MS Windows
briani 27239
Firewall i XP ??
Fra : Sven

Dato : 16-11-03 18:10

Hej.
Jeg har lidt stabilitets-problemer med Zonealarm, så jeg tænkte om det er
nok sikkerhed at bruge den indbyggede firewall i WindowsXP?
Jeg har ADSL, og ved ikke rigtig, hvor meget sikkerhed jeg evt. vil sætte
over styr hvis jeg uninstaller ZoneAlarm, og nøjes med den indbyggede
firewall, når jeg nu har samme IP hele tiden. IP-adressen har ikke skiftet
mens jeg har haft ADSL.

Hvis ikke Zonealarm, hvilken firewall bør jeg så bruge? Spiller meget, så
den må ikke være resource-krævende.

Sven

Fra : arc@na

Dato : 16-11-03 18:19

"Sven" <burgurne@hotmail.com> wrote in

> Jeg har lidt stabilitets-problemer med Zonealarm, så jeg tænkte om det
> er nok sikkerhed at bruge den indbyggede firewall i WindowsXP?

Ja, hvis du er ligeglad med, at din firewall ikke virker "ud af huset", men
kun mod "inbound".

Jeg har lige installeret denne firewall, som jeg er godt tilfreds med:
http://www.agnitum.com/download/outpost1.html

arc@na
Blessed are the Fundamentalists, for they shall inhibit the earth.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-11-03 18:46

"Sven" <burgurne@hotmail.com> wrote:

>Jeg har lidt stabilitets-problemer med Zonealarm, så jeg tænkte om det er
>nok sikkerhed at bruge den indbyggede firewall i WindowsXP?

Hmmm - Vi er en del der mener, at har man lidt styr på hva' der sker
på ens maskine og flittigt opdaterer via WindowsUpdate, behøver man
ingen firewall

<MLR>

Fra : arc@na

Dato : 16-11-03 19:23

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in

> Hmmm - Vi er en del der mener, at har man lidt styr på hva' der sker
> på ens maskine og flittigt opdaterer via WindowsUpdate, behøver man
> ingen firewall

Nåda. Der er også dem som mener, at antivirus-programmer er inderligt
overflødige - af samme grund som du fremhæver.

Efter min mening må det dreje sig om personer, som elsker at nørde med
logfiler og hvad har vi...

Jeg opdaterer jævnligt min maskine, men derfor har jeg alligevel både
firewall (som rent faktisk blokerer en masse sniffere) og
antivirusprogram. Jeg er endda så "paranoid", at jeg også bruger
Mailwasher, AdAware og Spywareblaster.

Og jeg får max 2 spammails pr. måned...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-11-03 20:10

"arc@na" <this.is@n.invalid.adress.com> wrote:

>Nåda. Der er også dem som mener, at antivirus-programmer er inderligt
>overflødige - af samme grund som du fremhæver.

Antivirus har jeg heller ikke

> [...]
>firewall (som rent faktisk blokerer en masse sniffere) og
>antivirusprogram. Jeg er endda så "paranoid", at jeg også bruger

Har tidligere brugt både ZoneAlarm, Mailwasher og AdAware men de
sløver maskinen og er derfor røget ud en efter en....

Det er ikke fordi jeg skal starte et større flueknepperi, men værdien
af den ovennævnte programmer er stærkt overdrevet

Skal man endelig beskytte sit intranet foretrækker jeg en
bredbåndsrouter frem for overlæsset software der suger al kraft ud af
min cpu.

<mlr>

Fra : arc@na

Dato : 16-11-03 20:37

> Har tidligere brugt både ZoneAlarm, Mailwasher og AdAware men de
> sløver maskinen og er derfor røget ud en efter en....

AdAware sløver da ikke maskinen - det er et program, som skal afvikles,
hvorefter det ikke længere er resident.

Spywareblaster forhindrer (ved hjælp af blokeringer i reg.databasen) at
diverse lækre ting som Gator kan installere sig selv bag om ryggen på
dig. Det er heller ikke en TSR (som det hed i de gode gamle DOS-dage).

Mht. firewall, antivirus og Mailwasher bruger processerne ca. 10 MB
tilsammen - det kan jeg slet ikke registrere på mit system. Jeg har
derimod tit været ude for bekendte, som har klaget over, at deres PC
kørte laaaangsomt - så har jeg installeret AdAware, som fluks finder 3-
400 stykker spyware, som ligger og leecher processortid og RAM - efter en
hurtig scanning er maskinen så god som ny (jaja, du ved hvad jeg mener).

En ting er os nørder, en anden ting er Moster Anna fra Sdr. Bavelse og
hvad har vi. Gud og hver mand har PC i dag - og hvis det ikke havde været
for antivirus og firewalls, gad jeg godt at se hvordan (eller om?)
Internet ville fungere.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-11-03 16:57

In article <uidfrv411jjrlijlr6ak11dndod67djou9@4ax.com>,
mic@NO_SPAMdou.dk says...
> Hmmm - Vi er en del der mener, at har man lidt styr på hva' der sker
> på ens maskine og flittigt opdaterer via WindowsUpdate, behøver man
> ingen firewall

Enig. Jeg har ingen firewall, har aldrig haft det og får det heller
aldrig. Og jeg har ingen problemer.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Nielsen

Dato : 16-11-03 19:25

Sven skrev i en meddelelse

> [...]
> over styr hvis jeg uninstaller ZoneAlarm, og nøjes med den indbyggede
> firewall, når jeg nu har samme IP hele tiden. IP-adressen har ikke skiftet

Hejsa Sven

Mht. din IP adresse kan du prøve at deaktivere din ADSL forbindelse > start
maskinen op > luk ZoneAlarm (behold blot din Windows Firewall under dette
eksperiment) > Aktiver dit ADSL modem/forbindelse...... (ZoneAlarm stadig
slået fra).... > Tjek derefter om du ikke har fået en ny IP adresse,
hvorefter du kan slå Zonealarm til igen.

Dog, inden du gør dette, skal din maskine have været slukket og altså ikke
blot rebootet.

Det gav mig en ny IP adresse, og når jeg vil have en ny IP adresse gør jeg
blot som ovenfor, fordi Zonealarm kan godt 'låse' din IP adresse og maskin
ID så det er det samme hele tiden.

Om det virker med din ADSL ved jeg ikke, men med mit kabel-internet virker
det fint.

Jeg anbefaler, at du beholder din ZoneAlarm og samtidig har Windows
Firewall'en slået til. Jeg kan godt lide at gå med livrem og seler når det
gælder edb-sikkerhed

Hvis du gider, vil jeg blive glad, hvis du vil fortælle mig om det med
IP-adressen virker (som nævnt får jeg en ny hver gang jeg logger på, hvilket
jeg ikke gjorde i lang tid efter jeg fik min højhastighedsforbindelse)

mvh

Nielsen

Fra : arc@na

Dato : 16-11-03 19:47

"Nielsen" <stronger1989@FJERNDETTEhotmail.com> wrote in

> [...]
> (ZoneAlarm stadig slået fra).... > Tjek derefter om du ikke har fået
> en ny IP adresse, hvorefter du kan slå Zonealarm til igen.

Dur ikke, hvis man har fast IP. Og det har mange DSL-kunder.

Fra : Nielsen

Dato : 16-11-03 22:47

"arc@na" skrev:

> [...]
> Med venlig hilsen
> arc@na
> Blessed are the Fundamentalists, for they shall inhibit the earth.

Helt enig.... hvis man har fast IP er der ikke noget at gøre, med mindre man
kan få det lavet om hos ISP'en selvfølgelig. I mit eget tilfælde havde jeg
ikke bestilt fast IP (hvilket var en særskilt service, man skulle bestille),
men IP'en var fast ligesom min maskine-code ID.

Da jeg fulgte nævnte procedure, som jeg opdagede ved en tilfældighed,
ændrede IP og maskin-kode Id'et sig straks

mvh

Nielsen

Fra : arc@na

Dato : 16-11-03 22:56

> Da jeg fulgte nævnte procedure, som jeg opdagede ved en tilfældighed,
> ændrede IP og maskin-kode Id'et sig straks

OK. Man lærer noget nyt hele tiden.

arc@na

Fra : Sven

Dato : 16-11-03 20:29

> [...]
hvilket
> jeg ikke gjorde i lang tid efter jeg fik min højhastighedsforbindelse)

Det gør det ikke. Jeg har endda prøvet at slukke min router også, men har
stadig samme IP-nummer. Det gør dog heller ikke så meget, men jeg er træt af
ZoneAlarm, derfor ville jeg gerne have noget andet sikkerhed.

Sven

Fra : arc@na

Dato : 16-11-03 20:38

> [...]
> har stadig samme IP-nummer. Det gør dog heller ikke så meget, men jeg
> er træt af ZoneAlarm, derfor ville jeg gerne have noget andet

Du har fast IP-adresse. Det er sikkert derfor, skal du se.

arc@na

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-11-03 20:45

> [...]

>stadig samme IP-nummer. Det gør dog heller ikke så meget, men jeg er træt af
>ZoneAlarm, derfor ville jeg gerne have noget andet sikkerhed.

Jeg tror du blander lidt rundt i WAN og LAN ip-adresser.

Du kigger formentlig på din computers LAN ip-adresse (formentlig
192.168.xxx.xxx). Med mindre du resetter routeren (eller har
computeren slukket en uges tid) får maskinen samme LAN ip-adresse hver
gang du tænder

WAN ip-adressen er routerens ip-adresse set fra ydersiden - Den kan du
bl.a. se inde i routerens setup. Formentligt tildeles routeren med
jævne mellemrum en ny ip-adresse fra udbyderen.

- - - -

Når du har en router behøver du ikke meget mere sikkerhed, der kommer
intet igennem ude fra nettet.....

Med mindre du selv henter noget hjem fra mindre pæne sites
Derfor kan ZoneAlarm nogle gange være en god ide. Den registrere
nemlig også programmer på din maskine der kontakter nettet

<mlr>

Fra : Nielsen

Dato : 16-11-03 22:53

"Michael Rasmussen" skrev

<snip>
> Med mindre du selv henter noget hjem fra mindre pæne sites
> Derfor kan ZoneAlarm nogle gange være en god ide. Den registrere
> nemlig også programmer på din maskine der kontakter nettet
>
> <mlr>

Netop ... man skal holde sig fra de skumle sites Selvom ZoneAlarm kan
trække lidt i ressourcerne synes jeg den er det værd. Det er den ildvæg jeg
altid har kørt med og selvom jeg har prøvet et hav af andre, er det
ZoneAlarm jeg har tabt min elektroniske hjerte til

mvh

Nielsen

Fra : Sven

Dato : 17-11-03 04:57

> [...]
> 192.168.xxx.xxx). Med mindre du resetter routeren (eller har
> computeren slukket en uges tid) får maskinen samme LAN ip-adresse hver

Nope, min LAN hedder 10.0.0.1 (routeren er 10.0.0.0), min WAN (extern IP,
som andre kan se) er 217.157.xxx.xxx som du (og alle andre) kan se i min
headers i bl.a. dette indlæg.
Den externe IP (og den interne selvfølgelig) har heddet det samme siden jeg
fik ADSL for ca 1½ år siden

Sven

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-03 07:16

On Sun, 16 Nov 2003 20:28:41 +0100, "Sven" <burgurne@hotmail.com>
wrote:

>Det gør det ikke. Jeg har endda prøvet at slukke min router også, men har
>stadig samme IP-nummer. Det gør dog heller ikke så meget, men jeg er træt af
>ZoneAlarm, derfor ville jeg gerne have noget andet sikkerhed.

Nu ved jeg ikke hvordan cybercity gør tingene, men hos TDC er
lease-tiden på IP-adressen 1 time.

Dvs. At hvis det samme udstyr beder om en IP-adresse inden for 1 time
siden sidst, så får den samme IP, som den havde sidst.

I din routers log, kan du måske se hvor tit IP-adressen fornyes. Dette
interval er typisk det halve af lease-tiden. Prøv så at have routeren
slukket i længere tid end det. Så får du _måske_ en anden IP-adresse,
hvis ikke du har fast IP.

Mvh
Allan
--
Allan Jul Woer
Bækvej 13, Farre

Fra : Nielsen

Dato : 17-11-03 22:06

<Allanw (snabela) get2net (punktum) dk> skrev i en meddelelse

<SNIP>

> Nu ved jeg ikke hvordan cybercity gør tingene, men hos TDC er
> lease-tiden på IP-adressen 1 time.

Leasetiden hos mig er på ½ time, så selv om mit er kabel er der
tilsyneladende ligheder

> Dvs. At hvis det samme udstyr beder om en IP-adresse inden for 1 time
> siden sidst, så får den samme IP, som den havde sidst.

sådan fungerer det også her.... fedt at du lige skriver det, da jeg var
meget i tvivl om, hvordan og hvorledes lige i starten.... (altså det med at
IP'en 'udløb' efter ½ time).

mvh

Nielsen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 16-11-03 23:04

Sven skrev:

> [...]
> den indbyggede firewall, når jeg nu har samme IP hele tiden.
> IP-adressen har ikke skiftet mens jeg har haft ADSL.

Du kunne evt. også overveje at lukke af for de tjenester som ikke er
nødvendige at have kørende og på den måde få lukket for åbne porte.
WinXP er født med et hav af kørende tjenester som de færreste har
brug for. Jeg kan anbefale følgende artikel.
<http://www.hsc.fr/ressources/breves/min_srv_res_win.en.html.en>.

Med lukkede porte og nyeste sikkerhedsopdateringer installeret, er
du ret godt sikret.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 16-11-03 23:38

arc@na skrev:

> Technical details are described in a separate document, currently
> only available in french,

Artiklen på engelsk er mere end rigelig teknisk til min smag, så jeg
havde ikke behov for at gå i gang med den franske. Udelukkende vha.
den engelske fik jeg lukket for alle porte, så man behøver ikke at
læse den franske også?

> Vulle vu kusje avæk moi?

Se soi.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 16-11-03 23:40

Thomas Madsen skrev:

> Udelukkende vha. den engelske fik jeg lukket for alle porte, så
> man behøver ikke at læse den franske også?

Det spørgsmålstegn skulle ikke have været der.

Madsen.

Fra : arc@na

Dato : 17-11-03 01:33

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in

> Det spørgsmålstegn skulle ikke have været der.

Bare lad være.

arc@na

Fra : N/A

Dato : 17-11-03 01:33

Fra : Thomas Madsen

Dato : 17-11-03 02:04

arc@na skrev:

> Bare lad være.

:)

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-11-03 16:58

In article <bp8b0u$2sal$1@news.cybercity.dk>, burgurne@hotmail.com
says...
> Jeg har lidt stabilitets-problemer med Zonealarm, så jeg tænkte om det er
> nok sikkerhed at bruge den indbyggede firewall i WindowsXP?

XP's indbyggede er noget lodret l*rt.

- Iøvrigt ligesom så meget andet af det der er indbygget i XP.

Fra : jan

Dato : 19-11-03 20:14

xp har store problemer med zonearlam.............. min Harddisk gik op i røg
da xp gik død derfor bruger jeg ej zonearlam da den er kendt at skabe
problemer dog kun i xp