gdlib og gif?
Fra : Thomas Damgaard

Dato : 13-11-03 09:26

Hej,

Hvordan er det jeg får gif til at virke under PHP med gdlib?

Jeg kører PHP på IIS.

Thomas Damgaard

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 13-11-03 09:29

Thomas Damgaard wrote:
> Hvordan er det jeg får gif til at virke under PHP med gdlib?
>
> Jeg kører PHP på IIS.

Det gør man ikke ;) Man bruger PNG i stedet....

Du har dog mulighed for at _læse_ GIF'er (så vidt jeg husker kan man
også det i den seneste PHP med bundlet GD Lib). Men ikke skrive pga.
Unisys patentet ;)

Læs mere på: http://www.boutell.com/gd/faq.html

mvh
Johan

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 13-11-03 09:56

Johan Holst Nielsen wrote:

> Det gør man ikke ;) Man bruger PNG i stedet....

Nej, det gør man ikke, hvis det er til mobile enheder som kun forstår gif
(hvilket de fleste stadig kun gør)

> Du har dog mulighed for at _læse_ GIF'er (så vidt jeg husker kan man
> også det i den seneste PHP med bundlet GD Lib). Men ikke skrive pga.
> Unisys patentet ;)

Som afair _er_ udløbet.

> Læs mere på: http://www.boutell.com/gd/faq.html

Har jeg læst, men det må da være muligt at kompile support for det med.
Eller når det er til windows, så finde en precompiled version med
understøttelse af det?

Thomas Damgaard

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 13-11-03 10:09

Thomas Damgaard wrote:

> Nej, det gør man ikke, hvis det er til mobile enheder som kun forstår gif
> (hvilket de fleste stadig kun gør)

Hmmm, hvad med JPEG? Hvilke mobilenheder snakker vi om her? :)

> Som afair _er_ udløbet.

Så husker du forkert ;) I hvert fald hvis man tror på Boutell, som
udvikler GD Lib.

Citat fra linket jeg sendte:
"Although this patent has expired in the United States, this patent does
not expire for another year in the rest of the world."

> Har jeg læst, men det må da være muligt at kompile support for det med.
> Eller når det er til windows, så finde en precompiled version med
> understøttelse af det?

Uden at have forsøgt - blot en simpel google søgning:
http://php.weblogs.com/php_gd
http://www.rhyme.com.au/gd/

<http://www.google.dk/search?q=gd+gif+windows&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&start=20&sa=N>

mvh
Johan

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 13-11-03 10:46

Johan Holst Nielsen wrote:
> Hmmm, hvad med JPEG? Hvilke mobilenheder snakker vi om her? :)

Vi snakker om mobile enheder generelt.
Fx. mobiltelefoner.
Langt størstedelen af farveskærmstelefoner understøtter kun gif.
En del understøtter også jpeg, men langt fra alle.
Endnu færre understøtter png.

> [...]
> "Although this patent has expired in the United States, this patent
> does not expire for another year in the rest of the world."

hmm....
ok.
(OT: Er patentet mon overhovedet gældende i DK?)

> Uden at have forsøgt - blot en simpel google søgning:
> http://php.weblogs.com/php_gd

Kender jeg godt.
Den er fra okt. 2000.
Den virker ikke på en ny PHP

> http://www.rhyme.com.au/gd/

Har jeg osse set på.
Men her er det en source man skal hente, men det ser ikke ud til at være
sådan lige til at compile PHP selv, på et Windows system.
Nogen der har erfaringer i dette?

<http://www.google.dk/search?q=gd+gif+windows&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&st
art=20&sa=N>

Jaja, har skam selv prøvet.
Men kan ikke finde noget :(

Thomas Damgaard

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 13-11-03 11:19

Thomas Damgaard wrote:

> [...]
> Langt størstedelen af farveskærmstelefoner understøtter kun gif.
> En del understøtter også jpeg, men langt fra alle.

Okay... overvejet ImageMagick? Kan se den kan lave GIF'er som dog ikke
er komprimerede ;)

> hmm....
> ok.
> (OT: Er patentet mon overhovedet gældende i DK?)

Nej afaik. De (fleste) software patenter er ugyldige i DK. Men er
gyldige i mange andre europæiske lande ;)

> Kender jeg godt.
> Den er fra okt. 2000.
> Den virker ikke på en ny PHP

Okay :(

> Har jeg osse set på.
> Men her er det en source man skal hente, men det ser ikke ud til at være
> sådan lige til at compile PHP selv, på et Windows system.
> Nogen der har erfaringer i dette?

Ingen erfaring - men det er muligt. Det burde det i hvert fald være.
Prøv evt. en windows gruppe, eller c gruppen. De har nok mere styr på
den slags ;)

Okay :(

mvh
Johan

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 13-11-03 12:14

Johan Holst Nielsen wrote:
> Okay... overvejet ImageMagick? Kan se den kan lave GIF'er som dog ikke
> er komprimerede ;)

Ja det har jeg overvejet.
Og vil osse meget gerne have ImageMagick.
Men kan ikke få det til at funke over windows :(
End ikke med http://pecl.php.net/package/imagick
Er også meget modtagelig overfor hjælp med dette!

> Nej afaik. De (fleste) software patenter er ugyldige i DK. Men er
> gyldige i mange andre europæiske lande ;)

Så burde de lave en version som vi i de lande hvor den er ugyldig kan hente!

> Ingen erfaring - men det er muligt. Det burde det i hvert fald være.
> Prøv evt. en windows gruppe, eller c gruppen. De har nok mere styr på
> den slags ;)

Tjah... måske skulle jeg prøve det.
Men udfra det jeg har fundet frem til ser det ud til at man skal compile det
i cygwin eller lign. for at få det til at køre.
Og det ser i det hele taget ud til at være en kompliceret affære

Thomas Damgaard

Fra : Jacob Atzen

Dato : 13-11-03 16:41

"Thomas Damgaard" <tdn@sprex.dk> writes:

> Så burde de lave en version som vi i de lande hvor den er ugyldig
> kan hente!

Hvorfor "burde" de det?

- Jacob Atzen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 13-11-03 11:21

Thomas Damgaard wrote:

> hmm....
> ok.
> (OT: Er patentet mon overhovedet gældende i DK?)

Fandt følgende på Unisys's website:

"The U.S. LZW patent expires June 20, 2003, the counterpart Canadian
patent expires July 7, 2004, the counterpart patents in the United
Kingdom, France, Germany and Italy expire June 18, 2004, and the
Japanese counterpart patents expire June 20, 2004."

mvh
Johan