Klap-sene, fortsat.....(laaaangt!)
Fra : skingur

Dato : 13-11-03 20:05

Nyt ang. klapsene:
Det er ikke det ben, senen klapper på, der oprindeligt var det svageste.
Klapper senen på venstre ben (som i Skenkurs tilfælde) er det højre ben,
der er et problem med. Skenkur har tilsyneladende dårlige knæ -
formodentlig fordi han går for meget på forparten. Det ses nu ved, at
han ofte støtter/ strækker klapsene-benet for at aflaste det andet
forben.

Mange klapsene heste kan få et godt liv med regelmæssige
indsprøjtninger, der stimulerer ledvædske m.m. hesten kan altså stadig
rides - men man skal nok ikke sætte næsen op efter at starte de vilkde
konkurrencer.

Det er nu en måned siden, Skenkurs sene klappede. Han har altid haft
problemer i den modsatte side - ville ikke bøje sig m.m. Så det passer
godt nok med, at det er "den forkerte" side, senen er klappet i. Vi er
nu kommet over mukken/ hudbetændelsen og hårene er ved at gro ud, der
hvor jeg havde klippet dem af. Det var så det positive......for han
halter stadig slemt. I samråd med dyrlægen er vi blevet enige om ikke at
vikle ham ind i alt muligt og ikke give omslag. Han får bare lov at gå
indtil foråret (april - så har han stået i et halvt år cirka). han får
stadig lov at gå ude - han er den type hest, man ligeså godt kan skyde,
hvis alternativet er at kukkelure i en boks 24 timer i døgnet. Omslag 12
timer i døgnet kan ikke kombineres med at gå ude. Han er stadig i
"humør" heldigvis. Faktisk bliver han mere og mere udadvendt, hvor han
før var en hest, der lukkede sig inde i sig selv. Det betyder (desværre)
også, at han tager sig en galop på folden en sjælden gang imellem, men
jeg har det sådan, at hvis ikke der er "plads" til det, kan jeg ligeså
godt ringe til slagteren med det samme. Det handler også om at have et
værdigt liv i ophelingsfasen - det psykiske velbefindende er vel også
vigtigt for helingen. Han halter i trav, men ikke så meget som man kunne
frygte i betragtning af at han ikke står stille. For selvom han skal stå
stille er det også vigtig at de øvrige muskelgrupper bliver holdt igang
og at blodet lige når at "rulle" en gang imellem.

Vi er blevet rådet til at spare sammen til Det Store Dyrlægetjek - begge
forben, ryg, nakke mv, for at finde ud af, hvad der er årsag og hvad der
er virkning til de dårlige ben, det at han går på forparten m.m.

jeg er også blevet anbefalet at overveje hvordan jeg vil forholde mig,
hvis han IKKE bliver til ridehest igen. Jeg har kun een (reelt to)
muligheder: hygge/selskabshest. (eller bøffer og det vil jeg ikke, hvis
han kan have det rart uden at være i arbejde). Jeg er på SU og får ikke
en anden hest, hvis det går så galt.

Så MIT hestehumør er ikke på toppen pt.....

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 13-11-03 21:15

(klip det hele væk)

Hej Christina

Der er både godt og skidt i din lange beretning. Åh, det er nu noget
sørgeligt noget med din hest. At spærre en hest inde i en boks er ikke
særlig godt og slet ikke en islænder som i de fleste tilfælde har levet et
lidt anderledes hesteliv og nogle islændere endda med løsdrift.
Det undrer mig lidt, at han har belastet sine forben så meget. Men han kan
jo have svage forben. Og hvorfor det undrer mig er fordi, at jeg husker at
han skulle være en rigtig god tølter. Når jeg kigger på min hest fra jorden
af og den tølter med rytter på så rejser hun sig fortil og går meget på sin
bagpart istedet for.
Jeg håber virkelig, at han vil blive ridehest for dig igen. Dejligt at du
melder tilbage til gruppen om nyt med behandling/fremgang/tanker osv.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : skingur

Dato : 15-11-03 00:03

"Anet" skrev d. 13-11-03 21:15 dette indlæg :
> (klip det hele væk)

