Ruger
Fra : Lars Beck Jensen

Dato : 15-11-03 02:03

Er der nogle herinde, som kan fortælle lidt om Ruger riflen.... jeg vil
gerne investere i en ny riffel i kal. 223 og vil gerne have en riffel
som er meget velskydende....... Er den det?? Jeg søger viden fra Jer!! -
jeg har læst anmeldelserne i JÆGER, men det kunne også være dejligt at
høre fra andre.

mvh.

Lars

Fra : Henrik Melby

Dato : 16-11-03 19:47

Hvad for en Ruger model tænker du på?

Jeg har en M77 MKII i 6,5x55, der kører perfekt i mekanikken og skyder
MOA, dag ud og dag ind. Jeg har aldrig forbedret den på nogen måde,
den skyder bare godt altid!

Jeg har også en Ruger M77 MKII i 22-250. Den kører stramt i låsen, og
har altid gjort det. Fra ny kunne den ikke holde mindre end 2-3 MOA,
og jeg fattede ikke hvorfor. Nu er det sådan at Ruger benytter et
trykpunkt i skæftets forende. Da jeg hev løb/lås ud af skæftet, viste
det sig at der var MANGE trykpunkter i hele skæftets længde (sjusk
under fræsningen)! Efter 2 timer med sandpapir og rundstok, er løbet
nu helt fritliggende, og skyder nemt ½ MOA hvis jeg gør mit!

Fra : Lars Beck Jensen

Dato : 17-11-03 15:57

Hej Henrik og tak for svar

Jeg tænker på en m77 i kal. 223 - måske lamineret, men jeg hælder nu til
standart nøddetræ. Ved du noget om, hvor meget den vejer!!! vil gerne
have en let og handyriffel.
Hvad betyder MOA - det har jeg aldrig hørt før.....

gode hilsner

Lars

Fra : M@X

Dato : 17-11-03 16:37

MOA: betyder Minute Of Angle og er en amerikansk måde at beskrive
egenspredning på.
1 MOA er lig med 1/60 grad og svarer til 29mm på 100 meter og derfor 58mm på
200 meter.
Hvis en riffel skyder "sub MOA" betyder det altså at egenspredningen ligger
under 29mm på 100 meter og det klarer de fleste standard jagtrifler idag.
mvh M@X

Fra : Henrik Melby

Dato : 18-11-03 20:03

Brocuren siger at en "Ultra Light" med 20" løb vejer 6lbs~2,8kg.
En rustfri sporter med 22" løb vejer 7~5/16lbs~3,3kg
En Varmint med 26" løb vejer 9,75lbs~4,4kg.
Håber det hjælper.

Fra : Lars Beck Jensen

Dato : 18-11-03 23:50

Tak for svarene, Henrik og M@x...