MS Windows
briani 27239
Ram og win 95 og 98???
Fra : Henrik \(8600\)

Dato : 13-11-03 15:12

Hej, jeg overvejer at skifte til Win 95 OSR2 eller 98 / Se.

Grunden til skiftet er at jeg regner med at et ældre OS
er HURTIGERE end eks. Win 2000 og XP.
Men jeg mangler lidt viden, det er hvor meget / lidt
ram kan de to Os'er håndtere???

AL hjælp er velkommen, også gerne links.....

Mvh Henrik

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-11-03 15:58

"Henrik (8600)" <dk8008FJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message
> Hej, jeg overvejer at skifte til Win 95 OSR2 eller 98 / Se.
>
> Grunden til skiftet er at jeg regner med at et ældre OS
> er HURTIGERE end eks. Win 2000 og XP.

win2000 performer ca på samme måde som win98se på min laptop (subjektiv
vurdering selfølgelig)

> Men jeg mangler lidt viden, det er hvor meget / lidt
> ram kan de to Os'er håndtere???

Min laptop har 512 Mb ram

- Peter

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 13-11-03 19:27

On Thu, 13 Nov 2003 15:12:26 +0100, "Henrik \(8600\)"
<dk8008FJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>Men jeg mangler lidt viden, det er hvor meget / lidt
>ram kan de to Os'er håndtere???
Jeg har en gammel laptop med win95.
Der er 16 MB RAM.
Det fungerer fint så længe det ikke er billedbehandling. Så går det
noget langsomt. Det samme gælder www-browsing.
Tekstbehandling, regneark ol. samt ftp kører fint.

mvh kmo

Fra : Jasper Norman

Dato : 13-11-03 23:47

Det kommer helt an på mængen af RAM. Du skal ikke regne med at Win2000 kører
bare nogenlunde med mindre end 128 mb ram. Naturligvis _kan_ det køre, men,
Win2k æder ram hurtigere end en hest kan løbe. Så hvis du har en PC < 6-700
MHz og 64 MB RAM, ville jeg holde mig til win98. (Selv om det er et skod-os
i forhold til

/Jasper

--
slet "fjernes" i e-mail adr.

Fra : Henrik \(8600\)

Dato : 14-11-03 09:46

Maskinen er en 2400 XP+ 512 mb ddr PC 2700 ram
(Hvis 98 kan tage det kommer der 512 mere i)

Men er der ikke en der ude der har en teknisk link,
det er nok det jeg skal bruge.....

Mvh Henrik

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-11-03 09:54

"Henrik (8600)" wrote in a message

> Maskinen er en 2400 XP+ 512 mb ddr PC 2700 ram
> (Hvis 98 kan tage det kommer der 512 mere i)

1Gb til win98
Det lyder som om du har stort behov for at køre med mange programmer
samtidigt?
Jeg tror win98 vil være et skidt valg, da dette system ikke er ægte
multitasking system afaik

Med Office/VS.NET/BackOffice etc jeg kan holde den omkring de 512 Mb
På min XP installation har jeg virtual PC installeret - og den kan sluge ram
hurtigere end jeg får nye stænger sat i

> Men er der ikke en der ude der har en teknisk link,
> det er nok det jeg skal bruge.....

Ikke lige på stående fod
Det kommer lidt an på hvad det er du vil bruge boksen til i den sidste ende

- Peter

Fra : Henrik \(8600\)

Dato : 14-11-03 11:02

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Henrik (8600)" wrote in a message

> 1Gb til win98
> Det lyder som om du har stort behov for at køre med mange programmer
> samtidigt?
Ja, det skal jeg

> Jeg tror win98 vil være et skidt valg, da dette system ikke er ægte
> multitasking system afaik
Er 2000 eller XP ægte multitasking??

> Med Office/VS.NET/BackOffice etc jeg kan holde den omkring de 512 Mb
> På min XP installation har jeg virtual PC installeret - og den kan sluge
ram
> hurtigere end jeg får nye stænger sat i
Hvad er Virtual PC til hvis du har XP på den??

> Ikke lige på stående fod
> Det kommer lidt an på hvad det er du vil bruge boksen til i den sidste
ende
Nok mest en frygtelig masse Microsoft "Internet Explorer" åbne samtidigt +
Outlook Explorer...
Det er i al fald sådan det plejer at gå....

Mvh Henrik

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-11-03 11:23

"Henrik (8600)" wrote in message

> Hvad er Virtual PC til hvis du har XP på den??

http://www.microsoft.com/windowsxp/virtualpc/
Jeg bruger den til fx at køre NT4 server, win2k server, win2k3 server som
virtuelle maskiner til test/udvikling

> Nok mest en frygtelig masse Microsoft "Internet Explorer" åbne samtidigt +
> Outlook Explorer...

Ok, så er 1 Gb ram nok mere end overkill

- Peter

Fra : Henrik \(8600\)

Dato : 14-11-03 11:49

Mange tak for tippet )

Mvh Henrik

Fra : Rudi Stegen

Dato : 14-11-03 13:07

Hej Peter Lykkegaard, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Ok, så er 1 Gb ram nok mere end overkill

Op til og med 512 MB RAM er der ingen problemer. Mellem 512 og 1024
(dvs. 1 GB) er det lidt mere spooky, se fx
<http://www.wintip.dk/9x/trimning/ram.htm>

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-11-03 14:37

In article <YJ1tb.32465$jf4.1671517@news000.worldonline.dk>, "Henrik
\(8600\)" <dk8008FJERNDETTE@hotmail.com> says...
> Ja, det skal jeg

Så er 2000 eller XP det oplagte valg, idet de magter opgaven til fulde.

> Er 2000 eller XP ægte multitasking??

Ja. Og multitrådet.

> Hvad er Virtual PC til hvis du har XP på den??

Virtual PC giver mulighed for at skabe en kravlegård til et OS, uanset
om det hedder 98, XP, Linux, Unix eller OS/2.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Anders Pedersen

Dato : 14-11-03 23:52

On Thu, 13 Nov 2003 23:47:12 +0100, Jasper Norman wrote:

> [...]
Naturligvis _kan_ det køre, men,
> Win2k æder ram hurtigere end en hest kan løbe. Så hvis du har en PC < 6-700
Jeg har da kørt win200 på en pentium 350 mhz.
Men dog med lidt flere ram.

> MHz og 64 MB RAM, ville jeg holde mig til win98. (Selv om det er et skod-os
> i forhold til

Jeg ville mene at win98 er et skod os.
Det er det os jeg har flere problemer med.
Kan helt klart anbefale 98se.

--
Med Venlig Hilsen
Anders Pedersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-11-03 06:55

In article <viwrag58yupr.gyuarxnzd2n6.dlg@40tude.net>,
anders.pedersenNOSPAM@jubiipost.dk says...
> Jeg har da kørt win200 på en pentium 350 mhz.
> Men dog med lidt flere ram.

Win2000 virker fint på en PPro 200 med 96 MB RAM.

Fra : Henrik \(8600\)

Dato : 15-11-03 10:15

Ok, findes der en liste over hvilke forskelle / forbedringer der
er fra 98 til 98 SE??

Mvh Henrik

Fra : arc@na

Dato : 14-11-03 17:25

"Henrik \(8600\)" <dk8008FJERNDETTE@hotmail.com> wrote in news:ljMsb.28255
$jf4.1624342@news000.worldonline.dk:

> Grunden til skiftet er at jeg regner med at et ældre OS
> er HURTIGERE end eks. Win 2000 og XP.

Det har du nok ret i, men funktionaliteten er meget begrænset i forhold til
2000. 98SE må klart være den foretrukne af de to.

Til dit spm.: Jeg har kørt Win98SE med 512 MB RAM.

arc@na