Ny phpGedView version
Fra : aafe

Dato : 14-11-03 21:42

For hvem det måtte interessere, kan jeg fortælle at den nye phpGedView
version 2.60, med megen ny funktionalitet er frigivet her til aften:

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=55456&release_id=197584

mvh
Arne

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 15-11-03 10:43

"aafe" <intet@svar.dk> skrev i en meddelelse
> For hvem det måtte interessere, kan jeg fortælle at den nye phpGedView
> version 2.60, med megen ny funktionalitet er frigivet her til aften:

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=55456&release_id=197584

Er der en behjertet sjæl, der vil fortælle mig og andre, hvad vi kan bruge
programmet til? Og findes der et sted, hvor man kan få hjælp til programmet?

Mvh.Bodil.

Fra : aafe

Dato : 15-11-03 12:26

On Sat, 15 Nov 2003 10:43:28 +0100, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> wrote:

>Er der en behjertet sjæl, der vil fortælle mig og andre, hvad vi kan bruge
>programmet til? Og findes der et sted, hvor man kan få hjælp til programmet?

PhpGedView er ikke et egentligt program, men en dynamisk
webpræsentation af indholdet i een eller flere gedcom fil(er).

PhpGedView kan, mellem mange andre steder, ses i funktion her:
http://phpgedview.1go.dk/

PhpGedView hører hjemme under SourceForge:
http://sourceforge.net/projects/phpgedview/, og projektets
engelsksprogede hjælpeforum findes her:
http://sourceforge.net/forum/forum.php?forum_id=185166
der findes bl.a. også en engelsksproget beskrivelse af applikationens
features her: http://phpgedview.sourceforge.net/features.html

Her på det seneste er PhpGedView udvidet med en portal, der - mellem
andet - giver autoriserede brugere mulighed for at samarbejde og sende
beskeder til hinanden.

Af tilknyttet teknologi kan nævnes GDBI, der simpelthen er en
Java-baseret editor, der har samme funktioner og næsten til
forveksling ligner Brothers Keepers editor. Med denne editor er det
muligt for mange forskellige slægtninge over hele verden, at redigere
i, og tilføje nyt til den fælles gedcomfil på internettet.

Af anden tilknyttet teknologi, kan nævnes det seneste skud på stammen,
PHPLaunch, der bl.a. gør det muligt at lægge sin phpGedView
webpræsentation på CD, eller blot at bruge phpGedView på en Windows
pc, uden der behøver at være en internetforbindelse eller webserver og
PHP installeret.

Jeg ved der er mange danske brugere af phpGedView, hvorfor jeg - med
mit kendskab til denne newsgruppes store hjælpsomhed - vil tro, der må
være meget konkret hjælp at hente her i gruppen.

mvh
Arne

Fra : Michael Schneiders

Dato : 15-11-03 19:55

> [...]
> mit kendskab til denne newsgruppes store hjælpsomhed - vil tro, der må
> være meget konkret hjælp at hente her i gruppen.

Hej

Jeg har lige opdateret min hjemmeside med ver. 2.60 jeg får følgende fejl,
hvordan er det lige jeg får den væk.

Notice: A session had already been started - ignoring session_start() in
/home/web/*****/phpgedwiew/session.php on line 82

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output
started at /home/web/gb1267/phpgedwiew/session.php:82) in
/home/web/*****/phpgedwiew/login.php on line 41

Med Venlig Hilsen
Michael Schneiders
www.villestofte.dk

Fra : Gert Krabsen

Dato : 15-11-03 21:03

Sat, 15 Nov 2003 19:54:42 +0100, Michael Schneiders <mscfjern@adslhome.dk>
skrev:

> [...]
> (output
> started at /home/web/gb1267/phpgedwiew/session.php:82) in

Den første har jeg ikke noget 'ud-af-ærmet'-bud på, men den anden - den med
'headers already sent by' skyldes normalt, at der har indsneget sig
uønskede tegn i .php-filerne.

..php-filer starter som regel med
<?php
og slutter med den tilsvarende
?>

der må ikke være _nogen_ karakterer uden for disse - heller ikke mellemrum,
linieskift el.lign.

Så hvis du har redigeret i een af .php-filerne så kontroller, at der ikke
har sneget sig noget ind, der ikke har noget at gøre der

Start med dette - og se så, om det tilfældigvis også løser det andet
problem..

mvh

Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : aafe

Dato : 15-11-03 21:11

On Sat, 15 Nov 2003 21:02:56 +0100, Gert Krabsen
<krabsen@krabsenfjernes.dk> wrote:

>Den første har jeg ikke noget 'ud-af-ærmet'-bud på, men den anden - den med
>'headers already sent by' skyldes normalt, at der har indsneget sig
>uønskede tegn i .php-filerne.

Vores svar har krydset hinanden, så jeg så først dit svar, da jeg
havde smækket mit svar på. Og vi svarer jo faktisk det samme

mvh
Arne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-11-03 00:42

Gert Krabsen <krabsen@krabsenfjernes.dk> skrev Sat, 15 Nov 2003 21:02:56
+0100

>Den første har jeg ikke noget 'ud-af-ærmet'-bud på,

Det er udskrivningen af den første fejlmelding der er skyld i den anden.

Men det kan godt være den samme problemstilling der er den egentlige
grund - der må nemlig heller ikke være output før session_start() .

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : aafe

Dato : 16-11-03 01:21

On Sun, 16 Nov 2003 00:42:11 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Det er udskrivningen af den første fejlmelding der er skyld i den anden.
>
>Men det kan godt være den samme problemstilling der er den egentlige
>grund - der må nemlig heller ikke være output før session_start() .

Du har ret i, at den første fejlmelding fører den næste med sig, men
der kan vel ikke ses bort fra, at fejlen her manifesterer sig så
massivt og totalt, at alle brugere af ver. 2.60 ville have denne fejl,
hvis det skyldtes en fejl i selve koden.

Der kan vel heller ikke ses bort fra, at der p.t. er en så massiv
tavshed i phpGedViews forum, at en bruger med et problem ligefrem har
skrevet: "Since the forums have been so quiet I think this may be
someting on my server rather then a bug in the program."

Vi skal derfor have os skudt ind på, hvad det kan være ved denne
installation, der kan tænkes at give denne fejl. Og der mener jeg, vi
bliver nødt til at have nogle flere oplysninger på bordet.

Udover problemer med whitespaces, kan der måske også være problemer
med databaseformatet, idet der i version 2.60 er kommet nye ting til,
der har medført en ændring i databaseformatet. Vi har måske ikke været
opmærksom på den type problem under betatestningen, fordi de andre
betatestere måske - ligesom jeg gør - sletter de gamle tabeller før de
installerer en version, der bruger et nyt databaseformat.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-11-03 02:52

aafe <intet@svar.dk> skrev Sun, 16 Nov 2003 01:20:37 +0100

> [...]
>massivt og totalt, at alle brugere af ver. 2.60 ville have denne fejl,
>hvis det skyldtes en fejl i selve koden.

For mig at se kan fejlen kun skyldes enten probelemer med output før
session_start() eller at session_start() faktisk blive trigget flere
gange.

>Vi skal derfor have os skudt ind på, hvad det kan være ved denne
>installation, der kan tænkes at give denne fejl. Og der mener jeg, vi
>bliver nødt til at have nogle flere oplysninger på bordet.

Da den første fejl kun er en Notice kan det være årsagen til at det
måske opfører sig forskelligt på forskellige systemer. Afhængig af
Errorlevel vil den måske blive ignoreret på nogle systemer (og dermed
ikke udløse den efterfølgende Warning, som standser afviklingen).

Men alene dét, at der kommer en Notice, indikerer jo et problem eet
eller andet sted. Hvor det ligger og hvis skyld det er tør jeg slet ikke
have en mening om på det foreliggende grundlag.

>Udover problemer med whitespaces, kan der måske også være problemer
>med databaseformatet,

Næppe.

Men det kan derimod være et problem, hvis udviklerne og betatesterne
sidder på *nix systemer og brugerne sidder på Windows systemer.

Fra : aafe

Dato : 16-11-03 03:26

On Sun, 16 Nov 2003 02:51:45 +0100, Arne Feldborg

>Næppe.

Ja, ja - det så vi dog i forbindelse med overgangen til ver. 2.5x, og
derfor vil jeg ikke udelukke den mulighed - men måske vi her er ude i
en slags humlebi-problematik

>Men det kan derimod være et problem, hvis udviklerne og betatesterne
>sidder på *nix systemer og brugerne sidder på Windows systemer.

Det mulighed kan vi derimod se bort fra, fordi vi kører på mange
forskellige systemer - jeg alene kører f.eks. på Windows 2000 Server
med IIS 5 på eet system, med Windows 2000 Pro og Sambar Server på et
andet system, med Windows XP og Apache på et tredje system, med Linux
og Apache på et fjerde system, og sågar også med såvel Indys
HttpServer komponent, som med ICS's HttpServer komponent. Andre igen
kører på Unix systemer osv. Og John Finlay kører selv på Windows XP
med Apache...

Men, alt andet lige må der nogle flere oplysninger på bordet, hvis da
ikke en frisk installation, her lidt senere på dagen, viser sig at
klare problemet.

mvh
Arne

Fra : Alf Christophersen

Dato : 17-11-03 09:29

> [...]

>Den første har jeg ikke noget 'ud-af-ærmet'-bud på, men den anden - den med
>'headers already sent by' skyldes normalt, at der har indsneget sig

Også den første skyldes samme feil. Session sender også headers og er
ømfindtlig for enhver form for tekst utsendt før disse headere
starter. Det er nok med et blankt tegn på linja før <? da dette sendes
ut som vanlig html-kode og dermed er sesjonen allerede i gang, før
header.

Fra : aafe

Dato : 15-11-03 21:07

On Sat, 15 Nov 2003 19:54:42 +0100, "Michael Schneiders"
<mscfjern@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>
>Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output
>started at /home/web/gb1267/phpgedwiew/session.php:82) in

Det eneste jeg kan sige - ud fra disse fejlmeldinger - er, at PHP er
overfølsom overfor såkaldte whitespaces foran en php-fils starttag, og
i visse tilfælde også overfor whitespaces efter en php-fils sluttag.
Og sådanne whitespaces vil typisk resultere i sådanne fejlmeldiger som
du der beskriver.

Problemer med uønskede whitespaces har intet med phpGedView at gøre,
men skyldes oftest en kombination af PHP's overfølsomhed overfor
whitespaces, og M$ uvane med at hæfte whitespaces - i form af tre
(usynlige) bytes - som, selv af notepad, hæftes på starten af
tekstfiler, hvis der forekommer egentlige UTF-8 tegn i disse filer.
Hvis man derfor selv retter/ændrer et eller andet i de af phpGedViews
filer der indeholder egentlige UTF-8 tegn, får man "headers already
sent" fejlen, hvis man ikke - med en egnet editor - sørger for at
strippe de tre usynlige M$ bytes væk fra starten af den fil man har
rettet/ændret i.

Jeg ved naturligvis ikke, om det er dette der gør sig gældende i dette
tilfælde. Men, ellers er det nødvendigt med yderligere oplysninger for
at kunne fastslå fejlkilden.

Det skal dog siges, at jeg ikke selv er stødt på fejl i de ver. 2.60,
som jeg selv har installeret (10 installationer).

mvh
Arne

Fra : Michael Schneiders

Dato : 15-11-03 22:12

Hej

Tak for jeres svar jeg mener ikke at have ændret noget i filerne, men jeg
vil prøve at starte fra bunden af, men først i morgen.

Med Venlig Hilsen
Michael Schneiders
www.villestofte.dk

Fra : Michael Schneiders

Dato : 16-11-03 09:40

Hej Igen

Så virkede det, det var bare en ny installation der skulle til.

Med Venlig Hilsen
Michael Schneiders
www.villestofte.dk

Fra : Lennart Frederiksen

Dato : 25-11-03 17:20

Hej Gruppe

Kun for sjov
Voerladegaard Kirkebog 1880-1891 indtastet som ged.com på
http://www.fredenslyst.dk/phpgedview2/phpGedView/
(begivenheder er opdelt i kilder.)

Lennart

Fra : Lennart Frederiksen