Skab
Fra : Zirfelt

Dato : 17-11-03 18:08

For 14 dage siden fik min Islænder et sår på siden af hovedet. Da jeg så at
hun gnuppede i det, og det blev værre, kontaktede jeg straks dyrlægen. Han
sagde det er skab. Altså begyndte jeg straks at vaske hende i sibasil (aner
ikke hvordan det staves) De første to gange så det ud til at hjælpe, men nu
er det blusset op igen. Jeg ved at de kan få en sprøjte for det. Men jeg ved
også der er en risiko ved det. Men hvor stor er den? Har i hørt om nogle
heste der har taget skade af den?
Hilsen Irene

Fra : Lise Lund Brodersen

Dato : 17-11-03 18:51

> [...]
ved
> også der er en risiko ved det. Men hvor stor er den? Har i hørt om nogle

Hejsa!!!

Køb noget "Digtaksogen-olie" (stavemåde???) og pensel området + lidt udenom,
1-2 gange dagligt i ca. 1 uge, så skulle det gerne være væk... Midlet kan
købes på apoteket eller på foderstoffen...
Mvh. Lise Lund Brodersen

Fra : Heidi Falch

Dato : 17-11-03 23:47

On Mon, 17 Nov 2003 18:07:50 +0100, "Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk>
wrote:

> [...]
>også der er en risiko ved det. Men hvor stor er den? Har i hørt om nogle

En del af hestene, hvor jeg har min stående får en skabssprøjte her
sidst på året, og ingen af dem virker til at tage skade.

--
Knus

Trolden

Fra : skingur

Dato : 18-11-03 09:21

"Heidi Falch" skrev d. 17-11-03 23:47 dette indlæg :
> En del af hestene, hvor jeg har min stående får en skabssprøjte her
> sidst på året, og ingen af dem virker til at tage skade.

> [...]

hej heidi

Er en skabssprøjte en sprøjte, der ikke vil stå ved hvad den er???

Går det ellers godt?

Mvh Christina VM

http://www.kandu.dk/

Fra : Heidi Falch

Dato : 18-11-03 20:04

On Tue, 18 Nov 2003 08:21:21 GMT, "skingur" <skingur.news@kandu.dk>
wrote:

<snip>

>Er en skabssprøjte en sprøjte, der ikke vil stå ved hvad den er???

Ser du det har jeg også gået og overvejet

>Går det ellers godt?

Jo tak - det går fint. Har dog fundet ud af, at Assa igen igen har
snydt og ikke er ifolet (øv øv og atter øv). Samtidig fandt jeg så ud
af, at hun ikke har orm - og det er jo rart at vide

Hun er pt ved at få adskilt gangarterne, så jeg med lidt held - og
hjælp - forhåbentlig snart kan ride hende igen

--
Knus

Trolden

Fra : bandit

Dato : 19-11-03 15:50

Er der ikke noget med at man også skal vaske stalden ned, når man har skab
da det smitter.

Fra : Anet

Dato : 20-11-03 00:02

"bandit" <holberg_lissau@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der ikke noget med at man også skal vaske stalden ned, når man har skab
> da det smitter.

(klip)

Joh, skab smitter og derfor skal den eller de heste der har skab isoleres
fra andre heste. Som rengøringsmiddel til stalde er Virkon S altid et godt
middel da det dræber alskens bakterier og har en god desinfektionsværdi. Der
findes forøvrigt flere forskellige former for skab men fælles for dem alle
er, at de er meget smitsomme. Man har flere forskellige behandlingsformer.
Man kan få givet en indsprøjtning som der tidligere i tråden er fortalt om.
Man kan også ved visse af formerne smøre det pågældende sted med
antibiotikasalve som fås ved henvendelse til ens egen dyrlæge som nok vil se
hesten for at stille den helt korrekte diagnose.

--
~ Hilsen
Annette ~