Validering af emailadresse.
Fra : Peter Jensen

Dato : 17-11-03 01:54

Hej NG.

Emnet blev behandlet i denne NG 8-9. nov, men af svarene fremgår alene
kontrol af syntaks.

Findes der en PHP-funktion (eller noget andet) til at teste om der faktisk
findes en mailbox med adressen someone@somewhere.xx uden at sende en mail
med f.eks. Outlook Express? Jeg har ikke kunnet finde en sådan funktion.

Jeg vil gerne bruge det i forbindelse med at jeg sender mails med PHP's
mail() og min udbyder ikke tillader, at jeg sætte return-path'en og derfor
ikke kan få evt. fejlmeddelelser at se. Jeg har p.t. 245 mailadresser for en
venneforening i en MySql-database og jeg vil gerne gøre en indsats for at
holde styr på medlemmerne.

På forhånd tak
Peter

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 17-11-03 06:15

Hej Peter

"Peter Jensen" <peterskriver@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> venneforening i en MySql-database og jeg vil gerne gøre en indsats for at

I sådan en venneforening kan man gøre to ting:

1. vedtage at man fortaber medlemsrettigheder ved manglende info om ny
mailadr.
2. vedtage at alle kvitterer for modtagelsen af mail når de har læst denne

Det første er afgjort det nemmeste... ;-D

Hvordan vil du kunne teste om en mailadresse eksisterer uden at sende post
til denne. Det lyder i hvert fald vanskeligt.

Hvis man har kontrolleret syntaksen -- og f.eks. har fået en reply da
medlemmerne tilmeldte sig -- må man gå ud fra at voksne mennesker holder
hinanden informeret om ændringer.

Hvorfor tillader din udbyder OLLE at du laver en return-path?

Henrik, Slagelse
www.phpmesteren.frac.dk

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 17-11-03 06:18

Hej igen

> Hvorfor tillader din udbyder OLLE at du laver en return-path?

OLLE = IKKE

Henrik, Slagelse

Fra : Peter Jensen

Dato : 18-11-03 15:51

Henrik Vestergaard wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> OLLE = IKKE

Det ville jeg sådan set også gerne vide. Jeg har spurgt og fået
et dumt svar om at kigge på php.net. Det skyldes formentligt, at
udbyderen kører safe mode.

mvh Peter

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-11-03 16:47

"Peter Jensen" <peterskriver@get2net.dk> wrote in

> [...]
> der faktisk findes en mailbox med adressen someone@somewhere.xx
> uden at sende en mail med f.eks. Outlook Express? Jeg har ikke

Du kan gøre det at du opretter en socket forbindelse til serveren og
spørger den. Der findes flere metoder, den mest sikre er VRFY
<mailadresse> men den er slået fra på de fleste servere.
Den der formentlig oftest vil give korrekt svar er at du istedet
lader som om du vil sende en mail til den pågældene adresse. Istedet
for at sende mailen afslutter du med "RSET" når serveren er klar til
at modtage emailens bodytekst.
Du skal dog være klar over at visse servere svarer OK uanset om
adressen eksisterer, derfor er det smart også at adspørge på en
adresse der med sikkerhed ikke eksisterer.

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899

Fra : Anders Dahl Ovesen

Dato : 18-11-03 14:47

Hej Peter

Hvis man kunne check'e om en mail-adresse virkede kunne virus- og
spam-kriminelle jo teste mail-adresser inden de tonsvis af Swen- og XXX-mail
ud over disken...

Jeg ville istedet bruge det kendte trick: ved registrering af mail-adresse
sender vi en mail med et aktiveringslink i. Har brugeren ikke aktiveret
inden 7 dage -> ud over disken med bruger-profilen.

Man kunne udvide/erstatte ovenstående med en gang read-reply, så er brugerne
fri for at klikke på noget link.

CU
/Anders

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-11-03 15:26

Anders Dahl Ovesen skrev:

>Hvis man kunne check'e om en mail-adresse virkede kunne virus- og spam-kriminelle
>jo teste mail-adresser inden de tonsvis af Swen- og XXX-mail ud over disken...

Ja, og?

PS. Klip venligst citater ned til et par linier og skriv
kommentaren nedenunder.

--
Bertel

Fra : kim isaksen

Dato : 21-11-03 12:56

> [...]
> med f.eks. Outlook Express? Jeg har ikke kunnet finde en sådan funktion.

http://www.killersoft.com/downloads/pafiledb.php?action=file&id=1

Her kan du teste for smtp svar på mail´en.

Det er vist det du gerne vil ?

/iM