router, firewall, DNS
Fra : Leonard

Dato : 16-11-03 22:40

Kan jeg med en PC m. 2 netkort lade al trafik ind og ud af huset gå
gennem denne, så den virker som firewall ?

Kan jeg sætte denne PC direkte til ADSL-modemet og derved undlade
Speedstream Routeren ?

Kan jeg lade denne PC være DNS-server for de øvrige PCere i netværket
og derved undlade at skrive noget i de respektive hosts-filer for at
tilgå den lokale webserver ?

Kan jeg lade den samme PC være server for både hjemmesider og mail på
flere domæner ?

Vil dette være usikkert hvis det sættes rigtigt op ?
--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-11-03 22:47

Leonard <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> writes:

> Kan jeg med en PC m. 2 netkort lade al trafik ind og ud af huset gå
> gennem denne, så den virker som firewall ?

Ja.

> Kan jeg sætte denne PC direkte til ADSL-modemet og derved undlade
> Speedstream Routeren ?

Måske. Hvilket interface er der på dit ADSL-modem?

> Kan jeg lade denne PC være DNS-server for de øvrige PCere i netværket
> og derved undlade at skrive noget i de respektive hosts-filer for at
> tilgå den lokale webserver ?

Ja.

> Kan jeg lade den samme PC være server for både hjemmesider og mail på
> flere domæner ?

Ja.

> Vil dette være usikkert hvis det sættes rigtigt op ?

Nej, ikke så længe du holder øje med sikkerhedsopdateringer til dit
system, og sørger for at få det opdateret løbende.

--
Jacob - www.bunk.cc
Operator, please trace this call and tell me where I am.

Fra : Leonard

Dato : 16-11-03 23:11

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

>Måske. Hvilket interface er der på dit ADSL-modem?

Øhh ...
Er det WAN ?

Jeg ved det ikke men det er en standard TDC Bredbånd Proff.
En Ericsson ting.

TDC skriver at der kan bruges nogle Cisco, Speedstream eller andre
routere med Ethernetinterface.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-11-03 00:34

> Øhh ...
> Er det WAN ?

Nej, på LAN-siden af dit modem. På WAN-siden skal det jo være
forbundet til telefoncentralen for at der kommer data igennem.

> Jeg ved det ikke men det er en standard TDC Bredbånd Proff.

Det hjælper mig desværre ikke, da jeg ikke har samme type abonnement,
og derfor ikke bare lige kan se på mit eget ADSL-modem.

> TDC skriver at der kan bruges nogle Cisco, Speedstream eller andre
> routere med Ethernetinterface.

Wuhu ... så der er ethernet. Ja, så skal du nok bare sætte noget på
der kan snakke ethernet (et almindeligt netkort i en PC), og DHCP (fx
en PC med Linux)

--
Jacob - www.bunk.cc
It's not the fall that kills you, it's the landing.

Fra : Dennis Laursen

Dato : 17-11-03 08:50

Jacob Bunk Nielsen wrote:
> Wuhu ... så der er ethernet. Ja, så skal du nok bare sætte noget på
> der kan snakke ethernet (et almindeligt netkort i en PC), og DHCP (fx
> en PC med Linux)

for at være helt sikker, skulle man gerne kunne se på den medfølgende
router om det er en ATM router eller en Ethernet router - står der ATM
et sted, skal linien laves om til Ethernet først før det virker. Det
koster vist ca. 500,- og kræver kun en kort opringning til tdc :)

Og hvis du har fast IP (som man vist har med Proff-udgaven af TDC
Bredbånd?) behøver du naturligvis ikke en DHCP-client ;) men kan bare
sætte din IP på det "eksterne" netkort. Alle oplysninger du har brug
for, burde stå i det du har fået fra TDC.

./Dennis

Fra : Carsten Øhlenschlæge~

Dato : 17-11-03 15:51

Dennis Laursen wrote:

> [...]
> et sted, skal linien laves om til Ethernet først før det virker. Det
> koster vist ca. 500,- og kræver kun en kort opringning til tdc :)

Hvis det er Ericsson så er det ikke ATM, men Ethernet og så skulle du
ikke have nogen problemer.

> [...]
> sætte din IP på det "eksterne" netkort. Alle oplysninger du har brug
> for, burde stå i det du har fået fra TDC.

Jo. Selv med en "fast" IP adresse skal netkortet sættes op til DHCP for
at det kan virke. Man kan ikke bare taste sin IP adresse.

Der er forøvrigt en chance for at han kobler op via PPPOE og så er det
nødvendigt med en PPPOE klient på boksen.

Carsten

Fra : Dennis Laursen

Dato : 17-11-03 17:19

Carsten Øhlenschlæger wrote:
> Jo. Selv med en "fast" IP adresse skal netkortet sættes op til DHCP for
> at det kan virke. Man kan ikke bare taste sin IP adresse.

ok - så har jeg måske bare været heldig med min trådløse
topcom-router(?) Den satte jeg bare direkte på dit adsl-modem, efter
linien blev konverteret til ethernet, indtastede de oplysninger der stod
i det medfølgende brev, og så var jeg på...

./Dennis

Fra : Leonard

Dato : 17-11-03 15:57

Dennis Laursen <dennis@newel.dk> wrote:

> [...]
>sætte din IP på det "eksterne" netkort. Alle oplysninger du har brug
>for, burde stå i det du har fået fra TDC.

