Gaver til fødselsdag
Fra : Benny Nissen

Dato : 12-11-03 05:46

Hejsa.

Jeg har to døtre på 3½ og næsten 5 år.
De bor ikke hos mig til dagligt, men hos deres mor, så jeg ser dem i
weekenderne ca. hver 14. dag.

Nu har den ældste så snart fødselsdag, og hvad så ?
Skal den yngste også have en lille gave for ikke at føle sig overset, eller
skal hun bare lære på den hårde måde, at det ikke er hendes fødselsdag ?

Hvad gør I andre ?

--
Benny

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-11-03 06:51

Hej

Benny Nissen wrote:
> Nu har den ældste så snart fødselsdag, og hvad så ?
> Skal den yngste også have en lille gave for ikke at føle sig overset, eller
> skal hun bare lære på den hårde måde, at det ikke er hendes fødselsdag ?

Selvfølgelig skal den lille ikke have gaver. Hvis hun først får
fornemmelse for at modtage når andre også modtager så har du desto meget
mere hyr med at vende hende fra det senere.

Det er den store der har fødselsdag og som er i centrum den dag, så alle
andre må bare se til fra sidelinien den dag.

Vi har selv aldrig oplevet som noget problem mellem vores børn, men vi
kunne godt have lidt problemer med vores forældre som liiiige havde
"bare en lille ting" med til den mindste. Til sidst måtte vi sige det
direkte for at få dem til at holde op.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Tine Andersen

Dato : 12-11-03 19:51

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
eller
> skal hun bare lære på den hårde måde, at det ikke er hendes fødselsdag ?

Giver en lille gave til den lille - vi gør det faktisk stadig når 6-årige
lillebror har fødselsdag, selv om storesøster er 10. Det er ikke noget
særligt - bare lidt med papir om. Det koster dig ingenting, og barnet bliver
måske sparet for en skuffelse, som det alligevel ikke lærer noget af.

Den store lærer, at man ikke må tage AL opmærksomheden - selv ikke på sin
fødselsdag. Måske man endda kan alliere sig med den store om at finde på
noget, så hun ikke bliver overrasket.

Tine

Fra : Dyveke

Dato : 12-11-03 20:09

"Tine Andersen" <tine.andersen@hotmail.com> wrote in message

> [...]
bliver
> måske sparet for en skuffelse, som det alligevel ikke lærer noget af.

En skuffelse er jo en forventning der ikke bliver indfriet - og hvor kommer
en forventning fra om at få gaver på en ANDENS fødselsdag?
Jeg synes det er en helt naturlig ting at "forberede" lillebror på at på
storebrors fødselsdag er det storebror der får gaver - mens hele familien
får del i den gode stemning, den lækre lagkage og de glade gæsters selskab..

> Den store lærer, at man ikke må tage AL opmærksomheden - selv ikke på sin
> fødselsdag. Måske man endda kan alliere sig med den store om at finde på
> noget, så hun ikke bliver overrasket.

Tja, jeg mener nu det er fuldstændig legalt at ha´noget - som ens
fødselsdag - der er HELT ens eget og ikke skal deles med nogen...og man
tager heller ikke skade af at lære at vente på ens egen tur (=fødselsdag) -
men jeg ved godt den anden indstilling bliver mere og mere udbredt, jeg
synes det er misforstået omsorg - men der er jo holdninger og holdninger..

Venlig Hilsen

Dyveke

Fra : Kevin

Dato : 13-11-03 10:10

12/11/03 20:08Dyveke Skrev

> Jeg synes det er en helt naturlig ting at "forberede" lillebror på at på
> storebrors fødselsdag er det storebror der får gaver

Hvordan skal "naturlig" forstås?

vh kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Nette

Dato : 13-11-03 01:02

"Benny Nissen" skrev i en meddelelse

> Hvad gør I andre ?

Jeg husker det tydligt fra den gang, jeg selv var barn. Det stoppede da jeg
blev 12 år, men indtil da, fik jeg også en lille bitte gave, når min søster
havde fødselsdag, og hun gjorde ligeledes, når jeg havde.

