SD-RAM kontra DDR-RAM
Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-11-03 14:54

Greetings!

Hvor stor er den forventede ydelsesforskel mellem PC133 og PC2100 ?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : JK

Dato : 14-11-03 15:31

On Fri, 14 Nov 2003 14:54:02 +0100, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen
steder.dk> wrote:

>Greetings!
>
>Hvor stor er den forventede ydelsesforskel mellem PC133 og PC2100 ?

Hvis vi taler om memory benchmarks, så er forskellen markant:

pc2100 klarer, som navnet angiver, 2100 Mb/sek
sdram ligger afhængigt af chipset på imellem 600 og 1000 Mb/sek.

Navnet DDR ram dækker netop over double data ram, og en faktor 2.

Men for en PC's totale ydelse er forskellen ikke dobbelt op. Men
snarere 10-20 %.

Hvis sagen drejer om ECS K7S5A, om der skal sdram eller ddr ram på. Så
kører det efter min mening markant bedst med ddr ram.

mvh

John

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 14-11-03 17:01

In news:8fp9rv0nlsqltimdjmenv6h1rdivaf3u7s@4ax.com ,
JK <junk@mailzone.com> typed:

> Hvis sagen drejer om ECS K7S5A, om der skal sdram eller ddr ram på. Så
> kører det efter min mening markant bedst med ddr ram.

Har helt samme erfaring med netop dette board... Mine spil blev meget
hurtigere, og windows ditto, ved skift fra SD til DDR

--
/Bjarke
http://www.setiathome.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-11-03 19:43

In article <8fp9rv0nlsqltimdjmenv6h1rdivaf3u7s@4ax.com>,
junk@mailzone.com says...
> Men for en PC's totale ydelse er forskellen ikke dobbelt op. Men
> snarere 10-20 %.

Så beholder jeg mit SD-RAM.

> Hvis sagen drejer om ECS K7S5A, om der skal sdram eller ddr ram på. Så
> kører det efter min mening markant bedst med ddr ram.

Okay, men hvis forskellen er max 20%, så er den ikke mærkbar.

Fra : arc@na

Dato : 14-11-03 23:13

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in

> Okay, men hvis forskellen er max 20%, så er den ikke mærkbar.

Hvad? Kan du heller ikke mærke, om du kører 100 km/h eller 120 km/h?

arc@na

Fra : Tony

Dato : 14-11-03 23:55

> Hvad? Kan du heller ikke mærke, om du kører 100 km/h eller 120 km/h?

Næ, og du skal faktisk køre langt før det egentlig betyder noget.

Tony

Fra : arc@na

Dato : 15-11-03 03:17

"Tony" <mynsterm@n@hotmail.com> wrote in news:3fb55df3$0$30065
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Næ, og du skal faktisk køre langt før det egentlig betyder noget.

Hvis man ikke kan mærke forskel - hvorfor kører folk så 120 i stedet for
100 ???? ))

arc@na

Fra : Tony

Dato : 15-11-03 13:39

> Hvis man ikke kan mærke forskel - hvorfor kører folk så 120 i stedet for
> 100 ???? ))

Ikke fordi de kan mærke forskel, men fordi de tror de kommer hurtigere frem.

Tony

Fra : arc@na

Dato : 15-11-03 21:07

> Ikke fordi de kan mærke forskel, men fordi de tror de kommer hurtigere
> frem.

Jamen det GØR de jo rent faktisk.

EOD - det her er ved at ryge ud af tangenten...

arc@na

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-11-03 01:23

In article <3fb5536c$0$30084$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
this.is@n.invalid.adress.com says...
> Hvad? Kan du heller ikke mærke, om du kører 100 km/h eller 120 km/h?

I computersammenhæng er forskellen ikke mærkbar før du runder 50% og så
skal du ovenikøbet være god. Normalt siger man en fordobling.

Det samme gør sig gældende ved lydtryk. Man kan ikke registrere mindre
end en fordobling.

Så til dem der fedter rundt for at få 5-10%; det er spild af tid, for
det kan ikke mærkes... Der er for mange andre faktorer der spiller ind.

Fra : Nicolai

Dato : 16-11-03 07:27

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in message
> I computersammenhæng er forskellen ikke mærkbar før du runder 50% og
> så skal du ovenikøbet være god. Normalt siger man en fordobling.

Det kommer da an på hvilke (typer) applikationer man afvikler, er det
applikationer der flytter en masse date i rammen, så vil du kunne mærke det,
men selvfølgelig afhæmger det også af din(e) disk(es) hastighed.

> Det samme gør sig gældende ved lydtryk. Man kan ikke registrere mindre
> end en fordobling.

Hvad mener du med registrere, måle eller høre ?

> Så til dem der fedter rundt for at få 5-10%; det er spild af tid, for
> det kan ikke mærkes... Der er for mange andre faktorer der spiller
> ind.

I forbindelse med lyd ja, så er vi i store træk enige, men ikke helt i
forbindelse med computerer,

MVH.

Nicolai

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-11-03 18:01

In article <bp78ss.1f8.1@communicator.dyndns.dk>, nicolai_b@get2net.dk
says...
> Det kommer da an på hvilke (typer) applikationer man afvikler, er det
> applikationer der flytter en masse date i rammen, så vil du kunne mærke det,
> men selvfølgelig afhæmger det også af din(e) disk(es) hastighed.

Du kan ikke registrere 10% forskel op eller ned. Usikkerheden er for
stor.

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 15-11-03 02:13

> Hvor stor er den forventede ydelsesforskel mellem PC133 og PC2100 ?

Det kommer an på din cpu. Med en P3 eller lavere er SD-ram fint. Med AMDs
266 MHz FSB er du godt hjulpet med DDR-ram og hvis du er oppe ved en P4, så
er dual channel ram det bedste.

Det det handler om at kigge efter er cpu'ens FSB, som med P3 = 100-133MHz,
med AMDs (nyere) = 200-266MHz og med P4 = 400-533MHz (og 800 med de helt
nye) og denne FSB hastighed angiver faktisk, hvor godt du kan udnytte din
rams båndbredde.

Der var engang en skide god forklaring på en engelsk hjemmeside omkring ram
og dual channel, men jeg har ikke linket længere og gider ærligt talt ikke
lede efter den, men lidt søgen på Google skulle den nok dukke op.

--
Mvh. Kim, Aalborg
Forget 911, I dial .357

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-11-03 01:30

In article <bp3ujd$2k1d$1@news.cybercity.dk>,
Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com says...
> Det kommer an på din cpu. Med en P3 eller lavere er SD-ram fint. Med AMDs

Kim, det var ikke det jeg spurgte til. Jeg spurgte til
_ydelsesforkellen_ på RAM-typerne, ikke CPU/RAM.

Én ting er hvad man kan læse sig til, noget andet er folks erfaringer.
Dem kan man ikke læse sig til på et eller andet smart site.

Jeg har fået de svar jeg skulle bruge. Jeg har konkluderet at DDR er
opreklameret og holder mig derfor til SD.

Fra : arc@na

Dato : 16-11-03 01:58

> Jeg har fået de svar jeg skulle bruge. Jeg har konkluderet at DDR er
> opreklameret og holder mig derfor til SD.

Jeg kunne altså godt mærke forskel, da jeg gik fra 500 MB PC133 til 500 MB
2100DDR. Tydeligt, endda. Og det var på samme motherboard (et ECS med plads
til to af hver slags) og samme hardware.

arc@na

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 16-11-03 02:28

> Kim, det var ikke det jeg spurgte til. Jeg spurgte til
> _ydelsesforkellen_ på RAM-typerne, ikke CPU/RAM.

Jesper, det var nøjagtigt det du spurgte til. Ydelsen afhænger udelukkende
af FSBen på cpuen. Hvis du lytter til dem, som har prøvet at køre med
DDR-ram på en P3 vil du selvfølgelig få at vide, at det ikke bliver ret
meget hurtigere end med SD-ram, men hvis du derimord kører en P4 med SD-ram
og så skifter til dual channel DDR, så vil du nok mærke forskel. Også
betydeligt mere end 10-20%.

> Én ting er hvad man kan læse sig til, noget andet er folks erfaringer.
> Dem kan man ikke læse sig til på et eller andet smart site.

Jeg gav dig mine erfaringer. De stemmer overens med de "smarte sites" fordi
det nok er rigtigt det de skriver så.

> Jeg har fået de svar jeg skulle bruge. Jeg har konkluderet at DDR er
> opreklameret og holder mig derfor til SD.

Igen: Har du P3 eller ældre, så har du ret. Alt andet og du har lyttet til
de forkerte.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-11-03 18:02

In article <bp6jrh$b0b$1@news.cybercity.dk>,
Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com says...
> Jesper, det var nøjagtigt det du spurgte til. Ydelsen afhænger udelukkende

Ja, men du svarede hen i hegnet. Det kan jeg så ikke bruge til noget.

Fra : Nicolai

Dato : 16-11-03 07:38

> [...]
> Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com says...
>
> Kim, det var ikke det jeg spurgte til. Jeg spurgte til
> _ydelsesforkellen_ på RAM-typerne, ikke CPU/RAM.

Det har du da ret i, men er processoren ikke hurtig nok til at kunne udnytte
rammens muligheder, er det jo ligemeget med hurtigere ram, og det var jo nok
det der var hans pointe.

> Én ting er hvad man kan læse sig til, noget andet er folks erfaringer.
> Dem kan man ikke læse sig til på et eller andet smart site.

Ja, men nu er mange af de smarte sites som du kalder det, netop egne
erfaringer (selvom at de er opnået for et specifikt formål)

> Jeg har fået de svar jeg skulle bruge. Jeg har konkluderet at DDR er
> opreklameret og holder mig derfor til SD.

Opreklameret nej, der ER forskel, så nej du kan ikke konkludere at det er
opreklameret, du kan mene :)

--
MVH.

Nicolai

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-11-03 18:03

In article <bp79hc.2rc.1@communicator.dyndns.dk>, nicolai_b@get2net.dk
says...
> Det har du da ret i, men er processoren ikke hurtig nok til at kunne udnytte
> rammens muligheder, er det jo ligemeget med hurtigere ram, og det var jo nok
> det der var hans pointe.

Jeg er ret ligeglad med CPU'en. Jeg er interesseret i RAM. G-sus...

> Opreklameret nej, der ER forskel, så nej du kan ikke konkludere at det er
> opreklameret, du kan mene :)

Jeg _har_ konkluderet.

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 16-11-03 18:10

> Jeg _har_ konkluderet.

Det har jeg også. At du ikke vil høre på andre eller i det mindste kun dem,
som svarer først.

Fra : arc@na

Dato : 16-11-03 18:12

> Jeg _har_ konkluderet.

Har du også overvejet, at hurtigere RAM har en højere FSB? Men OK, det
kommer jo også an på, hvad du har for en processor/MoBo.

arc@na
Blessed are the Fundamentalists, for they shall inhibit the earth.

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 16-11-03 18:15

> Har du også overvejet, at hurtigere RAM har en højere FSB? Men OK, det
> kommer jo også an på, hvad du har for en processor/MoBo.

Det er netop det han ikke vil forstå. Han lader ikke til at fatte, at det
godt kan betale sig at opgradere til DDR-ram, hvis han sidder med en P4, men
ikke, hvis han sidder med en P3.

Jeg giver i al fald op nu. Bare synd at der spørges uden at der så også
lyttes til svarene. Svarene der giver mening anyway.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-11-03 18:29

In article <bp8bbh$2su6$1@news.cybercity.dk>,
Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com says...
> Jeg giver i al fald op nu.

Mange tak skal du ha'

> Bare synd at der spørges uden at der så også
> lyttes til svarene. Svarene der giver mening anyway.

Jeg _har_ lyttet til svarene og jeg _har_ konkluderet.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-11-03 18:32

In article <3fb7afec$0$30063$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
this.is@n.invalid.adress.com says...
> Har du også overvejet, at hurtigere RAM har en højere FSB? Men OK, det

Ja. Det fremgår jo af det indledende spørgsmål.

> kommer jo også an på, hvad du har for en processor/MoBo.

Ja. Men når forskellen ligger i niveauet 10-20% Så er DDR en anelse
opreklameret. Det er det stadig selvom forskellen er 50%. Hvis den var
i nærheden af 100%, så kunne det i det mindste mærkes.