kolik?
Fra : Mette Pedersen

Dato : 12-11-03 23:39

Hvad er tegnene på kolik? jeg har en lille "shetter" som et par timer efter
den var kommet i stald
var lidt våd på maven og på siden. Den har ikke tyk pels og det har ikke
været noget problem før.
Så min tanke var det kunne måske være kolik. Jeg har så holdt øje med den de
sidste par timer og den er stadig våd. Den er ikke urolig og den skraber
ikke med forbenene. Den står og gumler hø !!
Jeg har været på nettets dyrlægevagt for at tjekke symtomerne, det eneste
der passer til kolik er sveden..

Jeg har nu gået en lang tur med ham for måske at sætte lidt gang i
systemmet. Jeg tjekker løbende hans velvære.
Jeg ved ikke om han kan få ondt i maven, vi har fået nyt hø,(han fik før
frøgræshø, nu får han enggræs hø.

Skal jeg fjerne alt mad fra ham i nat? eller må han stadig gumle hø?

Hilsen

Mette

--

REMOVE/FJER NOSPAM fra mailadresse ved retursvar.

Fra : Marlene Jensen

Dato : 13-11-03 07:18

hejsa!

det er aldrig sjovt når man er bekymret for ens dyr, men et af de bedste
tegn på at de har det godt er at de spiser.

så hvis bare han vil have sin mad og har ser klar nok ud i sit
ansigtsudtryk, tror jeg ikke du behøver være så bekymret, men derfor er det
jo ikke nogen skade til, stadig at holde øje med ham.

Marlene

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 13-11-03 09:09

Mette Pedersen wrote:
> [...]
> den var kommet i stald
> var lidt våd på maven og på siden. Den har ikke tyk pels og det har ikke

De bedste indikatorer er mangel på ædelyst, hesten vil ligge sig, apati,
hesten bider/sparker sig selv på maven.

> [...]
> ikke med forbenene. Den står og gumler hø !!
> Jeg har været på nettets dyrlægevagt for at tjekke symtomerne, det eneste

Det lyder ikke som kolik. Så skulle det ihvertfald være en ret mild omgang.

> Jeg har nu gået en lang tur med ham for måske at sætte lidt gang i
> systemmet.

Det er altid en god idé.

> Jeg tjekker løbende hans velvære.
> Jeg ved ikke om han kan få ondt i maven, vi har fået nyt hø,(han fik før
> frøgræshø, nu får han enggræs hø.

Et for kraftigt skift (med for store mængder) vil kunne udløse kolik.
Men langtfra altid.

> Skal jeg fjerne alt mad fra ham i nat? eller må han stadig gumle hø?

Lad ham bare gumle hø. Det hjælper bare med at holde gang i det hele, og
er bedre end kraftfoder.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk