ustyrlig kat.
Fra : Kurt Hawthorn Sørens~

Dato : 12-11-03 18:57

Hej NG.

Vi skrev tidligere, vedr. vores bortløbne kat.... VI FANDT HAM EFTER ½
MINUTS LEDEN!!!

Men, men.... han, TYson som han hedder, er faktisk lidt ustyrlig. Så vi
ville høre om nogen af jer havde lidt gode råd.

Nu skal det lige nævnes at vi har 5 katte, en på 3 år(Bamse), en på 2
år(Perle), en på 1 år(Tyson), og to på ½ år(Luske og Russi). De er alle
enten kastreret eller steriliseret.

Problemet med Tyson er at, specielt om natten når vi er gået i seng, vælter
ting og sager ned fra hylderne og river og flår i papirer, aviser og
reklamer. Han gør det helt bevidst, og helst lige udenfor soveværelsedøren.
Det er som om han sidder og smiler når vi letter os fra sengen for at
undersøge hvad han nu har smadret (sidst smadrede han hhv Georg Jensen ur
til 800,- kr. samt termometer ligeledes fra Gerog Jensen) måske har han
noget imod folk der hedder Georg

Men, men.. vi ville bare lige høre jeres erfaringer med lign. opførsel, pg
hvad der evt. kan afhjælpe.

Mvh
Kurt og Betina Sørensen
7800 Skive

Fra : zasha

Dato : 12-11-03 22:54

"Kurt Hawthorn Sørensen" <khsNOSPAM@e-box.dk> skrev i en meddelelse
<klip hist og pist>
> [...]
vælter
> ting og sager ned fra hylderne og river og flår i papirer, aviser og

Det er med katte som med børn, de er forskellige og nogle ér og bliver
"Brian'er"
Mit bud er at han sikkert sover hele dagen og så rigtigt skal slå sig løs om
natten, er det korrekt?
Er han indekat eller kommer han ud?
Hvis han er indekat, så kan jeg anbefale en "gå-tur" i sele udenfor. Jeg
tager min Mulle ud af og til, og vi går vel omkring 30 meter ialt på ½ times
tid. Han snuser og snuser og sidder meget stille og lytter, kikker og
observerer (det er dybt kedeligt for mennesket at stå på en græsplæne i 1
time *G*) men Mulle oplever givetvis en amsse, og når han så kommer ind,
sover han som en sten i mange timer. Så en gåtur med Tyson før sove-tid, var
måske en løsning?
Er han udekat, så hold ham inde om eftermiddagen og luk ham ud et par timer
før sengetid - husk at lade være meed at fodre ham inden han skal ud, ham
kommer hurtigere og garanteret hjem, hvis han er sulten. Når han så kommer
ind, fodre I ham og så er jeg ret sikker på han skal sove.
Håber I kan bruge mit råd til noget konstruktivt :)

--
Hilsen Miver og Mulle's mor Heidi

http://hei.homepage.dk/godter.html
(sæsonpræget chokoladeside ;)

Fra : Ann K

Dato : 13-11-03 18:39

Hejsa.
Snipper lige groft

> Men, men.... han, TYson som han hedder, er faktisk lidt ustyrlig. Så vi
> ville høre om nogen af jer havde lidt gode råd.

Hmmm - umiddelbart kan der være tre forskellige årsager (+ nok et dusin
andre, som jeg ikke lige har tænkt på!

Første bud: Nogle katte trives desværre ikke som del af et større kattehold

De får psykiske problemer, der kan have et utal af varierende udtryk...
Hvordan er Tysons forhold til resten af flokken??? Har han venner og
legekammerater - eller er han den absolutte underkat??? Bare et par enkelte
spørgsmål I kan tage i overvejelse....

Andet bud: Tyson er _teeenager_ *suk* Og at han er kat er bestemt ikke
ensbetydende med, at han skulle være spor lettere at leve sammen med, end
en af menneskeslagsen Har han altid opførst sig "dårligt" om natten???
eller er det noget der er kommet med alderen?

Tredje bud: Han _keeeeeeeeeder_ sig - også selv om han har indtil flere
legekammerater... Prøv at give ham lidt mentale udfordringer - fx ved at
give tørfoderet (aftensmaden) i en foderbold eller ved at gemme det flre
steder i lejligheden eller ved at vikle det ind i et gammelt tørklæde. Der
kan gå lang tid inden Tyson har fundet al sin mad - og i mellem tiden er
han blevet godt træt af sin "jagt" og derfor nødt til at sove hele natten
I kan også begynde at klikkertræne med ham - og lære ham små
kunststykker... Det gør også en "damp-kat" træt i hovedet (prøv at søge
via google på ordet "klikkertræning" i denne gruppe - jeg har et par gange
beskrevet fremgangsmåden ... De andre katte vil sikkert også kunne lide
"mad-jagten" - vores synes alle det er skægt - og det selv om kun den ene
gider at klikkertræne

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs