Pause i vejrtrækningen
Fra : KLH

Dato : 14-11-03 22:35

Har lagt mærke til at min datter (4 år) holder nogle gevaldige pauser (op
til ca. 10 sek.) i vejrtrækningen fra tid til anden når hun sover.

Mener at have læst et sted at det faktisk har et navn og at det kan have
indflydelse på nogle ting (var det indlæring..?)

Er der nogen der kender til det og evt. ved, hvor jeg kan læse mere om det,
hvis det altså har nogen betydning for det kære pus ?

Mvh
KLH

Fra : Tine Andersen

Dato : 14-11-03 22:56

"KLH" <haegg2003@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det,
> hvis det altså har nogen betydning for det kære pus ?

Navnet er søvnapnø eller søvnapnoe. Jeg ved ikke, om det betyder noget, men
nu har du da noget at slå det op under.

Tine

Fra : Nette

Dato : 15-11-03 01:31

"KLH" skrev i en meddelelse news:R2ctb.11075$747.5574@news.get2net.dk...

> Mener at have læst et sted at det faktisk har et navn og at det kan have
> indflydelse på nogle ting (var det indlæring..?)

Søvnapnø hedder det.
Min kæreste har det. Det er værst når han ligger på ryggen. Jeg har nogle
nætter, hvor han ikke har sovet med sin sepap kunnet tælle op til 25
sekunder, før jeg simpelthen har skubbet til ham, sådan han igen trak
vejret. Hvor længe der går imellem, når jeg ikke gør, det ved jeg ikke. Jeg
har simpelthen ikke haft nerver til at trække den længere.

Når han begynder at trække vejret igen, hiver han frygtelig efter det og
snorker højt og dybt imens. Det kan ikke sammenlignes med en almindelig
snorken,- og man er ikke i tvivl.
Om dagen er han trættere end normalt, hvis han ikke har sovet med sit
"apperat".

Hvis din datters symptomer er lige sådan, synes jeg du skulle gå til lægen
med det. Ikke at det betyder noget nu, men det er rart at få det
"registreret" og at du holder lidt øje med, om det bliver værre eller
påvirker hendes søvn.

Skal hun senere undersøges for det, foregår det på søvnlaboratoriet, hvor i
får er lille apperat med hjem med elektroder, som skal sættes på kroppen af
hende når hun skal sove. Næste dag, eller et par dage senere, skal den
afleveres tilbage, og der kan de måle, hvorledes hendes søvn og
søvnforstyrrelser har været.
Er det meget slemt kan man vidst operere, men i min kærestes tilfælde har
det været nok med en maske tilsluttet en maskine, som renser luften i
lokalet og stødt giver ham den ind i næsen. Dette hedder en "sepap".

Håber dette var tilstrækkeligt. Den mere videnskabelige grund kender jeg
ikke. Ved kun det ofte rammer overvægtige, rygere eller astmapatienter.

Nette

Fra : Britta Larsen

Dato : 15-11-03 10:55

"KLH" <haegg2003@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Har lagt mærke til at min datter (4 år) holder nogle gevaldige pauser (op
> til ca. 10 sek.) i vejrtrækningen fra tid til anden når hun sover.

Tag kontakt til din egen læge eller en øre / næse / hals - læge.
Jeg var oppe hos en her den anden dag og det kan godt være hendes mandler
der skyldes at hun har pauser i vejertrækningen fordi der simpelt hent
bliver lukket til i halsen. (hvis hun da ikke har fået den fjernet, slev om
det ikke er noget de er galde for at gøre)
Det kunne jo være oversagen til det, men der kan jo også være ander ting end
lige det jeg nævner.....
Men det vil være godt at få det undersøgt, for det er jo ikke godt hvis hun
får for lidt ilt til hjernen.... :) Men tag du det roligt og ring og snak
med din læge på mandag... :)

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : pisingos

Dato : 15-11-03 17:21

Vores datter havde det samme problem - hun fik fjernet mandler i sommeres
kort før hun fyldte 5år og siden har hun sovet som en prinsesse.

Mvh
UF

Fra : KLH

Dato : 15-11-03 22:55

Takker for alle indlæg. Nu kan jeg slå det op og jeg vil nok også forhøre
mig hos lægen om det.

Endnu engang tak for svarene

Mvh
Karsten H.