MS Windows
briani 27239
FAT32 og NTFS på samme comp?
Fra : Bach|DK|

Dato : 16-11-03 16:17

Kan man egentlig køre NTFS og FAT32 på samme computer? Jeg ville gerne
have XP med NTFS på ét drev og alle mine film og mp3 på et andet. Men
kan man så godt kopiere osv. mellem de to forskellige filsystemer?

--
Michael Bach

ICQ#: 56140045
OE Quotefix: http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 16-11-03 16:25

Bach|DK| skrev :
> Kan man egentlig køre NTFS og FAT32 på samme computer? Jeg ville gerne
> have XP med NTFS på ét drev og alle mine film og mp3 på et andet. Men
> kan man så godt kopiere osv. mellem de to forskellige filsystemer?

Ja og ja.
Hver harddisk eller volume/partition kan du formatere som du har lyst.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : arc@na

Dato : 16-11-03 16:26

"Bach|DK|" <m_bach_f@FJERNDETTEhotmail.com> wrote in news:bp845f$f4m$1
@news.net.uni-c.dk:

> Kan man egentlig køre NTFS og FAT32 på samme computer? Jeg ville gerne
> have XP med NTFS på ét drev og alle mine film og mp3 på et andet. Men
> kan man så godt kopiere osv. mellem de to forskellige filsystemer?

Ja, så længe du kører XP kan du bruge begge drev. Men hvis din hensigt er
at lave et dual-boot-system med f. eks. Win98SE, vil du ikke kunne se
NTFS-partitionen fra Win98SE.

Men hvorfor vil du bruge FAT32? NTFS er et langt bedre filsystem, ikke
mindst meget mere stabilt end FAT32. Jeg har selv to harddiske med NTFS,
den ene er til system og programmer, den anden til alt det jeg vil gemme
(dokumenter, billeder, filmklip, musik etc.etc.).

arc@na
Blessed are the Fundamentalists, for they shall inhibit the earth.

Fra : Bach|DK|

Dato : 16-11-03 16:29

> [...]
> NTFS, den ene er til system og programmer, den anden til alt det jeg
> vil gemme (dokumenter, billeder, filmklip, musik etc.etc.).

Jeg er lidt en chicken. Har prøvet at konvertere til NTFS engang og det
gik i ged. Så den disk med mine dyrebare data vil jeg ikke have lavet
til NTFS, men beholder i FAT32. Kun disken der indeholder OS skal
omformateres til NTFS.

Fra : Allan

Dato : 16-11-03 16:37

> [...]
> gik i ged. Så den disk med mine dyrebare data vil jeg ikke have lavet
> til NTFS, men beholder i FAT32. Kun disken der indeholder OS skal

Så kan du når du har formateret den ene dist til NTFS lave ed backup af dine
data på den disk og så derefter konvertere den anden disk om til NTFS, eller
??

Fra : Bach|DK|

Dato : 16-11-03 16:38

> Så kan du når du har formateret den ene dist til NTFS lave ed backup
> af dine data på den disk og så derefter konvertere den anden disk om
> til NTFS, eller ??

Ja, måske. Lad os nu se..

Fra : arc@na

Dato : 16-11-03 17:08

"Bach|DK|" <m_bach_f@FJERNDETTEhotmail.com> wrote in news:bp84si$fba$1
@news.net.uni-c.dk:

> [...]
> gik i ged. Så den disk med mine dyrebare data vil jeg ikke have lavet
> til NTFS, men beholder i FAT32. Kun disken der indeholder OS skal

Du får altså mere ud af din disk med NTFS på. Hvad var det præcis der gik
ged i? Kan du beskrive forløbet?

arc@na

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 16-11-03 17:35

arc@na wrote:
> Du får altså mere ud af din disk med NTFS på. Hvad var det præcis der
> gik ged i? Kan du beskrive forløbet?

Hvorfor får man mere ud af disken? Der kan ikke være mere, og den bliver da
ikke hurtigere af det?`

Jeg kører med selv med FAT32 på mit systemdrev, men NTFS på alle andre

--
Martin K

Fra : arc@na

Dato : 16-11-03 17:47

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> wrote in

> Hvorfor får man mere ud af disken? Der kan ikke være mere, og den
> bliver da ikke hurtigere af det?`

Njah, clusterstørrelsen er f. eks. mindre. Men man kan altså også lave en
masse med NTFS, som man ikke kan med FAT32, kompression af enkelte
mapper, adgangskontrol osv. osv.

> Jeg kører med selv med FAT32 på mit systemdrev, men NTFS på alle andre

Så mister du en stor del af funktionaliteten ved at køre med et 32bits
OS.

Her er en side fra MS's Knowledge Base (engelsk):
http://makeashorterlink.com/?L598256A5

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 16-11-03 17:58

arc@na wrote:
> Njah, clusterstørrelsen er f. eks. mindre. Men man kan altså også
> lave en masse med NTFS, som man ikke kan med FAT32, kompression af
> enkelte mapper, adgangskontrol osv. osv.

Helt rigtig. Men det er ene og alene min PC - så der er ingen der kommer og
roder

> Så mister du en stor del af funktionaliteten ved at køre med et 32bits
> OS.
>
> Her er en side fra MS's Knowledge Base (engelsk):
> http://makeashorterlink.com/?L598256A5

Min begrundelse for at køre FAT32 er at hvis det hele fucker så vil jeg
gerne have muligheden for at boote op på en dos bootdisk, og fixe det... Det
skulle jeg bruge her i sidste uge - da jeg lige havde pillet /lidt/ mere
end jeg burde...

--
Martin K

Fra : arc@na

Dato : 16-11-03 18:14

> Min begrundelse for at køre FAT32 er at hvis det hele fucker så vil

Det hele "fucker" lettere på FAT32 end på NTFS. Desuden kan du jo bare lave
en boot-CD, så er du ude over det problem.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-11-03 19:30

In article <3fb7a73a$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com says...

http://www.digit-life.com/articles/ntfs/

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : arc@na

Dato : 16-11-03 19:45

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in

> http://www.digit-life.com/articles/ntfs/

Nørdet sted. Men de sidste linjer beskriver lige præcis hvad jeg
mener:

<citat>
It would be desirable to tell that if your operating system is NT
(Windows 2000/XP), then to use any file system which differs from NTFS
means to limit the convenience and flexibility of operating system
operation. NT and especially Windows 2000 with NTFS are two parts of a
unit. A lot of useful NT possibilities are directly connected with
physical and logical structure of the file system, and you should use FAT
or FAT32 there only for compatibility - if you have the task to read
these disks from any other systems.
</citat>

Fra : arc@na

Dato : 16-11-03 22:57

"arc@na" <this.is@n.invalid.adress.com> wrote in

> Nørdet sted. Men de sidste linjer beskriver lige præcis hvad jeg
> mener:

PS: Hvorfor dog bruge det bedste, når man lige så godt kan bruge noget
underlødigt?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-11-03 17:07

In article <3fb7f297$0$30069$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
this.is@n.invalid.adress.com says...
> PS: Hvorfor dog bruge det bedste, når man lige så godt kan bruge noget
> underlødigt?

Ja, jeg mangler også XFS-support i min Win2k.