Klippe Skovkat?
Fra : Ann K

Dato : 16-11-03 13:41

Hejsa.
Aske fortsætter åbenbart sin tilværelse som "skabs-perser" ;-(
Selv om jeg virkelig gør mit bedste, er vi nu _igen_ blevet alvorligt
uvenner, fordi jeg har insisteret på at få lov til at rede/skære de værste
filterknuder ud af hans pels... Vask er nok noget af det mest mislykkede,
jeg har forsøgt mig med!!! Aske _hadede_ synet af mig i næsten en uge efter
den omgang dyremishandling, så det forsøger jeg ikke igen! Måske mest,
fordi det ikke hjalp en hujende fis...
Så nu er der kun én ting tilbage, som jeg ikke har prøvet... Klipning af
hans pels...
Men - det er jo ved at være vinter! Er det nu så smart at gøre det på denne
årstid!!! Jeg tænker bla. på at Askes pels er en "rigtig"Skovkattepels...
dvs at den er varm, isolerende og fremfor alt vandskyende - noget han
sikkert har god brug for i de næste måneder... Men det vil vel forsvinde,
hvis han bliver klippet - ikk'???
Hvis jeg selv begynder på det, er der så nogen her i gruppen som kan hjælpe
med nogle gode fif til, hvordan?
Aske er ikke så slemt filtret at jeg mener at det vil være særligt
hensigtsmæssigt at lægge ham i narkose hos dyrlægen - kun for en blive
klippet! Narkose er jo forbundet med en vis risiko - og den vil jeg (endnu)
ikke løbe, kun for en klipnings skyld!

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Fra : Helle

Dato : 16-11-03 15:17

"Ann K" <tsarsBingo@Bongo.os.dk> wrote in message
> [...]
>
> --
> Mvh Ann
> Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Hej Ann.

Jeg har også haft store problemer med at Sylvesters pels knudrer. Det er
rigtig irriterende. Dyrlægen insisterede på at vi skulle lægge ham i narkose
men dét ville jeg altså ikke hverken ofre penge på eller udsætte ham for så
stor en risiko. Jeg bad om, om ikke vi kunne prøve uden narkose hvis både
jeg og kæresten var der til at holde. Jeg holdte, kæresten kiggede på og
dyrlægen tog knuderne med en barbermaskine/trimmer. Ingen ko på isen dér.
Dyrerne reagerer på den måde at de er mere rolige og gør ikke så meget
modstand når de ikke er på hjemmebane. Sylvester stod forholdvis roligt -
dog forsøgte han at gemme sig i min armhule
Det var overstået i løbet af 10 min fra vi træder ind af døren til vi er ude
igen. Det var knuder på maven og bagi. Jeg synes I skal give denne metode en
chance.
Jeg har hørt flere der har oplevet det samme som mig. Her hjemme hader
Sylvester at blive børstet med en kam/børste - han stritter imod, bider og
er rigtig utidig men hos dyrlægen kunne han blive barberet, børstet og det
hele uden nogen problemer af den slags.

Held og lykke med det.

Mvh Helle

Fra : Louise Viborg

Dato : 16-11-03 15:21

Hej Ann!
Jeg har selv haft klippet en af mine skovkatte ned her i sommers pga
hans underudl filtrede helt vildt. Vi tog ham til dyrlægen og fik det
gjort, uden narkose. Det kostede 150 kr. Hvis han går ude vil det være
ret koldt på denne årstid. Jeg vil foreslå at du får ham trimmet der
hvor knuderne er, så han ikke bliver helt skaldet.

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Hunkilling salgsklar fra d. 24/11-03

Fra : Jakob Thuesen

Dato : 21-11-03 22:51

Hvis man nu bare én gnag ver anden dag her i vintertiden lige bruger 2-3
min. på at rede pelsen på katten, så slipper man godt og vel for knuder og
filtringer i pelsen - og de enkelte der skulle komme kan man forsigtigt
klippe med en saks.

På den måde hjælper man katten med at holde pelsen og man slipper for
regninger hos dyrlægen samt risikoen for narkosen.

Det virker i hvert fald på vores Sylvester (Norsk skovkat), som har en stor
pels.

Om sommeren klarer han den helt selv.

Mvh

Jakob

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 16-11-03 17:42

"Ann K" <tsarsBingo@Bongo.os.dk> writes:

> Hejsa.
> Aske fortsætter åbenbart sin tilværelse som "skabs-perser" ;-(

Man kan få sådan en børste/kam dims med sådan noget skær i som skærer
knuderne over, men ok det skal nok gøres rimeligt ofte så og i små
bidder...;-/

Mens Anastacia sover kan jeg en uge før tiden afsløre nok en
fødsdagsgave.. Hun fik nemlig sådan en rullekam, med tænder som kan
dreje og bevæge sig lodret en/to millimeter..

Før var det med en "almindelig" kam til katte/hunde og det var rede
flygte fange kat rede flygte og meget sur misbams. Hvis jeg da kom så
langt for hun vidste godt hvad der skulle ske når kammen kom
frem...;-/
Nu er det frem med kammen og hun smider sig for at blive redt og nyder
det, undtaget lige på mavsen..

> --
> Mvh Ann
> Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs
> [...]

Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Ann K

Dato : 16-11-03 18:10

Hej Henrik
> Man kan få sådan en børste/kam dims med sådan noget skær i som skærer
> knuderne over, men ok det skal nok gøres rimeligt ofte så og i små
> bidder...;-/

Ork ja... sådan en tingest har vi skam allerede... det er blevet meget
lettere at kæmme Tjalfe og Ranje... Akse har derimod luret dimsen og hvæser
bare ved synet af den

> Mens Anastacia sover kan jeg en uge før tiden afsløre nok en
> fødsdagsgave.. Hun fik nemlig sådan en rullekam, med tænder som kan
> dreje og bevæge sig lodret en/to millimeter..

Sådan en har vi også... Aske ved også, hvad den er til! Og hader synet af
den

> [...]
> flygte fange kat rede flygte og meget sur misbams. Hvis jeg da kom så
> langt for hun vidste godt hvad der skulle ske når kammen kom

Sådan har det hidtil været, når Aske skulle kæmmes... det gælder ikke
længere... nu er billedet;
Ann tager soigneringstaske - sætter den på bordet - lukker Ranje af vejen -
og fanger Aske... Dernæst plejer Ann sine sår og skrammer, mens Aske
virkelig rasende hvæser, snerrer og knurrer af alt og alle i hans nærhed
Og hvis han er rigtig SUR, så langer han ud! Ikke lige den opførsel han
plejer at have... og resten af Banden bliver da også skrupforvirrede :-/

Nå - jeg tror nu at jeg går i gang med at klippe ham... pelsen vokser jo ud
igen... og planen er så at begynde at vænne ham til at soignering er godt,
mens jeg er sikker på at der ikke er noget der gør ondt fordi det sidder i
en stor filtret masse... Med lidt held - og masser af tålmodighed! - skulle
han så, når pelsen er vokset helt ud igen, være mere medgørlig *krydse
fingre*

> Nu er det frem med kammen og hun smider sig for at blive redt og nyder
> det, undtaget lige på mavsen..

Ja, se - det er lige netop dér jeg vil hen
Kludetæppet er nemlig sådan... Og bortset fra at hun altså _bider_
(hårdt!!!) når hun er eksatisk af nydelse, så er det så rart at kunne komme
til uden alt det bøvl

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 17-11-03 21:42

"Ann K" <tsarsBingo@Bongo.os.dk> writes:

> Hej Henrik

Hej Ann

> Ork ja... sådan en tingest har vi skam allerede... det er blevet meget
> lettere at kæmme Tjalfe og Ranje... Akse har derimod luret dimsen og hvæser
> bare ved synet af den

Æv troede lige at jeg kunne komme med et godt brugbart forslag *S*

> Sådan en har vi også... Aske ved også, hvad den er til! Og hader synet af
> den

Æv igen..*S* Men jeg ærger mig over at jeg aldrig fik købt en til Melissa..;-/

> [...]
> Og hvis han er rigtig SUR, så langer han ud! Ikke lige den opførsel han
> plejer at have... og resten af Banden bliver da også skrupforvirrede :-/

Så er det da godt at du har Jan i huset, han har da vist udvidet
førstehjælp ikke ;-?
Ja jeg kan godt se at det er "lidt" træls det. Og stakkels resten af
banden som slet ikke fatter en lyd. Men jeg synes nu også at det er
synd for dig *SS*

> [...]
> han så, når pelsen er vokset helt ud igen, være mere medgørlig *krydse

Tjae det kunne ret godt lyde til at være den eneste brugbare løsning,
Aske som løveklippet ;-D Sur årstid at være det på...

> [...]
> Kludetæppet er nemlig sådan... Og bortset fra at hun altså _bider_
> (hårdt!!!) når hun er eksatisk af nydelse, så er det så rart at kunne komme

Helt bestemt, Anastacia er endda begyndt at komme og ligge på skødet,
mens hun kigger intenst efter kammen aldrig i mit livs skabte dage
havde jeg regnet med det... Med kammen altså..