Hierakisk, niveauinddelt menu
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 17-11-03 07:21

Jeg spurgte tidligere hvordan man laver en hierakisk liste ud fra en tabel
a'la det her:

Forsiden
Om firmaet
Ledige stillinger
Kurser
Webkurser
ASP
ASP og databaser
HTML
CSS
Officekurser
Word
PowerPoint

Jeg fik så dette geniale svar fra Morten R. Rasmussen.

sub vismenu(nuvParent)
for i=lbound(rsArray,2) to ubound(rsArray,2)
if rsArray(1,i)=nuvParent then
Response.Write rsArray(2,i)
vismenu rsArray(0,i)
end if
next
end sub

Set rs=Conn.Execute("SELECT PK_PageID, PK_ParentID, Title FROM tabellen")
if not rs.EOF then
rsArray=rs.GetRows()
vismenu(0)
end if

Det virker fortrinligt, men.... Hvordan indsætter jeg det rigtige antal
" " før hver linie, så man får de rigtige indrykninger efter hvilket
niveau man befinder sig på.

Kasper Katzmann
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 18-11-03 02:03

In article <bp9pb4$46g$1@sunsite.dk>, Kasper Katzmann wrote:
> [...]
>
> Det virker fortrinligt, men.... Hvordan indsætter jeg det rigtige antal
> "&nbsp;" før hver linie, så man får de rigtige indrykninger efter hvilket

I din vismenu rutine kan du evt. have en parameter kaldet niveau som
du så tæller en op hver gang den kaldes på ny.

Dog skal du være opmærksom på at du med ovenstående løsning belaster
databasen mest i forespørgselssituationen hvilket jeg vil gætte på er
den operation der forekommer oftest. Der findes metoder hvorpå man kan
lave minimal belastning uden rekursivitet ved forespørgsel, dog bliver
opdateringer så lidt sværere at have med at gøre.

--
Jakob Andersen

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 18-11-03 23:04

Jakob Andersen skrev:

> I din vismenu rutine kan du evt. have en parameter kaldet niveau som
> du så tæller en op hver gang den kaldes på ny.

Joh, men hvordan får jeg den til at nulstille eller gå et niveau ind?

> Dog skal du være opmærksom på at du med ovenstående løsning belaster
> databasen mest i forespørgselssituationen hvilket jeg vil gætte på er
> den operation der forekommer oftest.

Er der noget jeg fuldstændigt har misforstået her? Laver jeg ikke kun ét
kald til database fordi jeg kommer det hele i et array?

rsArray = rs.GetRows()

Kasper Katzmann
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk