Røgeovn?
Fra : Anders And

Dato : 15-04-01 11:33

Er der en som kan hjælpe med en hjemmeside som fortæller hvordan jeg laver
en lille øgeovn til haven?
Kan jeg evt bruge min kuglegrill til det. Det er bare til at røge lidt af
gangen i.
Kim

Fra : Anders og Berit

Dato : 15-04-01 21:18

"Anders And" <no@mail.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> en lille øgeovn til haven?
> Kan jeg evt bruge min kuglegrill til det. Det er bare til at røge lidt af

Her følger nogle klip fra tidligere tråde om samme emne. Håber de kan
bruges.

Mvh
Anders Post

Jeg har i en del år røget sild og ål i en "skotøjs"-rygeovn. Jeg fylder
gerne sprit næsten til kanten i den lille skål og et lag smuld i bunden af
"skotøjsæsken". Fiskene i med det samme. Når spritten er brændt af efter ca.
15-20 minutter, er fiskene klar (store ål skal dog somme tider have lidt
mere).

Mvh. Kenneth

Gå på biblioteket og lån bogen "RØGNING AF FISK",
ISBN: 87-15-07759-4, den indeholder en guldgruppe
over emnet rygnig. Der er alt lige fra hvordan man gør
fisken klar til rygning, selve rygningen, og bygning
af rygeovne.

Med venlig hilsen
Niels Ebbesen

Jeg tager tit min lille røgkasse med ud på fisketuren.. Der findes
intet bedre end en fedtemad med hakkede løg + en kop varm kaffe ude i
den friske luft..

Du kan ryge alle slags fisk i disse varmrøgskasser, men de skal spises
med det samme ellers er de ikke meget værd.. !

Jeg har en lille røgkasse på ca 30 x 40 x 10 cm, der er pakket sammen,
så der kan være skål til husholdningsspritten, en æske tændstikker og
en lille pose med savsmuld (vælg gerne smuld UDEN enbær - det smager
let SURT)..

FYLDER / VEJER GANSKE LIDT - KAN ANVENDES HVOR MAN KAN FINDE LIDT LÆ..

* * * * * *

Her i sæsonen.. :

Rens og skyl hornfisken - skær hoved, hale og evt. finner væk.. skær
fisken i fire stykker, så den kan være i kassen..

Nederst i kassen kommer du en god håndfuld savsmuld.. (der må gerne
være LIDT smuld der ikke er brændt når du er færdig..)

Fedtfang sættes ned i kassen (Pak den ind i et stykke alufolie - så
slipper du let med rengøringen)..

Risten sættes ned og fisken lægges på..

Luk kassen - åben først, når fisken er færdig (ca et kvarter = en
fyldt skål sprit).. Tykkere fisk skal have længere tid / mere savsmuld
(2 x sprit - uden ophold - uden at åbne kassen)

* * * * * *

En anden favorit.. :

Sildefiletter bredes ud, dækkes med hakket løg + hakket frisk persille
Rulles stramt sammen - holdes lukket med et par tandstikkere e.lign.

ca 2x sprit

Vel bekomme - Knæk/bræk
Frank Poulsen

Fra : Christian Ebbesen

Dato : 16-04-01 06:56

Hej!

Her er et link til en måske, ikke lille røgovn, men en flot en, der ser ud
til at fungere.
http://home15.inet.tele.dk/Andersen/

Fra : Crane

Dato : 17-04-01 14:59

> Er der en som kan hjælpe med en hjemmeside som fortæller hvordan jeg laver
> en lille øgeovn til haven?

Du går i jysk sengetøjslager (eller finder den andet discount sted) og køber
en fiske damper i rustfri ståll til ca. 75 kr.
(Den er aflang med låg og indeni er der en slags rist. )

Put bøgesmuld i bunden et par håndfulde - + fisken

Derefter stiller du den på 2 mursten.

Neden under tager du 2 tomme dåser tunfisk og fylder halvt med sprit.- tænd
dem og efter 20 min er fisken klar !
Fordelen ved den røgeovn er prisen i forhold til en ordinær + den kan tage
længere fisk

> Kan jeg evt bruge min kuglegrill til det. >

Ja når kullene er glødende hælder du bøgesmuld på og låg. Du skal nok
eksperimentere lidt.

Jens

Fra : Anders And

Dato : 19-04-01 17:07

Tak for svarene. Der er noget at prøve med.