hvad er der galt med folks øjne.
Fra : Matilde Bøgh

Dato : 12-11-03 13:29

I fredags var jeg ude og sko en hest for en dame, hun var der ikke selv men
aftale var at hesten skulle skoes i løbet af ugen.

Idag ringer en anden smed til mig, og siger "jeg tror jeg har dummet mig"
Smeden havde været samme sted idag, og der havde damen sagt til ham at
hesten ikke var blevet skoet, om han ikke lige ville gøre det.

Så iler han til at sko den (hesten har selvsagt helt nye sko på, og er
nybeskåret) og tøver dog lidt da han ser der ikke er noget at tage af.

Men skoer den alligevel, og ringer derefter til mig for at høre om jeg har
skoet den.

Det jeg ikke forstår, er hvorfor folk ikke kan se at deres heste er
nyskoet?? Hvad sker der for dem.
Hestens sko var helt slidt ned da jeg var der i fredags, så en vis forskel
har der været!

Nu må damen betale for 2 skoninger, hvor er det dumt.

Vh Matilde

Fra : Anet

Dato : 12-11-03 13:35

"Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det jeg ikke forstår, er hvorfor folk ikke kan se at deres heste er
> nyskoet?? Hvad sker der for dem.
> Hestens sko var helt slidt ned da jeg var der i fredags, så en vis forskel
> har der været!

(klip)

Jeg forstår ikke at damen bare beder en anden smed om at sko sin hest. Jeg
vil da kun have en bestemt smed til mine heste for ham har jeg tillid til.
Men den anden smed må da så heller ikke være helt for klog hvis han som smed
ikke øjeblikkelig stopper da han ser at der er nye sko på hesten.
Ja, man tager nogengange til hovedet.......

> Nu må damen betale for 2 skoninger, hvor er det dumt.

(klip)
Ja, så må damen da have for mange penge thihihi...

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 12-11-03 15:31

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ja, så må damen da have for mange penge thihihi...

- og for få brikker...

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 12-11-03 17:56

<oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse

> - og for få brikker...

Ja, man tager sig til hovedet, ikke mindst er det temmeligt pinligt for
fagets omdømme hvis en beslagsmed ikke kan se om en hest er nyskoet eller
ej, men folk der har hest må da også gøre sig selv den tjeneste at sætte sig
så meget ind i det, at de i det mindste selv ved hvordan en *slidt* sko ser
ud og hvordan en *ny* sko ser ud :)

Aj det er da bare til at grine over.

Det er nu også første gang jeg har oplevet dette.

Og ja, det er da underligt at hun bare lige "snupper" den anden smed i
farten, ved du hvad. Hvis folk ikke havde så travlt med at skifte smed, var
alle parter sparet for meget bøvl.

Vh Matilde

Fra : Marlene

Dato : 12-11-03 18:50

"Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> Og ja, det er da underligt at hun bare lige "snupper" den anden smed i
> farten, ved du hvad. Hvis folk ikke havde så travlt med at skifte smed,
var
> alle parter sparet for meget bøvl.

Og jeg kan slet, slet ikke forstå, at de tør at skifte smed ofte (hvis det
sker så tit, som du nævner) - man hører jo om nogle smede, der ikke beskærer
hovene korrekt; skærer måske for meget af eller for skævt. Det ville jeg nok
være lidt nervøs for, hvis/når jeg skulle skifte. Og så kan jeg slet ikke
forstå, at man ikke er hjemme, når smeden kommer..... Uhha, med det
temperament jeg er vant til med min nuværende smed

Mvh. Marlene.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 13-11-03 09:03

Marlene wrote:
> [...]
> forstå, at man ikke er hjemme, når smeden kommer..... Uhha, med det
> temperament jeg er vant til med min nuværende smed

Vi bruger flere forskellige smede, af flere årsager. Dels vælger vi
smed, efter hvad opgaven er, og dels kan det være vanskeligt at booke en
tid hos nogle (oftest de gode, hmm...). Vi har tit behov for at få skoet
en hest, el. lign. med rimeligt kort varsel (en uge eller sådan noget).
Så duer det ikke at det taget 14 dage bare for at *få fat* på sin smed.

Men jeg er nu ikke så bange for at *prøve* en ny, hvis det skulle være
nødvendigt. Vi holder altid øje, med hvad de render og laver, og hvis
det ikke er ordentligt fravælger man bare den smed fremover. (Jeg har
endnu ikke være ud for at nogen laver så store fejl, at jeg måtte
afbryde dem).

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 13-11-03 19:45

"Dennis Thrysøe"

> Vi bruger flere forskellige smede, af flere årsager.

Der er efterhånden ved at være pænt mange smede i nordjylland, for bare et
par år siden er mit indtryk at I manglede smede?

(min mor har af og til ringet til mig for at jeg skulle komme og sko heste
for nogle af hendes venner deroppe, fordi de ikke kunne få en smed)

> [...]
> det ikke er ordentligt fravælger man bare den smed fremover. (Jeg har
> endnu ikke være ud for at nogen laver så store fejl, at jeg måtte

Øj, så skulle det også være slemt, hvis kunden ligefrem afbryder :)

Vh Matilde

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 13-11-03 21:04

Matilde Bøgh wrote:
> "Dennis Thrysøe"

> Der er efterhånden ved at være pænt mange smede i nordjylland, for bare et
> par år siden er mit indtryk at I manglede smede?

Det tror jeg er korrekt. Vores uddannede smed er iøvrigt en
tilbage-flytter, som kommer heroppefra oprindeligt. Vi bor lige i
nærheden af ham. Thomas Vedel. Meget dygtig.

-dennis

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 13-11-03 22:28

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en

> Det tror jeg er korrekt. Vores uddannede smed er iøvrigt en
> tilbage-flytter, som kommer heroppefra oprindeligt. Vi bor lige i
> nærheden af ham. Thomas Vedel. Meget dygtig.

Ja, ham kender jeg :) vi er udlært samme sted, næsten samtidig.

Vh Matilde

Fra : Anet

Dato : 12-11-03 18:59

> [...]
>
> Og ja, det er da underligt at hun bare lige "snupper" den anden smed i
> farten, ved du hvad. Hvis folk ikke havde så travlt med at skifte smed,

Der er vist generelt mangel på smede i Danmark. Det er da det man hører
rundt omkring. Jeg har haft den samme smed i 5 år nu og er rigtig godt
tilfreds. Når han er her så tager vi en snak bagefter med en kop kaffe i
hånden og finder en ny tid med det samme. Hvis jeg er uheldig at der ryger
en sko og det er der gjort to gange i de år så ringer jeg bare og han putter
mig ind en af de nærmeste dage. Det er dejligt at der er orden i tingene og
man har en aftale om næste tid.

--
~ Hilsen
Annette ~>

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 12-11-03 21:49

> Der er vist generelt mangel på smede i Danmark. Det er da det man hører
> rundt omkring

Ja, men på de fleste rideskoler kommer der forskellige smede på forskellige
tidspunkter, og denne hest står på en rideskole, hvilket også gør det
nemmere at tage den selvom ejeren ikke er der.

Malene, nu er det jo trods alt ikke alle smede der er som din smed :)
Heldigvis er vi dog nogle der kan stå med hestene alene uden ejeren behøves
få koldsved over det :)

Vh Matilde

Fra : Anet

Dato : 12-11-03 22:17

> Malene, nu er det jo trods alt ikke alle smede der er som din smed :)
> Heldigvis er vi dog nogle der kan stå med hestene alene uden ejeren
behøves
> få koldsved over det :)

(klip)

Tror at mange af de lidt ældre smede havde en tendens til at svinge hesten
en hvis den ikke ville stå stille under skoningen. Dog har jeg indtryk af,
at når jeg taler med andre hestefolk her omkring, at den "nye" generation af
smede er meget mere bevidste om heste og ejer service og lidt mere
"horsmannship" i dagligdagen. Min smed siger altid, at han ikke slås med
hestene for de er altid de stærkeste.

Jeg har forresten stor respekt for en pige som dig Matilde som blander sig i
et mandefag og arbejder på lige fod med mænderne.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 12-11-03 22:43

> [...]
> smede er meget mere bevidste om heste og ejer service og lidt mere
> "horsmannship" i dagligdagen. Min smed siger altid, at han ikke slås med

Det vil jeg give dig ret i, men dårlig ryg er også en stor faktor.
Gør det ondt, er det nok svært at holde humøret højt.

> Jeg har forresten stor respekt for en pige som dig Matilde som blander sig
> et mandefag og arbejder på lige fod med mænderne.

Tak ,men det er ikke noget særligt :) Vi kan da ligeså godt som mænd, i DK
er der desværre ikke så mange piger der får chancen for at komme i lære, men
tager man til udlandet er det en helt anden snak, der er masser af
pige/kvinder der skoer heste.

Vh Matilde