decopage
Fra : Lykke

Dato : 14-11-03 13:47

-- hej
er der nogen her der kan fortælle mig om decopage.
jeg har set det på sten og har nu meget lyst til at prøve selv.
men hvad er det, der danner underlag/lim for servietten?
og hvad lakere jeg med?
jeg har ingen hobbyforetning i nærheden, så jeg håber at I kan hjælpe.
også om der er andet jeg skal være opmærksom på.
på forhånd tak.

Fra : Trinita

Dato : 14-11-03 14:06

- hej
> [...]
> jeg har ingen hobbyforetning i nærheden, så jeg håber at I kan hjælpe.
> også om der er andet jeg skal være opmærksom på.

Du skal tage ind i en hobbyforretning og så skal du købe noget der hedder
decopagelim. Det koster nok omkring 60-80 kr for en flaske. Jeg ved det kan
købes i pandurohobby.
Hvis du vil lave det på sten smører du det på stenen på det sted servietten
skal sidde. Du skal smøre det på så det ligner serviettens skygge det skal
altså have samme form som servietten for hvis du smører for meget uden om
servietten kan man se det. Så tager du en serviet og klipper motivet ud og
piller de 2 ekstra lag serviet af så du kun har det øverste tynde lag. Det
ligger du på limen mens den stadig er våd. Så smører du FORSIGTIGT et lag
lim ovenpå igen, pas på der ikke kommer krøller eller at servietten går i
stykker. Så lader du det tørre i 24 timer, voila!
Du kan også lave det på dit tøj, det er der jeg plejer at lave det, men så
skal man efter de 24 timers tørretid stryge det på 2 prikker i fem minutter
og så kan det vaskes på 40 grader.
vh lisbeth p

Fra : Nette

Dato : 14-11-03 16:06

"Trinita" skrev i en meddelelse news:bp2jvr$7q3$1@sunsite.dk...
> Du skal tage ind i en hobbyforretning og så skal du købe noget der hedder
> decopagelim. Det koster nok omkring 60-80 kr for en flaske. Jeg ved det
kan
> købes i pandurohobby.

Når jeg har lavet det på bøger eller bakker, bruger jeg et par lag
"Oceanlak" i stedet for "decopagelak". Nogle siger det ikke er lige så
slidstærkt, men jeg har nu dagligt tørret min bakke af i tre år, uden det er
gået ud over lakken.

Jeg ved dog ikke, hvordan Oceanlakken reagere på tøj, så det ville jeg nok
ikke turde, men hvis det kun drejer sig om sten, så ville jeg bruge det, da
det er noget billigere.

Nette

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-03 19:06

Lykke wrote:
> -- hej

> jeg har ingen hobbyforetning i nærheden, så jeg håber at I kan hjælpe.

http://www.pandurohobby.dk sender pr. postordre. Desuden kan man ringe til
dem for råd og vejledning om de hobbyer, de sælger materialer til. (Og det
er MANGE!)

Tina

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 15-11-03 06:18

Fri, 14 Nov 2003 13:47:09 +0100, skrev "Lykke" <rodinnospam@nyka.dk> i
dk.fritid:

>er der nogen her der kan fortælle mig om decopage.

Du kan læse mere om decoupage (teknikker, idéer, materialer,
inspiration) på følgende links, som jeg selv har haft stor glæde af
(nogle af dem er udenlandske, men det går vel :

http://www.decoupage.dk/
http://www.rybak.dk/decoupage/index.htm
http://members.aol.com/decoupagez/
http://www.decocraft.dk/
http://hobbysiden.k-nettet.dk/main/custom.asp?wid=3609&customID=3648
http://www.idebutikken.dk/decopage1.htm

>jeg har ingen hobbyforetning i nærheden, så jeg håber at I kan hjælpe.
>også om der er andet jeg skal være opmærksom på.
>på forhånd tak.

Så er det jo godt vi har internettet hvor der findes flere steder, der
sender pr. postordre, f.eks.:
http://www.windowcolor.shopbasic.dk/
http://www.onlinesalg.dk/default.asp?Firmaid=2435
http://www.panduro-hobby.dk/

--
mvh Gitte Sørensen

Nyt forum for gigt-ramte og deres pårørende:
http://forum.gobs.dk

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 15-11-03 18:35

Hej Lykke

> jeg har ingen hobbyforetning i nærheden, så jeg håber at I kan hjælpe.

Jeg handler selv hos www.creativcompany.dk, det er nemt og bestemt også
billigt.

Du sender din bestilling her over nettet, og 2-3 dag, så har du dine varer.

mange venlige hilsner fra

Bolette

Fra : Lykke

Dato : 18-11-03 15:24

hejsa
nu har jeg købt en lak ,der hedder aqua, der ser ud til at man limer og
overlakere med den, skal prøve den imorgen.
er der nogen der har erfaring med den?
jeg ved godt at jeg kan læse et væld af bøger, jeg synes bare det er
dejligt, at få svar, fra nogen af jer der har afprøvet tingene.
det lyder jo også til at fremgangsmåden sker på en måde, men at det er
produktet der er forskel på.

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 18-11-03 20:05

Hej Lykke

> nu har jeg købt en lak ,der hedder aqua, der ser ud til at man limer og
> overlakere med den, skal prøve den imorgen.
> er der nogen der har erfaring med den?

Hvis det er den der hedder Aqua fra marabu, er den RIGTIG go'. Jeg bruger
den selv. Det jeg har at sammenligne med er, at jeg bruger enten den, eller
den man kan købe hos Panduro, og jeg må sige jeg hælder klart til aqua, den
anden klumper let, hvilket aqua ikke gør.

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Lykke

Dato : 20-11-03 11:52

nu fik jeg prøvet lakken fra marabu, det er overraskende let og rigtig
sjovt.
nu får jeg jo nok et andet problem - med at stoppe igen .