Array referance i metode
Fra : Dennis Taszarek Holm

Dato : 12-11-03 12:57

Hey igen

Hvordan er det muligt at overføre et array pr. referance til en funktion...

Min funktion ser ud som følgende:

void readSunSetFile(int &riseSet[3][365])
{
//kode
}

men når jeg prøver at overføre et array får jeg at vide at jeg ikke må
overføre referancer til arrays.

Fra : Ivan Johansen

Dato : 12-11-03 19:48

Dennis Taszarek Holm wrote:
> [...]
> //kode
> }
>
> men når jeg prøver at overføre et array får jeg at vide at jeg ikke må

Som du har fundet ud af tager din funktion et array af referencer. En
reference til et array har en noget sjovere syntaks:
void readSunSetFile(int (&riseSet)[3][365])
{
}

Jeg kan dog ikke se nogen grund til at overføre et array som reference.
Den eneste forskel jeg kan se i forhold til at overføre som pointer,
hvilket ellers vil ske, er et strengere typetjek.

Ivan Johansen

Fra : Byrial Jensen

Dato : 12-11-03 20:16

Dennis Taszarek Holm wrote:
> Hey igen
>
> Hvordan er det muligt at overføre et array pr. referance til en funktion...

Det kan man ikke, og det er ikke nødvendigt da et array overføres til en
funktion som en pointer.

I nedenstående program overføres der en pointer til et array af 7 int
til funktionerne. Man kunne godt have anført en størrelse for den første
dimension i funktionserklæringerne, men den bruges alligevel ikke -
hverken til kodegenerering eller typetjek, så jeg vil ikke anbefale det.

#include <iostream>

void set_values (int ar[][7])
{
for (int i = 0 ; i < 3 ; ++i)
for (int j = 0 ; j < 7 ; ++j)
ar[i][j] = (i+1)*1000 + (j+1);
}

void print_values (int ar[][7])
{
for (int i = 0 ; i < 3 ; ++i)
{
for (int j = 0 ; j < 7 ; ++j)
std::cout << ar[i][j] << ' ';
std::cout << std::endl;
}
}

int main ()
{
int ar[3][7];
set_values (ar);
print_values (ar);
}

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-11-03 20:41

"Dennis Taszarek Holm" <dennis@contempt.dk> wrote in message

> Hvordan er det muligt at overføre et array pr. referance til en
funktion...

Et bud kunne være at bruge en typedef:

<C++ kode>
typedef int array_type[3][365];

void foo(array_type& bar)
{
for(unsigned i = 0; sizeof(bar)/sizeof(bar[0]) != i; ++i)
for(unsigned j = 0; sizeof(bar[0])/sizeof(bar[0][0]) != j; ++j)
bar[i][j] = i*j;
}

int main()
{
array_type at;
foo(at);
}
<C++ kode/>

Et andet alternativ er at lave det som en datastruktur.

Venlig hilsen

Mogens Hansen