Distributioner med qmail
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 18-11-03 13:26

Findes der nogle Linux-distributioner, der inkluderer qmail som
mailserver som standard?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Esben

Dato : 18-11-03 13:45

http://www.e-smith.org/

--
Esben

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 18-11-03 14:40

On Tue, 18 Nov 2003 13:45:15 +0100, Esben <hyber@hyber.dont-spam-me.dk> wrote:

> "Thomas Arildsen" <tari00@FJERNDETTE.kom.auc.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.e-smith.org/

Hey, maa de det? Jeg mindes at kunne huske at DJB's licens er til hest.

--
Jesper

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 18-11-03 14:57

jlouis@pc-063.diku.dk (Jesper Louis Andersen) writes:

>Hey, maa de det? Jeg mindes at kunne huske at DJB's licens er til hest.

Så vidt jeg husker - og det er et gevaldigt forbehold - er det kun
default installation directory, man ikke må lave om på.

Qmail installeres som default i /var/qmail, og hvis man er utilfreds
med det, er den officielle holdning, at man kan lave symlinks til
det (og ikke omvendt) andre steder fra.

Enhver med professionelt kendskab til Unix vil nok undlade at gøre
det på den måde

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 18-11-03 15:05

On Tue, 18 Nov 2003 13:57:17 +0000 (UTC),
Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote:

> Enhver med professionelt kendskab til Unix vil nok undlade at gøre
> det på den måde

Ihvertfald hvis man koerer eksempeltvist *BSD:

(man 7 hier:)

/var/ multi-purpose log, temporary, transient, and spool files

Hvad h...... et _PROGRAM_ skal lave der fatter man ikke. Desuden bliver
det saa besvaerligt at skulle mounte /var noexec,nosuid naar man har
qmail liggende der.

--
Jesper

Fra : Michal

Dato : 18-11-03 17:44

In news:bpd8ft$srd$1@katie.ellegaard.dk,

Så vidt jeg husker må man ikke distribuere det kompilerede program, og ej
heller modificeret kildekode.

F.eks debian leverer kildekode i en .deb, samt et "build-script".

> [...]
>
> Qmail installeres som default i /var/qmail, og hvis man er utilfreds
> med det, er den officielle holdning, at man kan lave symlinks til

Så vidt jeg husker er Postfix standard installation også i /var

> Enhver med professionelt kendskab til Unix vil nok undlade at gøre
> det på den måde

Ja, og smide den i /opt eller sprede den ud over /etc, /bin etc...

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 18-11-03 17:52

"Michal" <nonexistant@fakedomain.INVALID> writes:

>Så vidt jeg husker er Postfix standard installation også i /var

Nej, den lever de rette steder. Men der er en masse eksempler
på chrooting af postfix, der anvender /var/spool. Måske er det
det, der forvirrer?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Michal

Dato : 18-11-03 18:12

In news:bpdint$m47$1@katie.ellegaard.dk,

> Nej, den lever de rette steder. Men der er en masse eksempler
> på chrooting af postfix, der anvender /var/spool. Måske er det
> det, der forvirrer?

Så vidt jeg husker blev der under foredraget om "Postfix vs. qmail" (holdt
af bl.a. sslug) sagt at "Postfix også pr. standard bliver installeret under
/var". Men jeg er ikke sikker.

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 18-11-03 15:21

On Tue, 18 Nov 2003 14:04:46 +0000 (UTC), Jesper wrote:

> [...]

> Hvad h...... et _PROGRAM_ skal lave der fatter man ikke. Desuden
> bliver det saa besvaerligt at skulle mounte /var noexec,nosuid naar

djb ved bedre. Punktum.

<http://cr.yp.to/compatibility.html>
<http://cr.yp.to/qmail/dist.html>
<http://cr.yp.to/qmail/faq/install.html#whyvar>

Mvh.

--
"Do not feed the oysters under the clouds" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 18-11-03 15:21

spamtrap@koldfront.dk (=?iso-8859-1?q?Adam_Sj=F8gren?=) writes:

>djb ved bedre. Punktum.

Indeed. Endnu mere grund til at holde sig langt væk

Mvh.
   Klaus.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-11-03 00:07

On 2003-11-18, Thomas Arildsen <tari00@FJERNDETTE.kom.auc.dk> wrote:
> Findes der nogle Linux-distributioner, der inkluderer qmail som
> mailserver som standard?

emerge qmail

og du har den installeret i gentoo - med patches.

Hvis du kører gentoo er det en god ide lige at smide
distcc på et par maskiner. Den styrer med en compile farm.

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 19-11-03 00:27

Povl H. Pedersen wrote:
klip...
> emerge qmail
>
> og du har den installeret i gentoo - med patches.
>
> Hvis du kører gentoo er det en god ide lige at smide
> distcc på et par maskiner. Den styrer med en compile farm.

Nu kender jeg desværre slet ikke Gentoo, men det lyder knageme smart.
Det bør jeg nok kigge på - tak for det.

Mvh. Thomas Arildsen