler, hvis der er man
>har adgang til det. Det kan også laves uden en konfiguration af
>webserveren.

Det lyder spændende. Hvordan aktiverer man det? Kan det laves
uden at bringe sysadminerne ind i billedet?

--
Bertel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-11-03 00:01

On Tue, 18 Nov 2003 22:22:49 +0100, Bertel Lund Hansen

>Det kan man ikke som gemen lejer af et webhotel, vel?

Sandsynligvis ikke.

>Det lyder spændende. Hvordan aktiverer man det? Kan det laves
>uden at bringe sysadminerne ind i billedet?

*Forudsat* at man har adgang til at bruge en AccessFile - typisk ved
navn ".htaccess" under Apache - så er det blot at oprette en sådan
..htaccess-fil med det nævnte indhold, tilrettet til ens webhotel.

Det er vist dog de færreste steder, hvor brugeren får lov til bruge
..htaccess, og også har adgang til rewrite-muligheder.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: :) (og ikke *sxms*)

Fra : Benny Nissen

Dato : 18-11-03 21:59

> [...]
> http://www.raaby.dk/tommy det var ikke lige planen.
>
> Script lukker ikke nogle sider op. Måske har jeg lavet en fejl et

Så får du da lige min indexfil:
http://bennynissen.dk/index.phps

Kig på koden og brug det, hvis du kan/vil.

--
Benny

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-11-03 18:28

Lars Raaby skrev:

>hvad jeg skal kalde filen. Den skal hedde php til sidst men må
>den godt hedde hest.php ?

Ja, men så kan du ikke kalde den på sædvanlig vis. Hvis jeg
omdøbte min index.php til hest.php, ville min hejemmesideadresse
se sådan ud:

   http://bertel.lundhansen.dk/hest.php

Det er ikke særlig pænt. Når man bruger navnet "index", findes
filen automatisk med blot:

   http://bertel.lundhansen.dk/

--
Bertel

Fra : Lars Raaby

Dato : 18-11-03 18:41

Bertel Lund Hansen skrev bl.a.:

> [...]
> hejemmesideadresse se sådan ud:
>
> http://bertel.lundhansen.dk/hest.php
>
> Det er ikke særlig pænt. Når man bruger navnet "index", findes

Tak for svaret. Jeg skulle jo skrive et eller andet ord.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-11-03 19:42

Lars Raaby skrev:

>Tak for svaret. Jeg skulle jo skrive et eller andet ord.

Jeg havde to programmeringslærere (faktisk flere) på min
datamatikeruddannelse. Den ene brugte "hest" hver gang vi skulle
hitte på et eller andet navn. Den anden brugte "pølsehest".

--
Bertel

Fra : Lars Olesen

Dato : 18-11-03 20:05

Lars Raaby wrote:

> Jeg har fåstået logikken i dette script men mangler bare lige det
> sidste for at kan få det til at virke.

Jeg er ret sikker på, at du bare ligger koden øverst i din indexfil -
eller inkluderer den på alle dine sider vha. include();

/lars

--
Lars
www.fodboldenslegestue.dk   www.larsolesen.dk