hestens vægt?
Fra : Marlene Jensen

Dato : 18-11-03 16:53

hej alle sammen!

Er der nogle af jer der har sådan lidt styr på hvad man regner med at en
hest vejer?

Jeg har en lille frederiksborg på 155cm i stang og slank af bygning og en
stor frederiksborg på162 cm i stang men meget kraftig i bygning(den gamle
type, lidt aller en brygger hest).

hvad tror i de vejer?

Jeg kender godt den der formel gjordmål i cm *6,25-625, men hvor præcis er
den?

Det er fordi jeg gerne vil købe en heste trailer og skal finde ud af om
vores bil over hoved må trække med dem.

håber i kan hjælpe mig

Marlene Jensen

Fra : Fam Lennert

Dato : 18-11-03 17:47

du skal nok regne med at de vejer ca 500 - 600 kg pr stk
det er hvad man regner med at en normal størelse hest vejer

Fra : Anet

Dato : 18-11-03 19:15

> [...]
> stor frederiksborg på162 cm i stang men meget kraftig i bygning(den gamle

(klip)

Jeg har selv i mange mange år været frederiksborgheste ejer. Helt nøjagtig
så solgte jeg min frederiksborg nr. 3 her i foråret så jeg kender godt de
forskellige modeller rigtig godt. Efter dine beskrivelser af hestene og
deres bygning så vil jeg tro, at du skal regne med at de tilsammen vejer
1050-1100 kg.

Jeg ønsker mig også en trailer så jeg kan snildt forestille mig den
forventning som du har ved at skulle i gang med at ud og kigge. Pøj, pøj med
købet. Skriv evt. hvilken trailer du vælger i mærke og model. Der er kommet
så mange nye til i de sidste år.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 19-11-03 09:06

Marlene Jensen wrote:
> [...]
> stor frederiksborg på162 cm i stang men meget kraftig i bygning(den gamle

Hmm. Jeg vil også - som flere har gjort - gætte på godt og vel et ton.

En islænder vejer vel fra 350 kg. til 450 kg. (stor og overvægtig). Så
dine ligger måske på 500-650 kg. eller sådan noget.

> Jeg kender godt den der formel gjordmål i cm *6,25-625, men hvor præcis er
> den?

Alt inden for en træskolængde ;) Den giver vist bare et fingerpeg om
hvor man er henne i spektret.

> Det er fordi jeg gerne vil købe en heste trailer og skal finde ud af om
> vores bil over hoved må trække med dem.

Der skal nok lidt af en bil til, idet traileren selv typisk vejer
400-600 kg. Det er ikke alle biler der må trække i omegnen af to tons.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 19-11-03 12:12

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Der skal nok lidt af en bil til, idet traileren selv typisk vejer
> 400-600 kg. Det er ikke alle biler der må trække i omegnen af to tons.

(klip)

Nu jeg sidder og læser svar her så kommer jeg i tanke om at den gyldne regel
inden for hestetrailere er en stor hest eller to ponyer i en almindelig
gennemsnitstrailer. Det er sådan en tommelfingerregel. Men man kan få større
trailere og man skal også bare som Dennis skriver være opmærksom på, at
bilen må trække så meget. Almindeligvis så hvis man står og kigger til f.eks
stævner så kommer den ene trailer efter den anden med to store heste i. Går
man så over og læser på totalvægt osv. ja, så kører chaufføren faktisk med
overlæs i traileren og måske endog også på krogen efter bilen.
Ved køb af trailer så vær opmærksom på at der på registreringsattesten står
at traileren er beregnet til dyre/hestetransport. Der er en hel del
mennesker der det sidste års tid er blevet taget til stævner osv. når der
har været kontrol. Ved et evt. syn er deres traileren nemlig ikke godkendt
til dyre/hestetransport men kun til transport og så kører de ulovligt også
selv om at traileren er en rigtig hestetrailer.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Lisbeth Sejberg

Dato : 19-11-03 13:38

Dennis Thrysøe <dennis@geysirheste.dk> skrev:

> [...]

--Dertil kommer så, at der vist er mange der "glemmer" hvor meget
eller rettere hvor lidt de må trække med et kategori B kørekort.
M.v.h.
Lisbeth

Fra : Kim

Dato : 19-11-03 14:06

"Lisbeth Sejberg" <fennec@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> --Dertil kommer så, at der vist er mange der "glemmer" hvor meget
> eller rettere hvor lidt de må trække med et kategori B kørekort.

Dét kræver osse den udvidede ledvogtereksamen at gennemskue
de regler. Jeg kom engang til at stille et spørgsmål i dk.fritid.bil
om det var den faktiske vægt eller om det er trailerens max-vægt
man skal gå efter.
Der kom ca. 150 forskellige udlægninger og fortolkninger at
trailerreglerne. Så de er ikke helt nemme at gennemskue....

Mvh, Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-11-03 14:12

"Kim" <no@mail.dk> wrote in message

> [...]
> Der kom ca. 150 forskellige udlægninger og fortolkninger at
> trailerreglerne. Så de er ikke helt nemme at gennemskue....

Her er det forklaret meget godt:

http://www.faerdselssikkerhed.dk/object.php?obj=164c3e80&SearchLogID=35

Som jeg kan se det er det meget svært at undgå B/E kørekortet.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Anet

Dato : 19-11-03 23:28

"Kim" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der kom ca. 150 forskellige udlægninger og fortolkninger at
> trailerreglerne. Så de er ikke helt nemme at gennemskue....

Jeg har taget både lastbil og hængerkortet så er jeg vel på den sikre side
hvad angår kørekortets lovlighed.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene Jensen

Dato : 19-11-03 19:37

Hej igen

Mange tak for alle jeres svar.

Jeg har kigget på en brenderup horseliner 1300kg. Det er kun meningen at jeg
skal kører med en hest af gangen, men det er mere for at finde ud af om jeg
må kører med dem begge enkeltvis.

Det er min fars bil som skal trække, og for at den må trække skal der laves
om på bilens attest, hvor der står påhængsvognens max totalvægt. Den står nu
til 1200kg, og den skal sættes ned til 1125.

Traileren har en egenvægt på 600kg, hvilket gør at der er 525kg tilbage før
at vi overstiger de 1125kg, hvilket vil sige at hesten ikke må veje mere en
525kg for at jeg må kører lovligt med den, på mit lille kørerkort.

Er der forresten nogen som ved hvad det koster at få lavet om på bilens
attest?

.......og er der nogen som har erfaring med at handle sådan ting i tyskland,
hvor momsen er billigerer?

Marlene Jensen

Fra : Anet

Dato : 19-11-03 23:29

> Er der forresten nogen som ved hvad det koster at få lavet om på bilens
> attest?

(klip)

Jeg tror og mener at bilen skal vejes ned og så en tur igennem synshallen
for at få en ny attest som kan bruges.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 22-11-03 20:35

Marlene Jensen wrote:

> ......og er der nogen som har erfaring med at handle sådan ting i tyskland,
> hvor momsen er billigerer?

Jeg tror at Kongeå Trailercenter kan hjælpe dig med den slags, det mener
jeg at have set et sted...