Skenkur har måske ikke verdens mest fantastiske bygning..lidt for lang
og ikke sååå lange ben! Længden samt en masse andre faktorer gør, at han
har svært ved at rejse sig fortil. Svær at samle - måske pga en gammel,
ukendt skade. Ved ikke om du husker alle mine problemer med at bøje ham
og at han ikke skummer i den ene side?
Som naturtølter praktisk talt uden andre gangarter, kombineret med
ovennævnte, har han ikke gjort det nemt for sig selv!
Jeg har nu fået et tilbud - 2500 inkl transport for et tjek i århus.
Tjek, ikke reparation, hvis det viser sig, at der ER forandringer i
højre knæ. Og jeg har bare ikke 2500 lige nu.... men jeg har et link til
et sted hvor man kan søge om hjælp til dyrlægeregninger, så det skal jeg
lige have tjekket ud.
Jeg saaavner at ride! jeg har ganske vist tilbud om at låne min mors af
og til, og også hendes kærestes.. men uden at ville lyde utaknemmelig er
det bare ikke det samme! Og der er langt mellem de to steder, hvor min
hest og deres er opstaldet. jeg bruger lang tid i "min" stald, - jeg har
rimelig mange "vagter" der, hvor jeg skal muge, lukke ind og fodre,
hvilket efterhånden er noget af et gedemarked! (5 ponyer, 4 geder samt 3
kid, hvoraf nogle skal have flaske, samt 4 kaniner! Det er super
hyggeligt, men tager gerne to-tre timer, inkl. hygge, nusning og
strigling! Vi ryger op på 6 ponyer, når mit shetlandsponyhingsteføl
komer hjem!) Jeg er også i praktik pt - 3. års praktik på en friskole
(jeg læser til lærer!) Og DET tager hårdt på mig! Alle de ækle børn!!!
Og al den forberedelse! Med andre ord, så synes jeg ikke jeg har tid
særlig ofte til at køre langt for at få en ridetur i ny og næ! Jeg vil
hellere bruge tiden i "min" stald. jeg skal også have lært at køre med
shetlænderne, så jeg er klar når min egen skal køres til!
(Fuldstændig sindssygt at købe en shetlænder når man ingen penge har,
men jeg fik den smidt i nakken for 500 og den gjorde mig så stædig at
jeg blev nød til at købe den for at tæmme den!!! Heldigvis er vi 2 om
den!)
Nå... dette blev meget langt! Imorgen skal jeg bare op og hygge med
Skenkur. Har købt en massagerubber til ham, den blir han garanteret glad
for!!!!

kh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 15-11-03 09:32

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Hej Christina

Joh, jeg kan sagtens huske at du skrev om at han ikke ville bøje sig til den
ene side. Jeg syntes at det er så rart når folk skriver om lige nøjagtig
deres hest og små gode/dårlige historier herinde. Jeg håber at du på en
eller anden måde kan finde de 2500 til dyrlægen så du kan få rigtig besked
med det knæ. Kan du ikke lave en afdragsordning med dyrlægen? Det er tit
lidt svært fordi man ikke ved hvad ens hest har været udsat for før hen i
dens liv. Min hoppe er bange for biler. Ikke når der er en lille grøft
imellem hende og bilerne. Hvis det er en kassebil, lastbil, bus eller bare
en bil der kører hurtigt. Hun vender det hvide ud af øjnene og stikker af
væk fra bilen. Vi har nu fået det ned på et fornuft leje når vi rider ture.
Jeg ville også gerne vide hvad der er sket hende før i hendes liv om hun
evt. har været påkørt eller noget.
Selvfølgelig er det ikke det samme at låne andres hest. Man vil helst ride
på sin egen hest og det er jo også den man kender og holder af.
Jeg kan nu godt se at du er lidt hårdt spændt for i dit "gedemarked", men
det lyder nu hyggeligt alligevel må jeg sige.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Zirfelt

Dato : 14-11-03 18:35

Det er bare så hårdt når ens "venner" bliver syge. Hvis det kan opmuntre dig
lidt i den svære vente tid, står jeg og mangler en rytter til min hoppe. Men
ring eller skriv, så vi lige kan snakke mere om det.
Irene
98 62 31 31

Fra : skingur

Dato : 17-11-03 17:53

"Zirfelt" skrev d. 14-11-03 18:35 dette indlæg :
> [...]
> Irene
> 98 62 31 31
>

> Er du begyndt at ride på hende? Fik hun føl? Jeg er i praktik i haubro
indtil jul - jeg kører faktisk forbi dig hver dag! jeg slår lige på
tråden!!!!
Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Zirfelt

Dato : 17-11-03 21:23

> indtil jul - jeg kører faktisk forbi dig hver dag! jeg slår lige på
> tråden!!!!
> Christina
_______________klip___________

Det er en ny hoppe jeg fik for 2 mdr siden.
Den anden, som vi troede var med føl, fik kun en fis med kyse. Men hende
skal jeg også til at have gang i. Men ja, ring og lad os snakke.
Irene

Fra : Nina Svanholm

Dato : 18-11-03 08:59

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Den anden, som vi troede var med føl, fik kun en fis med kyse.

Hvad er det lige du mener?

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Zirfelt

Dato : 18-11-03 16:04

> Hvad er det lige du mener?
>
> Venlig hilsen Nina Svanholm.

__________klip__________

Der var ingen føl. Men alle syntomerne var der. Maven voksede, maven bulede
nogle gange ud i den ene side. Hun roede en dag utrolig meget i halmen og
var urolig. Derfor troede vi alle at tidligere ejer havde glemt at fortælle
at hun havde haft herre besøg. Men ingenting kom. Derfor udtrykket "en fis
med kyse"
Irene

Fra : Nina Svanholm

Dato : 19-11-03 14:25

> [...]

fortælle
> at hun havde haft herre besøg. Men ingenting kom. Derfor udtrykket "en fis

Aha, så blev jeg det klogere

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : skingur

Dato : 18-11-03 09:16

Nå, heldet kan virkelig af og til følge de tossede! Dyrlægen skal til
Ålborg på fredag for at gøre et eller andet med en traver, så der er
også tid til at stoppe ved vores lille stald for at kigge både på
Skenkurs ben og hoppens øje, der flåder mere end nogensinde på trods af
binyrebarkhormoner etc. Så sparer jeg transporten, hurra. Og hoppens
"mor" som er min gode veninde og trofaste støtte, vil lægge ud for mig -
så skal jeg bare gøre rent for hende hver 14. dag i tre måneder.
Jeg håber virkelig, det kan give lidt afklaring på, hvor vi står. Er
højre knæ slidt op? Bliver klap-benet til ben igen? Kan han blive en
dejlig lille velgående pony?

Torsdag regner jeg med vi skal køre til Godrumgaard (de har af og til
annoncer på Joras, prøv at gå ind under shetlændere på deres
hjemmesidev- Lines føl Timo er mit!!!) og hente mit (og venindens)
shetlandshingsteføl. Den har ikke rigtig været i hænder, så det bliver
spændende at få ham hjem og gøre ham kysse-klar! jeg får formodentlig
også en anden shetlænder i træning - den skal færdigtilkøres, gøres
mønstringsklar m.m. Så jeg har egentlig heste nok ( nå ja...
"heste"!!!!) at beskæftige mig med. Men ja, jeg saaaavner at ride!

Imorgen skal jeg bygge en boks til føllet!, så der er klar, når han
ankommer. Weekenden kommer jeg nok til at tilbringe i hans boks - jeg
regner med at rette stile sammen med ham!!!!

jeg skriver, når dyrlægen har været der!!!

Og irene - jeg vil frygtelig gerne se dine isbamser, men jeg skal lige
have installeret shetlandskræet. Måske slår jeg på tråden i
weekenden...man kan vel også for for meget af shetlænderbørn!!

mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : skingur

Dato : 18-11-03 09:46

Forresten...ang. "gedemarkedet" i stalden, så er det EKSTREMT
hyggeligt!!! Vi lukker ofte gederne ud på staldgangen, når der er ordnet
stald - så myldrer de tre kid rundt (Carsten, Michael og Julius!!!) og
laver ballade! og bræger og roder i alting, forvilder sig ind i boksene,
hopper op på os for at se om vi skulle have en sutteflaske i lommen osv
osv!!!! Vi har lige parret kaniner, så der kommer der også flere af - og
stalden er efterhånden ved at fyldt godt op... de to isbukke, tre sorte
shetlændere, og nu snart det lille føl-dyr (som kommer til at muntre sig
med shetlandshoppen!) Ydermere kommer der et par shetlandshingste i
træning, så der er såmænd nok at se til! De små sorte skal jo også
nusses og gås med osv, - faktisk har jeg aldrig brugt så meget tid på
heste kombineret med at jeg får redet så lidt! Der skal jo osse muges,
fejes, hentes vand m.m. Heldigvis er vi tre til at passe stalden på
skift... men jeg må indrømme, at jeg ofte snupper en ekstra staldvagt,
når vejret er godt! Fx i går, hvor solen skinnede - så kan jeg altså
ikke tage mig sammen til at gøre rent hjemme, jeg vil hellere i
stalden!!!! Måske er det meget godt, det ikke er min stald - jeg ville
sgu nok bare flytte derud!!!!

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 18-11-03 14:48

> Forresten...ang. "gedemarkedet" i stalden, så er det EKSTREMT
> hyggeligt!!!

(klip meget tekst ud)

Ja, det kan jeg forestille mig ud fra din dejlige beskrivelse. Selvfølgelig
er det dejligt at ride på sin hest man alt det i stalden er også meget værd.
Men tiden går bare for hurtigt når man sådan går og hygger sig og nusser med
dyrene. Det er da en hel hyggelig samling af "småheste" som I har fået
samlet Jer. Held og lykke med den lille ny shetter.

--
~ Hilsen
Annette ~