Det var slet ikke nok til at fjerne opmærksomheden fra fødselsdagsbarnet,
men det gjorde det mere udholdeligt slet ikke at være den der var i centrum
den dag.

Gaven kunne sagtens være noget nyttigt, så som en bluse, som jeg alligevel
skulle have. Eller bare et Anders And blad.

Jeg synes ikke det er forkert, men det skal selvfølgelig ikke overdrives.

Nette

Fra : Anja

Dato : 13-11-03 09:15

"
> Det var slet ikke nok til at fjerne opmærksomheden fra fødselsdagsbarnet,
> men det gjorde det mere udholdeligt slet ikke at være den der var i
centrum
> den dag.

Min mormor gav altid min lillesøster et net klemmentiner og et kalenderlys
på min fødselsdag (sidst i november) og jeg fik altid en lille ting når min
søster havde fødselsdag.

Jeg mistede ikke noget over at min søster også fik en opmærksomhed
Anja

--
Tjek www.holdum.dk det kan være vi lige har det du mangler...

Fra : Benny Nissen

Dato : 13-11-03 09:48

"Nette" <nettesnetpost(fjerndette)@@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Det var slet ikke nok til at fjerne opmærksomheden fra fødselsdagsbarnet,
> men det gjorde det mere udholdeligt slet ikke at være den der var i

Det var også der jeg gerne ville hen. Blot en lille ting, så hun ikke føler
sig helt uden for.

> Gaven kunne sagtens være noget nyttigt, så som en bluse, som jeg alligevel
> skulle have. Eller bare et Anders And blad.

Jeg har købt en masse plastik dimser (pynte-ting) til en ti'er, og det var
en af dem, jeg ville pakke ind til hende.

> Jeg synes ikke det er forkert, men det skal selvfølgelig ikke overdrives.

Nej, der skal være måde med galskaben
Det er blot fordi jeg ellers frygter, at hun de næste 14 dage hjemme hos mor
går og spekulerer på, om far nu ikke kan lide hende, når hun ingen gave får.
Det vil jeg gerne undgå, så derfor får hun en lille ting.(Så sover jeg også
bedre om natten

Det store spørgsmål er bare: Gavner det eller skader det hende ?
Min plan er at stoppe med det, når de bliver 5 år.
Så mener jeg, de er gamle nok til at forstå, at det ikke er deres
fødselsdag, men søsters.

--
Benny

Fra : Kevin

Dato : 13-11-03 10:02

13/11/03 9:47Benny Nissen Skrev

> Det var også der jeg gerne ville hen. Blot en lille ting, så hun ikke føler
> sig helt uden for.

Hvorfor skulle børn ikke kunne opleve glæde ved at give?

Min søn på 2 år syntes simpelthen det var fantastisk at han var med til at
give mig gaver da jeg havde fødselsdag og elsker at pakke gaver ind til
andre.

Han ved han er god nok, altid og uanset hvad der på spil.

Vh Kevin

--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Søren Mors

Dato : 13-11-03 20:55

Kevin wrote:
> Min søn på 2 år syntes simpelthen det var fantastisk at han var med til at
> give mig gaver da jeg havde fødselsdag og elsker at pakke gaver ind til
> andre.

Bare sådan af ren nysgerrighed, kan han lade være med at sige hvad der
er i dem? Det kniber gevaldigt for vores på knap 3.

Søren Mors

Fra : Kevin

Dato : 13-11-03 23:26

13/11/03 20:55Søren Mors Skrev

> Bare sådan af ren nysgerrighed, kan han lade være med at sige hvad der
> er i dem? Det kniber gevaldigt for vores på knap 3.

Ind til videre går det fint, men jeg kan godt se pointen.
Vh Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Kevin

Dato : 13-11-03 10:07

> [...]

> Det vil jeg gerne undgå, så derfor får hun en lille ting.(Så sover jeg også

Jeg synes det ser ud som om det er dine behov der bestemmer her, din
nanttesøvn legimiterer vel ikke at hun ikke lærer at påskønne andres glæde
og at dele glæde med andre?

Det ser hårdt ud når det bliver skrevet, det er det egentlig ikke, jeg kan
godt følge dine tnkerækker, men du spørger jo om det er godt eller ej, og
jeg mener at der findes et alternativ, nemlig at I alle er glade og positive
både over for den har fødselsdag og den der ikke har det. Fester er jo et
udmærket tidspunkt bare at glæde sig over at vi har hinanden.

Fjern nospam ved privat svar

Fra : Benny Nissen

Dato : 13-11-03 10:21

"Kevin" <skovaleen10nospam@nospamos.dk> wrote in message
> 13/11/03 9:47Benny Nissen Skrev

> Jeg synes det ser ud som om det er dine behov der bestemmer her, din
> nanttesøvn legimiterer vel ikke at hun ikke lærer at påskønne andres glæde
> og at dele glæde med andre?

Nej, det skal ikke være for min nattesøvn om at gøre.
Sagen er jo blot den, at jeg kun ser pigerne hver 14. dag (i en weekend).
Derfor skal de begge gerne have al den opmærksomhed, de kan få.

> [...]
> både over for den har fødselsdag og den der ikke har det. Fester er jo et
> udmærket tidspunkt bare at glæde sig over at vi har hinanden.

Jamen, vi holder da også en fest med hele min familie, så det er jo ikke
fordi hun ikke får opmærksomhed.
Jeg forsøger bare at dele sol og vind lige, og nu er det så den store der
har fødselsdag, og derfor får mest sol.
Så synes jeg det er synd, hvis den lille kun får vind
Håber du forstår mig.

--
Benny

Fra : Anja

Dato : 13-11-03 10:38

fødselsdag, og derfor får mest sol.
> Så synes jeg det er synd, hvis den lille kun får vind
> Håber du forstår mig.

Jeg syntes du skal gøre det som du finder rigtigt. Du kan se ud af de
forskellige svar her at der er mange meninger om hvordan du kan gøre
tingene. Du skal bare huske at hvis du giver den lille en gave nu så skal du
også gøre det når situationen er omvendt..

Ha en god fødselsdag med ungerne

Anja
--
Tjek www.holdum.dk det kan være vi lige har det du mangler...

Fra : Benny Nissen

Dato : 13-11-03 10:43

"Anja" <salg@holdum.dk> wrote in message

> [...]
du
> også gøre det når situationen er omvendt..

Selvfølgelig er der forskellige svar og meninger.
Den lille får altså en gave, men kun en lille en.

> Ha en god fødselsdag med ungerne

Tak skal du ha'

--
Benny

Fra : Uffe Holst

Dato : 13-11-03 16:04

In an article of 13 Nov 2003 Benny Nissen wrote:

> [...]
> Sagen er jo blot den, at jeg kun ser pigerne hver 14. dag (i en
> weekend). Derfor skal de begge gerne have al den opmærksomhed, de kan

Men, Benny, der findes jo mange former for opmærksomhed. Er det kun dig og
de to piger, der holder fødselsdag, så vil en lille gave måske være på sin
plads, men er det en 'større' fødselsdag med farmor og farfar og hvad ved
jeg, så synes jeg ikke, at der er nogen grund til at give den yngste gaver.

Den ældste vil ganske naturligt få mere opmærksomhed den dag, eftersom det
er hendes fødselsdag. Hun er ligesom dagens midte og sikkert hende, farmor
og farfar giver mest opmærksomhed.

Så har du en, måske sjælden, chance for at give den yngste noget mere
opmærksomhed, idet andre giver den ældste opmærksomhed denne dag. Tag hende på
skødet og giv hende nogle ekstra knus. Så har du samtidig rig lejlighed til
at forklare hende, hvorfor det kun er storesøster, der får gaver denne dag.

Så jeg tror sagtens, at du kan sove roligt uden at skulle være nervøs for,
at hun spekulerer over, om far kan lide hende. For selvfølgelig kan far
lige hende, og det har du sikkert rig lejlighed til at vise hende - uden
at give hende en gave.

Men tjah... købt kærlighed er vel også en slags kærlighed.

--
Uffe Holst

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-11-03 11:33

Benny Nissen wrote:

> Det var også der jeg gerne ville hen. Blot en lille ting, så hun ikke
> føler sig helt uden for.

hvis der ellers er familie nok på besøg, skal hun nok undgå at føle sig uden
for.....
hvordan tror du de håndterer den slags i børnehaver og lignende? tror du
virkelig at når de holder fødselsdag dernede, så får ALLE børnene en gave??

> Jeg har købt en masse plastik dimser (pynte-ting) til en ti'er, og
> det var en af dem, jeg ville pakke ind til hende.

ideen er sød nok, men vær varsom med hvordan du gør det...... du kunne ende
med at såre den store også......

> [...]
> hos mor går og spekulerer på, om far nu ikke kan lide hende, når hun
> ingen gave får. Det vil jeg gerne undgå, så derfor får hun en lille

dvs du gør det reelt kun for din egen skyld..... jeg tvivler på at den lille
vil tænke meget over det..... og hvis du gerne vil undgå det, så kan en
lille pose slik til dem hver sagtens være rigeligt til at trække
opmærksomheden væk fra gaverne......
jeg husker TYDELIGT min søns ligegyldighed overfor gaver da han var 3 år ;)
de var interessante lige indtil den næste ting blev pakket ud*G*

> Det store spørgsmål er bare: Gavner det eller skader det hende ?

det kommer jo an på hvordan du griber det an..... havde du forestillet dig
at give dem gaverne samtidig? hvordan har i holdt fødselsdag for dem førhen
(har der været gaver til dem begge eller er de allerede vant til at det kun
er den ene der får gaver?).....

> Min plan er at stoppe med det, når de bliver 5 år.
> Så mener jeg, de er gamle nok til at forstå, at det ikke er deres
> fødselsdag, men søsters.

ok.... dvs du vil gøre det for den lille denne gang, hvor den store fylder
fem, men så stopper legen inden den kommer igang??
hvaaaa... elsker du den lille mere end du elsker den store?? (det ved jeg
godt du ikke gør, men hvordan tror du den STORE vil have det his den lille
får en ekstra gave, men hun ikke gør?, hun er jo alt andet lige ældre og
forstår tingene bedre end den lille.... )
skal du dele sol og vind lige, så gør det i det mindste ordentligt..... og
vil du gøre det med en ekstra gave, så gør det på en "ikke åbenlys"
måde...... den lille behøver vel ikke pakke gaven ud?
stik hende en lille pose slik eller et lille puslespil eller lignende, men
lad være med at lade som om det er en gave der skal pakkes ud...... og sørg
for at forklare storesøster at det er for at give lillesøster en ting at
give sig til når nu hun har alle de fine nye ting..... istedet for at sige
at det er for at hun ikke skal føle sig udenfor....

--
Knus, Sabina.
"What you know you can't explain. But you feel it. You've felt it your

Fra : Friberg

Dato : 18-11-03 17:02

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> wrote in

> Hvad gør I andre ?

Har egentlig altid haft aftaler i familierne (fætre og kusiner +
søskende). F,eks. om prisniveau på gaver. Det er nok rimelig fornuftigt
med et aftalt prisniveau. Hos os er fødselsdage selvfølgelig en fejring
af fødselaren, hvor søskende, fætre/kusiner og nærmeste familie er med.
Umiddelbart har jeg den opfattelse, at der må være brug for dobbelt så
mange aftaler i tilfælde, af forældrene er adskilte. Heri har jeg dog
ingen erfaring.

I øvrigt ser det altid ud til at "søskende" er jajoux på hinanden. Det
er naturligt. Tit medbringer bedsteforældre eller andre måske en mindre
ting til alle uafhængigt af festen. Det er "neutralt" for de lidt
større og ret godt for de mindre.

Vi lever jo i et "aftalesamfund", siger nogen. Aftaler - helst
nøjagtige er i hvert fald smarte omkring gaver til børn.

S Friberg