Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hurtig afklaring af brutto/netto begreber ~
Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 12-11-03 15:21

Hej

Jeg sælger for 400 kr varer/tjenesteydelser

Momssatsen er 25%

Jeg udskriver disse tal på en faktura, og nu kommer spørgsmålet.

Hvad skal de 400 kr stemples som? (brutto?)

Hvad skal de 100 kr i moms stemples som? (netto)

Hvordan er angivelsen egentlig på sådan en faktura? Både netto og brutto
beløb eller kun en af delene? (har ikke lige en ved hånden jeg kan tjekke op
på)

Morten Holberg Nielsen

In an interstelaaarrr buuuurrssst im baaack to saaaveeee the uuuunivereerse!

Fra : alexbo

Dato : 12-11-03 20:39

"Morten Holberg Nielsen" skrev

> Hvad skal de 400 kr stemples som? (brutto?)
> Hvad skal de 100 kr i moms stemples som? (netto)

Hvad er det du vil stemple?

Faktura

udført arbejde 400 kr.
moms 100 kr.
ialt 500 kr.

der skal ikke stemples noget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 12-11-03 20:55

On Wed, 12 Nov 2003 15:21:20 +0100, "Morten Holberg Nielsen"
<holberg19@ DELETETHIS ofir.dk> wrote:

> [...]
>beløb eller kun en af delene? (har ikke lige en ved hånden jeg kan tjekke op

Hvad mener du med "stemples"?
Hvis du bare mener skrives eller anføæres så må det være
sådan:

Vare/ydelser (beskrives) 400,00
Moms 25% af 400,00 100,00
-- --------
Fakturabeløb i alt 500,00

Husk at en faktura skal indeholde dit firmanavn, adresse og
CVR-nummer samt ved personligt ejede firmaer tillige ejerens
navn.
Den skal også være dateret og nummereret.
Skal også indeholde kundens navn og adresse med mindre der
er tale om en kontantsalgsfaktura/kassebon.

Jeg kan dog være fristet til at spørge om hvordan du kan
drive momsregistreret virksomhed og så ikke vide hvad en
faktura skal indeholde, men det er måske heller ikke
tilfældet?

/Knud

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 12-11-03 20:58

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg kan dog være fristet til at spørge om hvordan du kan
> drive momsregistreret virksomhed og så ikke vide hvad en
> faktura skal indeholde, men det er måske heller ikke
> tilfældet?

Tak for svaret.

Mente bare jeg havde set brutto og netto beløb fastsat på en faktura, men
jeg huskede forkert.

Jeg driver ingen virksomhed. Er blot ude på at lære lidt.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 12-11-03 22:42

On Wed, 12 Nov 2003 20:57:45 +0100, "Morten Holberg Nielsen"
> [...]

>Tak for svaret.
>
>Mente bare jeg havde set brutto og netto beløb fastsat på en faktura, men

Jahh, det tror jeg. Jeg kan i hvert fald ikke mindes at jeg
har set disse begreber på en faktura. Mon ikke du forveklser
det med en saltsopstilling på en bolig?

>Jeg driver ingen virksomhed. Er blot ude på at lære lidt.

Ok, det er jo heller ingen skade til

/Knud

Fra : Hans²°³°

Dato : 12-11-03 23:08

"Morten Holberg Nielsen" <holberg19@ DELETETHIS ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Mente bare jeg havde set brutto og netto beløb fastsat på en faktura, men
> jeg huskede forkert.

Du husker rigtigt !

NETTO er forretningens indkøbspris
BRUTTO er den vejledende udsalgspris
og har du set en kolonne hvor der stod 25,0 betyder det at fortjenesten er 25 procent

Jeg har tit lagt mærke til at i forretninger ligger leverandørers fakturaer og flyder og
hvem skal ikke lige kikke 8;=)

Fra : alexbo

Dato : 13-11-03 20:17

"Morten Holberg Nielsen" skrev

> Mente bare jeg havde set brutto og netto beløb fastsat på en faktura, men
> jeg huskede forkert.

Nja, nogle fakturaer er påført " betaling netto kontant", det betyder
betaling ved levering, hvor netto`et kommer fra ved jeg ikke.
Det ville jo ikke give mening at betale et bruttobeløb, hvis der på
fakturaen er indregnet en rabat.

Der findes også brutto og nettopriser. også kaldet udsalgspriser og
indkøbspriser.
En udsalgspris har så til gengæld ikke noget med udsalg at gøre.
En nettopris har heller ikke noget med Netto at gøre.

Sådan er der så meget, så spørg bare videre, det er vejen frem.

mvh
Alex Christensen