Godt nok.
Men hvad skal jeg skrive hvor?
Jeg har forsøgt at rette i netværksindstillingerne, så der nu står
IP: 62.243.76.242 - den faste IP jeg har.
Sub-net: 255.255.255.252 - den maske der står i papirerne fra TDC.
Gateway: 192.168.1.1
Og DNS har jeg sat til de der også fulgte med i papirerne.
Men når jeg så starter Mozilla, så kan den ikke finde noget som helst.
I første omgang har jeg kun et netkort i maskinen og ikke sat andet
til, bare en direkte ledning fra ADSL-modemet og til PCen. Der bruges
et krydset kabel mellem ADSL-modem og Router, men med det kabel lyser
netkortet ikke, ej heller ADSL-modemet, for forbindelse i netværket,
det gør det med et lige-igennem kabel.

Fra : Carsten Øhlenschlæge~

Dato : 17-11-03 16:08

Leonard wrote:

> Men hvad skal jeg skrive hvor?

Det netkort som har fat i ADSL modemet skal sættes op til DHCP (også
selvom du har fast IP. Den faste IP er bliver nemlig tildelt af TDCs
DHCP server ud fra netkortets MAC adresse...

Der er så bare en lille hage! Hvis du har bare har "flået" din nuværende
router fra uden først at disconnecte, så husker TDCs DHCP server
routerens MAC adresse i en lille times tid og i den tid kan man ikke
koble på fra andre MAC adresser.

Du skal altså enten sætte din router på igen og disconnecte eller vente
den times tid det tager. Derefter kan du sætte den i din nye
router/computer. Husk at den skal stå til DHCP.

Spørg endelig hvis der er mere.

Carsten

Fra : Leonard

Dato : 17-11-03 16:17

Carsten Øhlenschlæger <coe@conix.dk> wrote:

>u skal altså enten sætte din router på igen og disconnecte

Og hvordan gør jeg det?
- altså disconnecter

Fra : Carsten Øhlenschlæge~

Dato : 17-11-03 16:22

Leonard wrote:

> Og hvordan gør jeg det?
> - altså disconnecter

Er det en Speedstream 2601 eller 5781?

Carsten

Fra : Leonard

Dato : 17-11-03 16:24

>Er det en Speedstream 2601 eller 5781?

5781

Fra : Carsten Øhlenschlæge~

Dato : 17-11-03 16:39

Leonard wrote:

> 5781

Forudsat at du har adgang til routerens webinterface så burde en simpel
"reboot" være nok til at den disconnecter pænt.

Carsten

Fra : Carsten Øhlenschlæge~

Dato : 17-11-03 16:41

Carsten Øhlenschlæger wrote:

> Forudsat at du har adgang til routerens webinterface så burde en simpel
> "reboot" være nok til at den disconnecter pænt.

Man skal selvfølgelig huske at tage den fra inden at den når at
genstarte

Carsten

Fra : Leonard

Dato : 17-11-03 16:43

>Forudsat at du har adgang til routerens webinterface så burde en simpel
>"reboot" være nok til at den disconnecter pænt.

Jamen det har jeg ikke, jeg ved ihvertfald ikke hvordan jeg får det.
Det er en standard TDC-løsning uden ledning til konsol og manual, og
netop for at undgå at enten overtræde TDCs betingelser eller betale
for at få omkonfigureret den vil jeg forsøge med en linux-server som
router.

Fra : Carsten Øhlenschlæge~

Dato : 17-11-03 16:48

Leonard wrote:

> [...]
> netop for at undgå at enten overtræde TDCs betingelser eller betale
> for at få omkonfigureret den vil jeg forsøge med en linux-server som

Så er der kun den sure løsning tilbage og vente en time. Lav en kop
kaffe og tænd for TV-Avisen

Carsten

Fra : Leonard

Dato : 17-11-03 19:37

Carsten Øhlenschlæger <coe@conix.dk> wrote:

>Så er der kun den sure løsning tilbage og vente en time. Lav en kop
>kaffe og tænd for TV-Avisen

Den er faktisk ligeglad, jeg kan skifte mellem Speedstream, en PC med
XP PRO og en bærbar med XP Home, forbindelsen bliver genskabt i løbet
af et minut, men der tildeles forskellige IP-adresser til
XP-maskinerne?
Jeg har jo fast IP, så hvorfor nu det?

Jeg har dog ikke lige nogen forbindelse, men jeg kan se i
netværksindstillinger at der tildeles en IP og et subnet.

Jeg kan ikke få Fedora til at aktivere netkortet når det er direkte i
ADSL-modemet, men fint når det er i Speedstream'en (altså forbindelsen
mellem netkort og hhv ADSL og Speedstream).

Nogen hints eller en vejledning til hvad der skal til. For det er
åbenbart ikke nok at connecte direkte. Men der skal jo også noget
router til for at kome videre i netværket.

Og hvordan får jeg det til at virke så det er min faste IP der svares
på ?

Fra : Leonard

Dato : 17-11-03 22:21

> [...]

>router fra uden først at disconnecte, så husker TDCs DHCP server
>routerens MAC adresse i en lille times tid og i den tid kan man ikke

Med hjælp fra Jesper Dybdahl i tele.internet.adsl har jeg lært at det
ikke gælder for en Proff-ADSL.
Der er ikke DHCP på, så den skal sættes manuelt med IP.
Det skal sættes op efter WAN-oplysninger i brevet fra TD, således at
IP-adressen er den faste IP, subnet er 255.255.255.252 og gateway er
det der står udfor WAN hos TDC.

Så spiller det.

Nu skal jeg bare have fundet ud af hvordan jeg sætter en DHCP-server
op på Fedora og nøjes med at åbne for de porte jeg vil have åbnet til
http, pop3 og imap.