Parrings mellem halvsøskene.
Fra : Ukendt

Dato : 17-11-03 06:01

Parrings imellem halvsøskende.

Min veninde og jeg talte forleden dag om hvor vidt det er lovlig at parre 2
halvsøskende. Hun mener det er godkendt i DDK at parre 2 halvsøskende der
har samme far, og endvidere også 2 halvsøskende der har samme mor? Er dette
virkelig sandt?

Er der ikke store muligheder for skabe misfoster eller handicappede hvalpe
ved at parre 2 halvsøskende?. Jeg ville ikke selv bruge 2 halvsøskende, da
dette i mine øjne er blodskam og forkert.

Jeg håber I kan svare på om det virkelig er rigtigt at kenneler bruger
halvsøskende til avl og om der er forskel på at de har samme mor eller far.

--
Med venlig hilsen / Best regards,

Heidi Månson
Chefredaktør . Korrespondent . Webdesigner

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 17-11-03 07:06

"Heidi Månson" <Heidi_snabela_maanson.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> halvsøskende. Hun mener det er godkendt i DDK at parre 2 halvsøskende der
> har samme far, og endvidere også 2 halvsøskende der har samme mor? Er

"Parring mellem individer nærmere beslægtet end fætter-kusine bør undgås."

Etisk regel nr. 6 inde ved DKK. Jeg ved ikke hvorfor de ikke har regeler
imod det, men vil da lige finde ud af det.

Rinnie

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-03 15:39

Mon, 17 Nov 2003 07:06:13 +0100, Rinnie Ilsøe wrote:
> [...]

>Etisk regel nr. 6 inde ved DKK. Jeg ved ikke hvorfor de ikke har regeler
>imod det, men vil da lige finde ud af det.

DKK parrer også far-datter, hvilket de kalder linieavl!
Mor-søn derimod, kalder de indavl.

Hvorfor vil I parre halvsøskende? Det kan gøres og er gjort, men der skal
være en fandens god grund til det, og man skal 100% vide, hvad man gør.
Man får jo ikke kun de gode sider dobbelt; også fejlene!
SKAL man parre halvsøskende, skal det være samme far.

--
Mvh Sonja P. sonpet***@pc.dk fjern salamien http://www.sonpet.dk

Bevar naturen...Sylt en rotte.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 19-11-03 17:23

<x Vuf x> skrev i en meddelelse
> Mon, 17 Nov 2003 07:06:13 +0100, Rinnie Ilsøe wrote:

> DKK parrer også far-datter, hvilket de kalder linieavl!

Hvor finder du det??

I øvrigt er det ikke DKK der avler... Det er de opdrættere der er
registreret ved SKK!

> Mor-søn derimod, kalder de indavl.

Må jeg ikk lige be' om link til hvor det står?

> Hvorfor vil I parre halvsøskende?

Hvem er "i"?

> Det kan gøres og er gjort, men der skal
> være en fandens god grund til det, og man skal 100% vide, hvad man gør.

Man skal jo passe MEGET (Ja, råber) på ikke at doble op på noget dårligt,
men kan ikke se hvorfor det overhovedet skal gøres? Langt langt de fleste
har heldigvis sund fornuft og avler efter den!

> Man får jo ikke kun de gode sider dobbelt; også fejlene!
> SKAL man parre halvsøskende, skal det være samme far.

Man bør slet ikke gøre det IMO! Man kan lave en 3.3 max. 2.3 eller 2.2 er
for nært.

Rinnie

Fra : Stine Frandsen

Dato : 19-11-03 21:32

> I øvrigt er det ikke DKK der avler... Det er de opdrættere der er
> registreret ved SKK!

Der er nu også ( desværre ) opdrættere indenfor DKK der laver far/datter-
parringer og får stambogsført hvalpene.

Stine

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 19-11-03 22:14

"Stine Frandsen" <xsantippe@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Der er nu også ( desværre ) opdrættere indenfor DKK der laver far/datter-
> parringer og får stambogsført hvalpene.

Hov, ramte nu også en tast ved siden af! Slem fejl... Stakkels Svenskere!
Mente jo DKK

Ved i forresten hvorfor Svenskere aldrig leger gemmeleg?
-Der er ikke nogen der gidder at finde dem!
*Høhøhø*

(Joke, -har ikke noget imod Svenskere! Min lille Jenna er selv datter af 2
SKK importer! )

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-03 05:16

Wed, 19 Nov 2003 21:32:19 +0100, Stine Frandsen wrote:

>Der er nu også (desværre) opdrættere indenfor DKK der laver far/datter-
>parringer og får stambogsført hvalpene.

Fordi DKK kalder dette "Linieavl", og mor/søn "Indavl"!
I mit hoved er begge dele indavl!
Hvordan tror I andre herinde, at der blev lavet små "gennemsigtige"
Papilloner f.eks.? Det brugtes der 10 år på. Det vil ta' noget
længere at avle dem normale igen!

Fra : Battlefield´s

Dato : 22-11-03 14:07

<x Vuf x> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvordan tror I andre herinde, at der blev lavet små "gennemsigtige"
> Papilloner f.eks.? Det brugtes der 10 år på. Det vil ta' noget

Hej Sonja
Jeg forstår, at du af en eller anden grund er utilfreds med DKK, men derfor
synes jeg nu alligevel, at du kun skal vidergive sandheder og ikke underlige
rygter.
PÅ DKK´s hjemmeside kan alle gå ind at læse om indavl/linieavl:
Indavl defineres således: "avl mellem individer, der er tættere beslægtet
end racens gennemsnit".
Linieavl defineres således: "Parring af dyr på en sådan måde at afkommet
bliver stærkt beslægtet med en bestemt fælles ane".
Desuden står der således i DKKs anbefalinger:
"Parring mellem individer nærmere beslægtet end fætter-kusine bør undgås".
Hilsen Vibeke

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-03 01:32

Sat, 22 Nov 2003 14:06:50 +0100, Battlefield´s wrote:

>Jeg forstår, at du af en eller anden grund er utilfreds med DKK, men derfor
>synes jeg nu alligevel, at du kun skal vidergive sandheder og ikke underlige
>rygter.

Og du skal ikke igen anklage mig for at lyve!!!

> [...]
>Desuden står der således i DKKs anbefalinger:
>"Parring mellem individer nærmere beslægtet end fætter-kusine bør undgås".

Papir er taknemmeligt. Spørg dog på DKK eller en DKK-opdrætter!

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-03 08:57

<x Vuf x> skrev i en meddelelse

> Papir er taknemmeligt. Spørg dog på DKK eller en DKK-opdrætter!

Jeg har set en DKK stamtavle, hvor mormor og farmor var søskende.
Hører det også under linieavl ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-03 10:05

Sun, 23 Nov 2003 08:57:07 +0100, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote:

>Jeg har set en DKK stamtavle, hvor mormor og farmor var søskende.
>Hører det også under linieavl ?

Det er vel en "fætter"-"kusine"parring? Ganske normalt

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-03 05:12

Wed, 19 Nov 2003 17:23:05 +0100, Rinnie Ilsøe wrote:
><x Vuf x> skrev ...

>Hvor finder du det??
>I øvrigt er det ikke DKK der avler... Det er de opdrættere der er
>registreret ved SKK!

Der skulle stå "tillader at avle".
Hvorfor kører du rundt i petitesser?

>Må jeg ikk lige be' om link til hvor det står?

Nej. Du kan ringe til DKK og spørge! De skulle jo være så flinke.

>Hvem er "i"?

Den, der spurgte og hendes veninde.

>Man skal jo passe MEGET (Ja, råber) på ikke at doble op på noget dårligt,
>men kan ikke se hvorfor det overhovedet skal gøres? Langt langt de fleste
>har heldigvis sund fornuft og avler efter den!

Så er vi jo enige. Det er jo netop DET, jeg skriver!

>Man bør slet ikke gøre det IMO! Man kan lave en 3.3 max. 2.3 eller 2.2 er
>for nært.

Hvad mener du med de tal? Jeg ved ikke, hvad de står for.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-11-03 11:23

On Mon, 17 Nov 2003 06:01:01 +0100, "Heidi Månson"
<Heidi_snabela_maanson.dk> wrote:

> [...]
>halvsøskende til avl og om der er forskel på at de har samme mor eller far.

,,,det er den slags linieavl der skaber sindsyge hunde og hunde med
skavanker som HD osv, og dem der er skyld i det er forfængelige
mennesker der vil have flotte udstillingshunde ! det er til at brække
sig over at folk tænker mere på sig selv med præmien i hånden, end de
tænker på hundens velbefindende .

Fra : KennelKipler

Dato : 17-11-03 17:31

"" skrev d. 17-11-03 06:01 dette indlæg :
> Parrings imellem halvsøskende.

Der er ikke nogen regler imod det, men kun retningslinier. Men man skal
i mine øjne være lidt af et fjols hvis man laver en så tæt avl.
Det gøres, det er jeg ikke i tvivl om, har selv set annoncer hvor der
med lidt søgen kan findes frem til det egentlige familiære forhold. Og
jeg tager stærkt afstand fra det.

MVH Marie.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-03 15:44

Mon, 17 Nov 2003 16:30:49 GMT, KennelKipler wrote:

> [...]
>Det gøres, det er jeg ikke i tvivl om, har selv set annoncer hvor der
>med lidt søgen kan findes frem til det egentlige familiære forhold. Og

Det gøres også for at hvalpene er små i fødsel, hvis man har en spinkel
tæve, man håber bliver kraftigere ved at få hvalpe. Hvalpene vokser sig
fint store, som alle andre normale hvalpe. Ved en kontrolleret parring,
skal man ikke være bange for det.
Har man en tæve, der er resultat af ½-søskendeparring, skal man absolut
ikke fortsætte. Ej heller hvis hannen er det.
Altså aldrig ½-søskendeparring på ½-søskendeparring! Så går det galt!