Varmeproblem eller...???
Fra : KB

Dato : 14-11-03 17:39

Hej

Jeg har en kammeret som har bøvl med sin computer. Det er en:
Athlon 1600+ kølet med Whisperrock III
Soltek SL-75DRV2
2x256 MB DDR2100
Asus Geforce 3 TI200
2 x Seagate BarracudaIV 40 GB
Windows XP pro

Problemet er at når man spiller Battlefield 1942 på den, så genstarter den
spontant eller man ender ude på skrivebordet - også spontant, dvs. der
eringen varsel eller noget. -Det er "bum" og så er maskinen genstarter eller
man er på skrivebord.

Det mærkelige er at dette fænomen kun sker når kabinettet er lukket. Hvis
jeg fjerner kabinetsiden, så der er helt åbent ind til komponenterne sker
det ikke.

Jeg har prøvet at sætte mit Geforce 4 TI4200 i, og der skete det samme, dog
generelt efter lidt længere tid. Men ellers snakker vi 3-4 minutter. Jeg har
mærket efter på hans komponenter lige når det er sket, men hverken
grafikkort, CPU eller chipsæt virker for varme (jeg brænder mig ihvert fald
ikke). Dog er harddiskene varme, men sådan er Seagate diske jo.

Håber nogen kan hjælpe mig til en løsning, så min ven kan få sine glade
spilledage tilbage.

Mvh.
Kenneth Boye
Odense

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 14-11-03 18:33

In news:_x7tb.32554$jf4.1686104@news000.worldonline.dk ,
KB <kboyeFJERN_DETTE@bjoernemosen.dk> typed:
> Hej
>
> Jeg har en kammeret som har bøvl med sin computer. Det er en:
> [...]

Ok...

> [...]
>
> Det mærkelige er at dette fænomen kun sker når kabinettet er lukket.
> Hvis jeg fjerner kabinetsiden, så der er helt åbent ind til

Lyder _meget_ som et varme problem !

> [...]
> sket, men hverken grafikkort, CPU eller chipsæt virker for varme (jeg
> brænder mig ihvert fald ikke). Dog er harddiskene varme, men sådan er

Nu er det ikke altid nok bare at mærke på dem.... Hvis du nu tjekker deres
reelle temperatur -på CPU og kabinet kan de fleste bundkort i hvert fald. Så
kan du se om der er et problem med høje temperature... Programmer som eks
MBM kan lave en log over temperature, så du kan se om de stiger mens du
spiller...
Du skriver ikke om gfx kortene er passtivt eller aktivt kølet, hvis det er
med en blæser, så tjek at den kører mens computeren er i gang !

--
/Bjarke
http://www.setiathome.dk

Fra : KB

Dato : 14-11-03 23:39

> [...]

> kan du se om der er et problem med høje temperature... Programmer som eks

Jeg har downloadet et hardware monitor program fra solteks hjemmeside. Det
viser temp 1 og temp 2. Temp 1 er 35 grader og temp 2 er 201 grader???!!
Temp 1 må angive CPU, men det stod ingen steder i programmet som er
primitivt og uden hjælpefiler mm.
MBM har jeg også prøvet og fik de 35 grader for CPU'en.

> Du skriver ikke om gfx kortene er passtivt eller aktivt kølet, hvis det er
> med en blæser, så tjek at den kører mens computeren er i gang !

Gfx kortene er aktiv kølet med fabriksløsningerne. Der er gang i alle
blæsere.

Med venlig hilsen
Kenneth Boye
Odense

Fra : Rune \(7800\)

Dato : 15-11-03 15:44

"KB" <kboyeFJERN_DETTE@bjoernemosen.dk> skrev i en meddelelse
newsctb.32934$jf4.1707203@news000.worldonline.dk...
> Jeg har downloadet et hardware monitor program fra solteks hjemmeside. Det
> viser temp 1 og temp 2. Temp 1 er 35 grader og temp 2 er 201 grader???!!

De 201 grader er fordi du mangler en temperaturføler (thermal cable) som
skal sidde på RT2 (nederste højre hjørne)

> Temp 1 må angive CPU, men det stod ingen steder i programmet som er
> primitivt og uden hjælpefiler mm.

Temp 1 er ganske rigtigt din cpu-temp.
Temp 2 føleren kan så placeres på grafikkort, harddisk eller bare hænge løst
i kabinettet.

Rune

Fra : Barto / Jakob

Dato : 14-11-03 19:04

> Det mærkelige er at dette fænomen kun sker når kabinettet er lukket. Hvis
> jeg fjerner kabinetsiden, så der er helt åbent ind til komponenterne sker
> det ikke.

Hej KB

Det lyder til at du har oplevet samme fænomen som jeg har haft - har det
heldigvis ikke mere.
Min com frøs totalt så snart at kabinetsiden var på og massiv luftstorm i
kabinettet. Jeg havde skiftet grafikkort, chipset og gfx køler til nogle
kraftige fra zalman. Og min CPU temp. nå på omkring 45grader.
Jeg havde på daværende et EPoX 8kta3+ bundkort, som ellers har virket
upåklageligt i næsten 2år, men jeg besluttede mig alligevel for at prøve at
skifte det. Jeg købte så et billigt ECS L7S7A2 (som jeg senere har fundet ud
af er et fantastisk køb til pengene) og så virkede alt lige pludselig som
det skulle og jeg havde givet de bedste 400 kroner ud på en computerdel
længe - og så fulgte der endda en 6in1 cardreader med i købet :D

Jeg ved ikke om det løser dit/jeres problem, men hvis du havde mulighed for
at teste det hele med et andet bundkort kunne det jo vise om det var det der
er problemet.

Mvh Barto

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-03 21:22

Barto / Jakob wrote:
> Jeg havde på daværende et EPoX 8kta3+ bundkort, som ellers har virket
> upåklageligt i næsten 2år

Du kiggede vel ikke tilfældigvis på kondensatorerne, om de bulede ud
eller så mærkelige ud?

Fra : Barto / Jakob

Dato : 14-11-03 23:43

> Du kiggede vel ikke tilfældigvis på kondensatorerne, om de bulede ud
> eller så mærkelige ud?

Skulle dette være mens bundkortet kørte? For nu ser de ihvertfald
fundstændig ud som ganske normale lyt'er

Mvh Barto

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-03 09:38

Barto / Jakob wrote:

> Skulle dette være mens bundkortet kørte?

Nej.

> For nu ser de ihvertfald
> fundstændig ud som ganske normale lyt'er

Ok, så var det måske noget andet der var galt med det bundkort.