Sorte bro pr. Oure på Fyn
Fra : Ulla Vitus Bering

Dato : 13-11-03 22:12

Hej NG

Jeg har et gammelt billedet fra 1951 af min far. Bag på fotoet står der
Svend Sjællænder og Helge Lakston, Sorte Bro pr. Oure, Fyn. Jeg kan godt
finde byen Oure på kortet, men kan intet finde om Sorte Bro.

Jeg kunne godt tænke mig, at finde stedet hvor billedet er taget, og håber
at der er nogen af jer, der ved nøjagtig hvor jeg finder Sorte Bro. Jeg har
forsøgt at søge på krak og i Krabsens database men uden held.

Med venlig hilsen
Ulla Vitus Bering

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 13-11-03 22:28

> [...]
har
> forsøgt at søge på krak og i Krabsens database men uden held.

*******************
Prøv i gooooogle at skrive det i eet ord.
Blandt meget andet fandt jeg Sortebro Kro Sejrskovvej 20, Den Fynske Landsby
5260 Odense S
--------
Flemming.
------------

Fra : Gert Krabsen

Dato : 13-11-03 22:59

Thu, 13 Nov 2003 22:12:21 +0100, Ulla Vitus Bering <riisom-
bering@mail1.stofanet.dk> skrev:

> [...]
> har
> forsøgt at søge på krak og i Krabsens database men uden held.

Hvad med www.sortebro.dk

Se under 'Historie'..

Søgning på google finder også denne, der er på engelsk med også interessant
(findes også i en italiensk variant!)

http://www.bartolifabio.8k.com/eng/cardmodels/buildings/Sortebro/sortebro.htm

mvh

Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Ulla Vitus Bering

Dato : 14-11-03 13:29

Hej Flemming og Gert

Tusind tak for jeres hurtige svar. Jeg vil se om jeg kan finde stedet i
morgen. På billedet sidder de på en meget meget stor sten. Måske er jeg
heldig at den stadig er der.

Jeg har også fundet det i din database Gert. Jeg søgte i første omgang på
sortebro som to ord, og derfor lykkedes det ikke.

Så tusind tak igen.

Mange hilsner
Ulla

Fra : Bent Fleron

Dato : 14-11-03 13:51

Ulla Vitus Bering wrote:

> Tusind tak for jeres hurtige svar. Jeg vil se om jeg kan finde stedet
> i morgen. På billedet sidder de på en meget meget stor sten. Måske er
> jeg heldig at den stadig er der.

Ved Sortebrovej i Brudager (tæt på Oure) ligger noget der hedder
Brudagerdyssen, jeg ved faktisk ikke om det er en eller flere sten.

--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Gert Krabsen

Dato : 14-11-03 15:33

Fri, 14 Nov 2003 13:50:32 +0100, Bent Fleron <ikke@gyldig.invalid> skrev:

> [...]
> Med venlig hilsen Bent Fleron.
> For den der orker at sende en returmeddelelse
> privat, benyt venligst bent at fleron efterfulgt af dotdk

Mads Lidegaard har i 'Danske Sten fra Sagn og Tro' en sagnsten ved
Vildtbanehuset, beliggende ved 7 km-stenen på den i andet indlæg nævnte
vej..

mvh

Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Gert Krabsen

Dato : 14-11-03 15:31

Fri, 14 Nov 2003 13:28:36 +0100, Ulla Vitus Bering <riisom-
> [...]

> Tusind tak for jeres hurtige svar. Jeg vil se om jeg kan finde stedet i
> morgen. På billedet sidder de på en meget meget stor sten. Måske er jeg

Så husk at tage den rigtige bro

Det er ikke landevejen mellem Svendborg og Gudme, men mellem Svendborg og
Gudbjerg. 9 KM stenen står lige i svinget ved Sortebro - 3 km syd for
Gudbjerg.

go tur

Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Ulla Vitus Bering

Dato : 14-11-03 16:09

Hej Bent og Gert

Tak igen tusind gange for jeres svar. Jeg har printet alle beskrivelserne,
filmen er sat i kameraet, så nu må jeg se om jeg kan ramme den rigtige bro

Mange hilsner
Ulla

newsryms98aa76ggyl@news.sunsite.auc.dk...

Fra : Bent Fleron

Dato : 14-11-03 20:20

Ulla Vitus Bering wrote:

> Tak igen tusind gange for jeres svar. Jeg har printet alle
> beskrivelserne, filmen er sat i kameraet, så nu må jeg se om jeg kan
> ramme den rigtige bro

hmm, hmm, - Er du sikker på det drejer sig om en bro ?
Jeg tør ikke lægge hovedet på blokken, da jeg ikke kan finde mit
detailkort over Fyn, men så vidt jeg husker så drejer Sortebro sig om en
å; nemlig den å der udspringer et sted på Midtfyn og sammen med en anden
å fortsætter som Vejstrup å, der udmunder i farvandet mellen Fyn og
Langeland.
Men det kan godt være jeg har misforstået et eller andet

Fra : Gert Krabsen

Dato : 14-11-03 20:50

Fri, 14 Nov 2003 20:20:05 +0100, Bent Fleron <ikke@gyldig.invalid> skrev:

> [...]
> Langeland.
> Men det kan godt være jeg har misforstået et eller andet

Det skal vi ikke kommentere, vel )

Der er vist i Danmark ingen tradition for at navngive en å med betegnelsen
'bro'.

Men på 4 CM kortet er Sortebro angivet som broen, der fører
Svendborg/Gudbjerg vejen over Vejstrup Å.

Vejstrup Å afvander blandt andet (vel næsten ikke andet iflg. kortet) den
nu stort set opdyrkede Sortemose, beliggende lige vest for landevejen,
faktisk lige ved Sortebro.

mvh

Krabsen

p.s. a'pro'pos ånavne: Så vidt jeg husker er der kun een å i riget, hvor
begrebet 'å' ikke indgår i navnet (jeg ser bort fra, at Gudenå tidligere
blev kaldt 'Guden'). Nemlig 'Skiveren' i Himmerland, en sidegren til
Lindenborg Å.

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 15-11-03 00:10

Gert Krabsen wrote:

> Der er vist i Danmark ingen tradition for at navngive en å med
> betegnelsen 'bro'.

Næh, det har du nok ret i. Men der er til gengæld rigelig med
traditioner for at navngive åer og bække efter de områder de løber
igennem, eksempelvis Vejstrup å. Så hvorfor ikke kalde åen ved Sortebro
for Sortebro å.
Hvis min hukommelse ikke havde været så hullet som en si ) så burde
jeg kunne huske lidt tydeligere det lille skilt man passerer på vej fra
Svendborg mod Gudbjerg fordi min svoger bor på Ørbækvej blot en
kilometer fra det blå skilt, hvor der (stadig i følge min hukommelse)
står Sortebro Å, men i morgen, nå ja i dag, vil jeg invitere mig selv
til en kop kaffe hos ham og tage et digitalt camera med.

> Men på 4 CM kortet er Sortebro angivet som broen, der fører
> Svendborg/Gudbjerg vejen over Vejstrup Å.

Der har sikkert nok en gang været en bro på Ørbækvej, men det er der
ikke mere. Åen krydser tilsyneladende Ørbækvej i nedgravede rør, så
vejen bare dutter deru'a

Fra : Bent Fleron

Dato : 15-11-03 16:47

Bent Fleron wrote:

> [...]
> traditioner for at navngive åer og bække efter de områder de løber
> igennem, eksempelvis Vejstrup å. Så hvorfor ikke kalde åen ved

En opfølgning:
Efter at jeg nu har været til kaffeslabberas på Ørbækvej er jeg så nødt
til at give Gert ret for ifølge de lokalkendte hedder åen også Vejstrup
å hvor den passerer Sortebro. Og der er heller ikke noget blåt skilt som
antydet af mig.

> Der har sikkert nok en gang været en bro på Ørbækvej, men det er der
> ikke mere. Åen krydser tilsyneladende Ørbækvej i nedgravede rør, så
> vejen bare dutter deru'a

Ligeledes ifølge de lokalkendte blev den egentlige bro omdannet til
regulær vej omkring 1953. Ved selvsyn kunne jeg dog konstatere den
fortsat er markeret med hvide rækværk i begge sider.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 15-11-03 21:08

Sat, 15 Nov 2003 16:47:05 +0100, Bent Fleron <ikke@gyldig.invalid> skrev:

> [...]
> til at give Gert ret for ifølge de lokalkendte hedder åen også Vejstrup
> å hvor den passerer Sortebro. Og der er heller ikke noget blåt skilt som

Du skal se, du kommer nok over det

Det dutter ikke - en bro skal være en bro!

mvh
Krabsen

p.s. og nu snakken er om Sortebro så kan et besøg på Sortebro Kro (i Den
fynske Landsby) anbefales - har været der flere gange. Det er ikke verdens
billigste sted, men _absolut_ pengene værd.

p.p.s. men nu er kokken jo osse Nordjyde!!

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Børge M. Askholm

Dato : 13-11-03 18:51

"Bent Fleron" <ikke@gyldig.invalid> wrote in message

> [...]
> å; nemlig den å der udspringer et sted på Midtfyn og sammen med en anden
> å fortsætter som Vejstrup å, der udmunder i farvandet mellen Fyn og

Du har vist ikke misforstået det hele, Bent. Sortebro er en lokalitet, jvf.
postadressebogen i Gudbjerg Sogn hvor der osse er en gård, Sortebjerg. Kroen
findes nu i "Den fynske Landsby" på Sejrskovvej, hvor osse restaurant
"Skoven" ligger. Je har sæl været der et par gange - nemlig første gang jeg
tillod mig - meget forsigtigt - at holde en pige i hånden, og én gang siden,
da Fyenske ildsprudende til fods havde fået nok af mig og vi blev hjemsendt.
Akja det er nu snart 50 år siden...

Børge

---

Fra : Bent Fleron

Dato : 15-11-03 00:15

Børge M. Askholm wrote:
> [...]
> forsigtigt - at holde en pige i hånden, og én gang siden, da Fyenske
> ildsprudende til fods havde fået nok af mig og vi blev hjemsendt.

De minder, de minder, de er rare at have når man når vores alder )

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 15-11-03 21:42

BF> From: "Bent Fleron" <ikke@gyldig.invalid>

BF> De minder, de minder, de er rare at have når man når vores alder )

Hvis man da ikke har det, som manden der på en Storm P tegning siger:

Her sidder jeg og har kun minderne, og dem er der heller ikke meget ved.

--
Mvh. Leif - leif@nightcall.dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 15-11-03 23:57

Leif Thor Olsen wrote:

> Hvis man da ikke har det, som manden der på en Storm P tegning siger:
> Her sidder jeg og har kun minderne, og dem er der heller ikke meget
> ved.

Hej Leif.
Minderne er skam skønne. Problemet er at med alderen kan jeg end ikke
huske, hvorfor jeg ønskede at holde en pige i hånden. )
Iøvrigt long time no see. Jeg synes jeg har haft forrygende travlt her i
efteråret.

Fra : Børge M. Askholm

Dato : 15-11-03 02:36

"Leif Thor Olsen" <Leif_Thor_Olsen@nightcall.dk> wrote in message

> Hvis man da ikke har det, som manden der på en Storm P tegning siger:
>
> Her sidder jeg og har kun minderne, og dem er der heller ikke meget ved.

Mine minder har det nu med at blive bedre med tiden - omtrent lissom hende
jeg gik i skole med for halvhundrede år siden. Dengang var vi jævnaldrende,
men nu er hun nok blevet en halv snes år yngre.

I øvrigt er jeg ikke blevet så affældig at jeg ikke længere kan huske
hvorfor jeg holdt hende i hånden.

Børge

ægte citatfusker

---

Fra : Ulla Vitus Bering

Dato : 14-11-03 21:13

Hej Bent

> [...]
> Langeland.
> Men det kan godt være jeg har misforstået et eller andet

Jeg ved ikke om det er en bro. Jeg var faktisk på næsten helt bar bund,
borset fra oplysningerne bag på billedet, inden jeg sendte en forespørgsel
her i gruppen. Jeg er heller ikke særlig godt kendt på østfyn.

Der er ingen bro på billedet, men på bagsiden står der Sorte bro pr. Oure.
Og fordi det står skrevet i to ord, har jeg bare tolket det som en bro. Min
far og en anden sidder på en meget stor sten, og der er skov i baggrunden.

Jeg tager alle jeres oplysninger med på turen, og så må vi se om jeg kan
finde stedet. I har i hvert fald hjulpet mig til at finde et sted at søge
videre, og det skal I have mange tak for.

Mange hilsner
Ulla