filsystem og partitions størrelser ext3
Fra : Petersen_Michael

Dato : 14-11-03 22:44

Nu må jeg bede om jeres hjælp igen..

nu troede jeg ellers lige jeg havde fået fidusen, med at rette i fstab..
det virkede jo fint med hdb

den nye del af projektet ligger i at få hdg5 til at kører..

jeg har brugt cfdisk, og oprettet en stor logisk linux partition på ca
45GB
og efterfølgende passede jeg fstab til..
men i Device info, står der:
/dev/hdg5
ext3
Size N/A
Mount Point /
Free 0
Full N/A

hvad har jeg nu dummet mig med?

BTW: jeg kan ikke se hvor jeg kan vælge filsystem,
men på min boot disk valgte jeg ext3, under installationen..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Lars Overgaard

Dato : 14-11-03 23:29

Petersen_Michael wrote:

> [...]
> 45GB
> og efterfølgende passede jeg fstab til..

Du har oprettet partitionen, men du har ikke oprettet filsystemet på
partitionen.

Prøv med 'mke2fs -j /dev/hdg5' for at oprette et ext3 filsystem.

/Lars

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-11-03 10:11

"Lars Overgaard" <newsuser@linuxnet.dk> skrev i en meddelelse

> Du har oprettet partitionen, men du har ikke oprettet filsystemet på
> partitionen.
>
> Prøv med 'mke2fs -j /dev/hdg5' for at oprette et ext3 filsystem.

det virker sådanset meget godt, bortset fra at mit system hænger sig
undervejs, ved skrivning af inoder.

jeg har prøvet et par gange nu, samme resultat, dog forskelligt hvor
mange inoder der når at blive skrevet, før den går kold - taster og mus
låst..

nå, det virker bedre fra rå text mode, end fra en fra et text vindue
under
gui, et cpu tid relateret problem ?

Men! resultatet er det samme, som før jeg oprettede filsystemet..
jeg kan stadig ikke se størrelsen ?!?

Fra : FePe

Dato : 15-11-03 10:27

Petersen_Michael wrote:

> Men! resultatet er det samme, som før jeg oprettede filsystemet..
> jeg kan stadig ikke se størrelsen ?!?

Har du mountet filsystemet? Det burde kunne vises i chdisk alligevel, men i
et eller andet kontrolpanel vises det måske ikke.

Mvh.
--
_ __ _ __
| |__ | _|| |__| | _|
|_| |__ |_| |___| http://www.fepe.dk

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-11-03 11:20

"FePe" <fepe@SLETtiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Har du mountet filsystemet?

filsystemet ? i modsætning til HDen ?

hvis jeg i rå text skriver mount /dev/hdg5

får jeg en grøn skærm, med et text felt, så det virker umiddelbart
rigtigt nok ? (der er jo ikke noget på hdg5 endnu)

hvis jeg i et text vindue under GUI skriver:
mount /dev/hdg5

får jeg en melding om at mount point ikke eksisterer ?

> Det burde kunne vises i chdisk alligevel,

chdisk ?
synes ikke lige jeg kan finde sådan en ting

Fra : FePe

Dato : 15-11-03 12:46

Petersen_Michael wrote:

> filsystemet ? i modsætning til HDen ?

Ja.

> hvis jeg i rå text skriver mount /dev/hdg5
>
> får jeg en grøn skærm, med et text felt, så det virker umiddelbart
> rigtigt nok ? (der er jo ikke noget på hdg5 endnu)

Det forstår jeg ikke helt så meget af. Hvilket program bruger du til at
skrive teksten i?

> hvis jeg i et text vindue under GUI skriver:
> mount /dev/hdg5
>
> får jeg en melding om at mount point ikke eksisterer ?

Den normale brug af mount er: mount -t type device dir. Altså i stedet
vil jeg skrive "mount -t ext3 /dev/hdg5 <mount point>", hvor <mount
point> er det bibliotek, hvorpå filsystemet skal mountes. Husk, at
biblioteket skal oprettes, f.eks. med mkdir.

Der skal også være en linje med /dev/hdg5 i /etc/fstab, så hvis der ikke
er det, så prøv at skrive en. Der skal mount pointet også være angivet.

> chdisk ?
> synes ikke lige jeg kan finde sådan en ting

Ups, jeg mente cfdisk. Du skrev tidligere, at du brugte det program.

Mvh.
--
_ __ _ __
| |__ | _|| |__| | _|
|_| |__ |_| |___| http://www.fepe.dk

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-11-03 16:43

> [...]

se her er jeg så ikke med på hvad du mener ?

> Det forstår jeg ikke helt så meget af. Hvilket program bruger du til
at
> skrive teksten i?

jeg arbejder enten fra den rent textbaserede brugerflade, eller
jeg bruger Konsole under KDE´s GUI

> [...]
> point> er det bibliotek, hvorpå filsystemet skal mountes. Husk, at
> biblioteket skal oprettes, f.eks. med mkdir.

hmm.. hvis jeg vil have adgang til disken fra root skal der vel kun
stå / ?

> Der skal også være en linje med /dev/hdg5 i /etc/fstab, så hvis der
ikke
> er det, så prøv at skrive en. Der skal mount pointet også være
angivet.

Jeg har bemærket at for /dev/hda står der ikke andet end " / "
og jeg har i fstab skrevet en linje nøjaktigt magen til den der virker
for hda

altså fstab ser sådan her ud:

/dev/hda1 / ext3 defaults 1 1
/dev/hdg5 / ext3 defaults 1 1

og forventede at min disk så ville være klar til brug..

jeg prøvede på en anden måde:
/dev/hdg5 /mnt/hdg5 defaults 1 1

det kom der ikke noget ud af..

> Ups, jeg mente cfdisk. Du skrev tidligere, at du brugte det program.

ok :)

cfdisk har ingen problemer med hdg5, det var med cfdisk, at jeg
oprettede
hdg5 (ingen flags) Logical Linux Size 46110,89

og med kommandoen mke2fs -j /dev/hdg5
fik oprettet filsystemet ext3 (vejledt af Lars Overgaard)

--
Med venlig hilsen Michael Petersen

Fra : R.Larsen

Dato : 15-11-03 19:18

On Sat, 15 Nov 2003 16:42:48 +0100,
"Petersen_Michael" wrote:

>Jeg har bemærket at for /dev/hda står der ikke andet end " / "
>og jeg har i fstab skrevet en linje nøjaktigt magen til den der virker
> [...]

Ville du forsøkt opprette flere C: drev under Windows ?

Kort information om filsystemet i Linux
http://www.linuxbog.dk/friheden/bog/kort-om-filsystemet.html

Montering af filsystemer
http://www.linuxbog.dk/friheden/bog/friheden-sysadm.html#mounte-filsystemer

Basal Unix
http://www.linuxbog.dk/unix/bog/basal-unix.html#filtraet

Har du opprettet /mnt/hdg5 ?

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-11-03 21:05

"R.Larsen" <rl@example.net.invalid> skrev i en meddelelse
> On Sat, 15 Nov 2003 16:42:48 +0100,

> Ville du forsøkt opprette flere C: drev under Windows ?

nej, er det sådan det bliver fortolket?
det jeg ønsker er at oprette en sekundær linux partition
(der er kun eet OS på PCen, og dte er SlackWare 9.0)

> Kort information om filsystemet i Linux
> [...]

tak for links, dem vil jeg studerer nærmere

> Har du opprettet /mnt/hdg5 ?

nej, hvordan skal det gøres ?

jeg har studeret:
http://www.linuxbog.dk/friheden/bog/friheden-sysadm.html#mounte-filsyste
mer
men der angives kun hvordan kommandolinien skal skrives, ikke hvilken
fil
der skal oprettes, eller redigeres :-/

--
Med venlig hilsen Michael Petersen

Fra : FePe

Dato : 16-11-03 10:37

Petersen_Michael wrote:

> nej, hvordan skal det gøres ?

Med kommandoen "mkdir /mnt/hdg5" som root.

> [...]
> mer
> men der angives kun hvordan kommandolinien skal skrives, ikke hvilken

Så vidt jeg kan se, beskriver kapitlet alt det nødvendige, så det kan være,
at du skal studere lidt mere omhyggeligt. Men det burde virke, hvis du gør
følgende:

$ mkdir /mnt/hdg5
$ emacs /etc/fstab # dvs. redigerer i /etc/fstab, som tidligere
nævnt i tråden
$ mount -a

Hvis det ikke virker, så må du lige forklare problemet igen.

Mvh.
--
_ __ _ __
| |__ | _|| |__| | _|
|_| |__ |_| |___| http://www.fepe.dk

Fra : Petersen_Michael

Dato : 16-11-03 12:25

> $ mkdir /mnt/hdg5

det er jeg med på, så langt så godt

> $ emacs /etc/fstab # dvs. redigerer i /etc/fstab, som
tidligere
> nævnt i tråden

jeg har i fstab skrevet :

/dev/hdg5 / ext3 defaults 1 2

> $ mount -a

hvor skal det skrives, for at virke hver gang ?

jeg har læst moig til at de filer der har noget med system initiering at
gøre
hedder noget med rc. men har ikke fundet noget der ligner det rigtige..

jeg prøvede at skrive mount -a lige efter at jeg havde logget på som
root
og inden jeg kørte startx..

med KDE infocenter kan jeg stadig ikke se størrelsen på min hdg5
hvis jeg fra infocenteret vælger at mounte den viser den i linjen med
info for hdg5
de informationer der hører til hda1

> Hvis det ikke virker, så må du lige forklare problemet igen.

jeg prøver

med cfdisk, kan jeg se at jeg har en hdg5 ext3

Fra : FePe

Dato : 16-11-03 13:59

Petersen_Michael wrote:

> jeg har i fstab skrevet :
>
> /dev/hdg5 / ext3 defaults 1 2

Problemet er, at du mounter /dev/hdg5 på rodbiblioteket ('/'), og der
mounter du også /dev/hda1. Du bruger vist ikke /mnt/hdg5, men du kan
selvfølgelig vælge et hvilket som helst andet bibliotek at mount /dev/hdg5
på. Bare ikke to på /.

> hvor skal det skrives, for at virke hver gang ?

Normalt er det ikke nødvendigt at rette i opstartsfilerne for at mounte
filsystemer; du behøver kun at køre mount -a, hvis du ikke genstarter, for
det sker ikke automatisk.

> med KDE infocenter kan jeg stadig ikke se størrelsen på min hdg5
> hvis jeg fra infocenteret vælger at mounte den viser den i linjen med
> info for hdg5
> de informationer der hører til hda1

Det tror jeg skyldes, at de mountes på samme bibliotek, men jeg er ikke
sikker.

> med cfdisk, kan jeg se at jeg har en hdg5 ext3

Det burde den også vise.

--
_ __ _ __
|_| |__ |_| |___| http://www.fepe.dk

Fra : Petersen_Michael

Dato : 16-11-03 19:04

> Bare ikke to på /.

Det var der min film knækkede, nu kører det

tak for din tid