CPU temperatur!!!
Fra : [8000] Lasse Ramsgaa~

Dato : 17-11-03 15:06

Min CPU temperatur er svinger mellem 50 og 70 grader er det for meget!?
Den når de 70 ved moderat belastning, men ved max belastning er den endnu
højere omkring 80!!

CPU:
Athlon Thoroughbred XP 2600+ 2.133GHz

Køler:
ThermalTake Silent Boost, XP > 3400+, Duron/T.Bird > 1400 MHz, 21 db

Håber nogen har et svar!!

Fra : JK

Dato : 17-11-03 15:40

On Mon, 17 Nov 2003 15:06:11 +0100, "[8000] Lasse Ramsgaard"
<ramsgaard@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Athlon Thoroughbred XP 2600+ 2.133GHz
>
>Køler:
>ThermalTake Silent Boost, XP > 3400+, Duron/T.Bird > 1400 MHz, 21 db

Det skulle da være en udmærket køler. Sidder den korrekt på ? det går
jeg udfra, for hvis køleren vender forkert, plejer den at stå så
skråt, at det går helt galt med kølingen.

Har du en kabinet blæser ? I et varmt kabinet er køleren bare et
piskeris og køler ikke nok.

Endelig kan man spørge til, hvilket bundkort det er ? Nogle gange kan
en bundkort bios opdateringen skubbe kalibreringen af temperatur
sensoren på plads.

Hvor var er køleren mærket med fingrene, eller med siden af en finger.

En idle temperatur (tomgang) på 40 grader skulle ikke være svær at
opnå, og så burde fuld load temperatur være under 55.

SilentBoost kan vist varieres i hastighed !?

mvh

John

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 17-11-03 16:00

[8000] Lasse Ramsgaard wrote:
> [...]
> Athlon Thoroughbred XP 2600+ 2.133GHz
>
> Køler:
> ThermalTake Silent Boost, XP > 3400+, Duron/T.Bird > 1400 MHz, 21 db

Det er /meget/ for meget! Jeg har selv en AMD Athlon XP2400+ (Thoroughbred)
og kører med en Sprie WhisperRock IV (21 db) til 100 kr. Den er lige pt. 43
grader varm. Jeg har een 12 db papst blæser der suger luften ud af
kabinettet.

Det ser helt galt ud det du har gang i...

--
Martin K

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 17-11-03 18:30

[8000] Lasse Ramsgaard wrote:
> Min CPU temperatur er svinger mellem 50 og 70 grader er det for meget!?

Du bør drikke noget vand så... evt. søge læge.

> Den når de 70 ved moderat belastning, men ved max belastning er den endnu
> højere omkring 80!!

Spøg til side; kan du holde på køleprofilen i mere end et par sekunder
når den viser de "høje" temperaturer?
Hvis du ikke er trænet (proff. kok eller lignende) så er de temperaturer
du nævner for høje til at man normalvis kan holde på den i længere tid
af gangen.

Kan du "nemt" holde på den er det enten softwaren eller sensorsystemet
der fejler.

Jeg har f.eks. et system, der viser 44grd. lige efter koldstart (aflæst
i BIOS setup), dvs. efter at maskinen har være startet i få sekunder.
Rummet ligger på ca. 20grd. Det gælder også uden køler med en finger
plantet på CPUen. Den er simpelthen ikke så varm.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 17-11-03 18:55

Steen Suder, privat wrote:
> Kan du "nemt" holde på den er det enten softwaren eller sensorsystemet
> der fejler.

Det kunne også være at køleprofilen slet ikke har kontakt. En varm
køleprofil betyder som regel god varme afgivelse fra CPU'en...

--
Martin K

Fra : Bernhard Ege

Dato : 17-11-03 19:38

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> wrote in message
sensorsystemet

> Det kunne også være at køleprofilen slet ikke har kontakt. En varm
> køleprofil betyder som regel god varme afgivelse fra CPU'en...

Netop. En høj cpu temp. med lunken køler betyder dårlig køling. Hvis den
er meget varm, så er køleren enten for ringe eller også får cpuen for
høj spænding eller er clocket for højt.

Man skal dog også være opmærksom på hvilken temperatur sensor det er man
aflæser. Den indbyggede i cpuen er mere upræcis på nogle bundkort og som
regel betydelig højere i temperatur end den sensor som sidder i soklen.

Jeg har selv målt over 100 grader med mit ASUS A7NX8 Deluxe bundkort på
min Barton (cpu sensor) men det var ikke varmt nok til at bundkortet
selv ville lukke ned. Pc'eren var dog ikke ustabil hvilket godt kan
undre.

mvh Bernhard

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 17-11-03 23:16

Martin Kirschmeyer wrote:

> Det kunne også være at køleprofilen slet ikke har kontakt. En varm
> køleprofil betyder som regel god varme afgivelse fra CPU'en...

Enig.
Man må gang på gang undre sig over hvor dårlige folk nogle gange er til
at montere kølere; det er som om de slet ikke har aktive nerveender i
fingerspidserne (også kaldet fingerspitzgefühl .

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 17-11-03 23:17

Martin Kirschmeyer wrote:

> Det kunne også være at køleprofilen slet ikke har kontakt. En varm
> køleprofil betyder som regel god varme afgivelse fra CPU'en...

Det var også derfor at mit eget praktiske eksempel indebar direkte
fingerspidskontakt med toppen af CPUen (PIII).

Fra : David T. Metz

Dato : 18-11-03 03:01

[8000] Lasse Ramsgaard skriblede:

> Håber nogen har et svar!!

Gæt: du har enten glemt kølepastaen eller puttet for meget på.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Fortza

Dato : 18-11-03 21:15

Hej.

Ja, den er HELT gal - det må du se og løse hurtigst muligt. Jeg selv kører
med en vandkøling, det er nok mere en smagssag. Ved at www.dk-shop.dk har
fået nogen HELT vildt billige vandkøler hjem til både køling af CPU, GPU og
chipsæt.....ellers så skal du nok holde dig fra de der Thermaltake...de er
vidst mere smarte end de gavner.

Held og lykke.

Fra : John Vedsegaard

Dato : 19-11-03 06:04

"[8000] Lasse Ramsgaard" <ramsgaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
| Athlon Thoroughbred XP 2600+ 2.133GHz
|
| Køler:
| ThermalTake Silent Boost, XP > 3400+, Duron/T.Bird > 1400 MHz, 21 db

Pil blæseren af!

Ophæng den i ståltråd ca. 5 cm fra kølepladen.

Temperaturen falder normalt ca. 10-15 grader!

Samtidig reduceres støjen til næsten ingenting, selv med de billigste
standardkølere...

John

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-11-03 19:09

In article <3fbaf9a0$0$94992$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk says...
> Pil blæseren af!
> Ophæng den i ståltråd ca. 5 cm fra kølepladen.

Lyder vanvittigt, men det synes fornuftigt.

> Temperaturen falder normalt ca. 10-15 grader!

Også dette.

> Samtidig reduceres støjen til næsten ingenting, selv med de billigste
> standardkølere...

Størstedelen af blæserens energi bruges på at presse luft gennem
profilet. Ved det tætte placering skabes turbolens og det giver
dårligere gennemstrømningsegenskaber og dermed ringere køleeffekt.
Turbolens skaber tillige støj.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen