Problem med refresh
Fra : Peter Nørregaard Ras~

Dato : 12-11-03 14:49

Jeg har et kæmpe problem, på mange af mine sider opretter man data i
databasen hvergang man trykker refresh. Kan man ikke validere på om der
bliver trykket på refresh, eller lave noget andet smart så det ikke går galt
når man refresher?

Fra : Mikkel Gundersen

Dato : 12-11-03 15:02

"Peter Nørregaard Rasmussen" <peter@inet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> når man refresher?
>
> Når du henter data fra en formular eller lign til indsættelse i databasen,
skal du sørge for, at informationerne ikke caches (gemmes i browseren) og
dermed sendes igen til databasen, når der refreshes.

Du kan bruge dette stykke kode til at undgå at browseren cacher
informationerne. Indsættes øverst i det asp dokument hvor du får data fra
(fx formularen).

Håber det hjælper dig!

KODE:

<%
'sørg for at siden ikke cahes
Response.Buffer = True
Response.ExpiresAbsolute = Now() - 1
Response.Expires = 0
Response.CacheControl = "no-cache"
%>

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-11-03 15:02

Peter Nørregaard Rasmussen wrote :

> [...]
> databasen hvergang man trykker refresh. Kan man ikke validere på om
> der bliver trykket på refresh, eller lave noget andet smart så det

Standardmetoden til dette er nok at sætte en session-variabel, når der
indsættes i databasen. Du checker så inden indsættelse, om denne
sessionvariabel er sat, og hvis ikke, så indsættes der.

function AddToDatabase
   if not session("beenthere") = "yes" then
       oCon.Execute(<some sql>)
       session("beenthere") = "yes"
   else
       Response.Write "Bruger: Pil fingrene fra 'Refresh-knappen'."
   end if
end function

Når siden så reloades, så vil sessionvariablen være sat, og der indsættes
ikke noget i databasen

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk