MS Windows
briani 27239
gendan i win2000 - hvordan
Fra : Martin og Lisbeth

Dato : 15-11-03 15:55

hej NG
min kammerat har en PC med win 2000.
kan det passe at dette system ikke har en "gendannelses" funktion som den
man har i win XP??

gider i smide en forklaring om hvor jeg finder den hvis den er der

Peter
p.s. glemte at skrive i subjekt

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-11-03 16:16

Martin og Lisbeth skrev:

> min kammerat har en PC med win 2000. kan det passe at dette system
> ikke har en "gendannelses" funktion som den man har i win XP??

Ja. Funktionen 'Systemgendannelse' findes ikke i Win2000.
http://www.microsoft.com/danmark/products/windows/windowsxp/guide/compare_pro.asp

Madsen.

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 15-11-03 17:32

On Sat, 15 Nov 2003 15:54:39 +0100, "Martin og Lisbeth"
<martinoglisbethnn@mail.dk> wrote:

> [...]
>man har i win XP??
>
>gider i smide en forklaring om hvor jeg finder den hvis den er der

Som Madsen skriver, findes gendannelsesfunktionen fra WinXP ikke i
Win2000; men der findes dog noget, der "ligner" lidt, nemlig
"Sidste kendte fungerende konfiguration", som også findes i WinNT.

Nedenstående citat stammer fra Win2000 Pro,s online-dokument
"Introduktion til Windows 2000 Professional"
Hvordan du finder dette dokument? -- læs først citatet, så venter
belønningen

[Citat begynder her]

Brug af avancerede startindstillinger
Hvis computeren ikke starter korrekt, kan du bruge de avancerede
startindstillinger til at køre Windows 2000, så du kan finde den fejl,
der forårsager problemet.

Sådan startes computeren ved hjælp af en avanceret startindstilling

Klik på knappen Start, og klik derefter på Luk computeren.
Klik på pilen Hvad vil du foretage dig? i dialogboksen Luk Windows,
klik på Genstart, og klik derefter på OK.
Tryk på F8, når listen over tilgængelige operativsystemer vises.
Vælg den ønskede avancerede startindstilling i menuen Avancerede
indstillinger for Windows 2000, og tryk derefter på ENTER.

To almindelige avancerede startindstillinger er Fejlsikret tilstand og
Sidste kendte fungerende konfiguration.

Fejlsikret tilstand
Selvom computeren ikke kan starte normalt, vil du evt. skulle starte
den i diagnosticeringstilstand, også kaldet fejlsikret tilstand. Når
du starter computeren i en af de fejlsikrede tilstande, er det kun et
minimum af tjenester, der indlæses, og der oprettes en startlogfil.
Denne logfil viser de tjenester og enheder, som enten er indlæst eller
ikke er indlæst. Når du har startet computeren i fejlsikret tilstand,
kan du ændre computerindstillingerne. Når du bruger fejlsikret
tilstand, kan du f.eks. fjerne eller omkonfigurere et nyinstalleret
program, som kan forårsage et problem. Der findes tre forskellige
fejlsikrede tilstande:
Fejlsikret tilstand starter Windows 2000 udelukkende ved hjælp af de
basale filer og drivere (mus, skærm, tastatur, lagerenhed,
grundlæggende skærm- og standardsystemtjenester) og uden
netværksunderstøttelse.
Fejlsikret tilstand med netværk starter Windows 2000 udelukkende ved
hjælp af de grundlæggende filer og drivere (se Fejlsikret tilstand
ovenfor), men med netværksunderstøttelse. Tilstanden indeholder ikke
netværksunderstøttelse for PCMCIA-enheder.
Fejlsikret tilstand med kommandoprompt starter Windows 2000
udelukkende ved hjælp af grundlæggende filer og drivere. Når du har
logget på, vises kommandoprompten i stedet for Windows 2000.

Sidste kendte fungerende konfiguration
Indstillingen Sidste kendte fungerende konfiguration bruges kun, når
en enhed er konfigureret forkert. Når du vælger denne indstilling,
gendanner Windows 2000 de registreringsdatabaseindstillinger, som blev
gemt, da du sidst lukkede computeren. Hvis du f.eks. ikke kan starte
Windows 2000, når du har installeret en ny driver eller ændret en
driverkonfiguration, kan du bruge Sidste kendte fungerende
konfiguration. Når du bruger denne indstilling, mister du de
systemændringer, du måtte have foretaget, siden du sidst lukkede
computeren på normal vis.

[Citat slutter her]

Find "Introduktion til Windows 2000 Professional" på følgende måde:

Start > Hjælp > Indhold > Introduktion til Windows 2000 Professional >
Onlinehåndbogen Introduktion

Åbn blå link nederst på siden.

Vælg Kapitel 5: Avancerede emner > Fejlfinding > Start og gendannelse
af systemet.
Her står også omtalt "Brug af Genoprettelseskonsol"

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Jens

Dato : 16-11-03 11:50

"Gert Søgaard Jensen" <nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
> gendanner Windows 2000 de registreringsdatabaseindstillinger, som blev
> gemt, da du sidst lukkede computeren. Hvis du f.eks. ikke kan starte

Det dur bare ikke, for det er meget sjældent man ikke har prøvet 2 gange
inden man når dertil.....
Og så er LNG ubrugelig.

Mvh Jens

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 16-11-03 12:41

On Sun, 16 Nov 2003 11:49:53 +0100, "Jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>"Gert Søgaard Jensen" <nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> skrev i en
>meddelelse

[Klip]

>Det dur bare ikke, for det er meget sjældent man ikke har prøvet 2 gange
>inden man når dertil.....
>Og så er LNG ubrugelig.
>
>Mvh Jens

Det er korrekt - men jeg har nu et par gange på forsøgsbasis haft held
med Sidste kendte fungerende konfiguration.

Det var i forbindelse med installation af en RAM-disk-driver, som jeg
har kørende på andre Win2000-maskiner uden problemer.

På min egen maskine gik der imidlertid totalt kuk i det (BSOD), og da
fungerede Sidste kendte fungerende konfiguration fint og fik vakt
maskinen til live igen.

Jeg turde kun lege med det fordi jeg altid har opdaterede Ghost
2003-images liggende på en anden maskine.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen