Mest pålidelige fiskevægt ?
Fra : Jan

Dato : 15-11-03 19:14

Kan I anbefale mig en fiskevægt ?

Har lidt kig på Rapala's digitale fiskevægte,
men er lidt forbeholden overfor dem.
Nogen der har erfaringer med dem.

Ellers nogle andre mærker/typer ?

Max vægten er 15 kilo.

Fra : SGF

Dato : 16-11-03 14:02

Hej Jan

Hvis du vel have det allermest nøjatgtige, er en digital vægt nok at
foretrække. Selv har jeg fravalgt de digitale modeller, da jeg tror, sådan
en før eller siden ville få en stor pirk i smasken i bunden af en
fiskekasse - og herefter afgå ved døden.............

Af "gammeldags" fjedervægte, er Zalter (Super-samson) nok de allerbedste på
markedet. De findes i mange forskellige størrelser, og en 15kg´s vægt har så
vidt, jeg husker en unøjagtighed på +/- 100g. Vejer fisken 14,6 eller
14,7??? Who cares????

Zalter-vægten koster vist et par hundrede kroner.

Mvh
Søren Frederiksen

Fra : Joker

Dato : 16-11-03 14:25

On Sun, 16 Nov 2003 14:02:03 +0100, SGF wrote:

> [...]
> en før eller siden ville få en stor pirk i smasken i bunden af en
> fiskekasse - og herefter afgå ved døden.............

Lige et indspark.
Er det ikke kun udlæsningen der mere nøjagtig på digitale vægte?
Der er vel stadig noget mekanik med samme usikkerhed som på de mekaniske.
Jeg tror også mest på holdbarheden ved de mekaniske - og så løber de ikke
tår for batteri

--
MVH Per
http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=109968

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 17-11-03 18:46

"Joker" <per.dk@mailBox.dk> skrev i en meddelelse news:3d8c58khwanl$.19rs9d1dpbjfm.dlg@40tude.net...
<<klip.. > Der er vel stadig noget mekanik med samme usikkerhed som på de mekaniske. klip...

Elektroniske finesser er nok tæt på at være OT her ( Det siger jeg bare fordi jeg ikke ved nok om vejeceller til at skrive om det ) , men - en ordentlig elektronisk vægt KAN være overordentligt præcis. Den største usikkerhedsfaktor i en (for) billig elektronisk vægt vil formentlig ligge i temperaturstabiliteten. Det er nemt at lave digitalelektronik, det er fandens svært at lave det stabilt Jeg ville mene at hvis du vil købe relativt billigt, så undgå skrammel-elektronik og køb mekanisk. Vil du ha det bedste uanset prisen så er elektronik mest præcist. Men ærlig talt, hvis man ikke lige laver videnskabelige studier, hvem kan så ha glæde af en vanvittigt høj nøjagtighed. Jeg mener, hvem tror på " I går fangede jeg en ørred på 8,456738 Kg
MVH Niels

--
Nu er jeg TRÆT af spammere.
Fjern bæstet fra adressen hvis du mailer mig.

Fra : Joker

Dato : 17-11-03 18:54

On Mon, 17 Nov 2003 18:45:50 +0100, Niels Damsgaard-Sørensen wrote:

> [...]
> <<klip.. > Der er vel stadig noget mekanik med samme usikkerhed som på de mekaniske. klip...

" I går fangede jeg en ørred på 8,456738 Kg

Så har du da vist også vejet fluen med

OK, jeg gik ud fra at der var en eller anden fjeder som kan blive slap,
også i en digitalvægt.
Kan godt være det er ved at være lidt OT, så jeg bøjer mig for dine
argumenter.

--
MVH Per
Billede af Molly: http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=109968

Fra : 7C

Dato : 16-11-03 16:00

Jeg har en af Rapala's digitale fiskevægte og er rimelig tilfreds.
Jeg kan dog ikke bruge den ombord på min båd. Det mindste bølgeskvulp får
den til at svinge ret meget. Så jeg vejer først fisk, når jeg kommer i land,
med mindre den skal ud igen.

Vh.
Søren
Silkeborg

Fra : vm acoustics

Dato : 18-11-03 16:14

Det er en af grundene til at man på bådene bruger Bismervægte. Når der er
ligevægt med loddet og fisken, ja så er det lige meget om båden gynger.

mvh
Lars

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 21-11-03 08:52

Fjedervægte er meget upræcise når de er gamle og rustne.
Digitale vægte er bedre men det bedste er vægte baseret på
vægtstangspricipper og ligevægt. Og det hvad enten det er bismervægte eller
lodvægte. De er uafhængige af temperatur, rust mm. Hvis de er solidt lavede
kan de også tåle slag stød. Men de er ikke så nemme at have med i
fiskevesten.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse