Brukshund og helse
Fra : Dragen

Dato : 11-11-03 20:37

Hei hundemennesker
Er det noen som kan fortelle om det er noen av de mest kjente
bruks/tjenestehundene som er kjent for å ha god helse, og høy levealder? En
del av rasene virker å ha heller lav gjennomsnittlig levealder.

Tips til små og mellomstore hunder (med god helse) som lett kan trenes? Takk
for alle forslag.

Hilsen
Camilla

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 12-11-03 19:01

On Tue, 11 Nov 2003 20:36:32 +0100, "Dragen" <dragefjes@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>bruks/tjenestehundene som er kjent for å ha god helse, og høy levealder? En
>del av rasene virker å ha heller lav gjennomsnittlig levealder.

Medvirkende årsag er nok den intensive træning som mange af disse
hunde får, som slider hundene op før tiden. Man barndoms nabos schæfer
blev 15 og min kone har haft en schæfer som blev 15.

>Tips til små og mellomstore hunder (med god helse) som lett kan trenes? Takk
>for alle forslag.

Shetland sheepdog

Mvh
Søren

Fra : Dragen

Dato : 12-11-03 23:30

"Søren Lausten-Hansen" <slh@DELETEcity.dk> wrote in message

> [...]
> hunde får, som slider hundene op før tiden. Man barndoms nabos schæfer
> blev 15 og min kone har haft en schæfer som blev 15.

Veldig fint å høre. Jeg var ikke klar over at denne rasen kunne bli så
gammel. Dette er jo en av rasene vi ofte får høre ikke lever så lenge. Trist
at så mange må dø for vår del.

Tusen takk for tipset.

Shetland Sheepdog er en virkelig flott hund, men den har litt for mye pels

Hilsen
Camilla

Fra : Carina Graversen

Dato : 13-11-03 05:53

Hej Camilla.

> Tips til små og mellomstore hunder (med god helse) som lett kan trenes?
Takk
> for alle forslag.

Hvilken slags »brugs« mener du - sporsøg, rundering, redningshund, IPO/BHP
???

Jeg har selv en malinois på 52 cm i skulderhøjde og med en vægt på ca 19 kg.
Det er generelt en meget sund race, der normalt holder til træning i rigtig
mange år, og som ikke er specielt meget plaget af HD m.m. . Jeg bruger
hovedsageligt min som redningshund og til nordisk rundering. Træner dog også
DcH-programmet med den og har også trænet IPO med den. En kanon lækker hund,
hvis man passer til dens temperament (og det skal man nok overveje grundigt
om man gør, for den er lidt speciel på nogle punkter, og bestemt ikke en
begynderhund...).

Andre små og mellemstore racer til brugshund:
* Border collie
* Nova Scotia Duck Tolling Retriever (toller)
* Schnauzere
* De mindre sennenhunde
* Tervueren/Groenendal
* Kooikerhondje
* Og mange mange flere...

Hilsen
Carina

- - -
Danske redningshunde - I Aalborg...
http://www.redningshund.dk/aalborg

Fra : Dragen

Dato : 12-11-03 23:35

"Carina Graversen" <ina-fjerndette@redningshund.dk> wrote in message
> [...]
>
> Andre små og mellemstore racer til brugshund:
> * Border collie
> * Nova Scotia Duck Tolling Retriever (toller)

Hei
Dette høres ut som en veldig fin hund ja. Har lest en del om de belgiske
gjeterhundene. Hovedsakelig ønsker jeg en hund som kan konkurreres litt med
i lydighet, kanskje trene litt spor og agillity. Ikke egentlig bare bruks.
Så lenge hunden har det gøy (eieren også) kan vi trene det meste

Har alltid vært glad i Rottweileren, noen som vet mer om denne hundens
helse? I likhet med Schæferen blir nok mange "rottiser" avlivet tidlig de
og. Kanskje av samme grunn?

Tusen takk for hjelpen.

Hilsen
Camilla

Fra : Pia J

Dato : 13-11-03 09:17

> Har alltid vært glad i Rottweileren, noen som vet mer om denne hundens
> helse? I likhet med Schæferen blir nok mange "rottiser" avlivet tidlig de
> og. Kanskje av samme grunn?

Rottweilere kan også have problemer med hofter og albuer. Desuden er de
absolut ikke agility-stjerner, de synes ganske givet det er sjovt, men de er
temmelig tunge i r*ven i forhold til fx. en bordercollie.

Jeg har indtryk af at malinois er en smule lettere end schæferen og vil
sikkert egne sig fint til denne sport.

:Pia

Fra : Dragen

Dato : 13-11-03 15:37

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> temmelig tunge i r*ven i forhold til fx. en bordercollie.
>
> Jeg har indtryk af at malinois er en smule lettere end schæferen og vil

Hei Pia
Ja Rottweileren er jo ikke akkurat lett på foten Har sett litt på Border
Collien, men de virker å være veldig "hyper". Overaktiv hele tiden? Er de
det? Eller er det bare når de er ute å "jobber"?? Det er jo koselig å ha en
hengiven og rolig venn foran peisen....en hund som vet å kose seg og slappe
av.

Hilsen
Camilla

Fra : Carina Graversen

Dato : 15-11-03 08:22

Hej igen...

> Har alltid vært glad i Rottweileren, noen som vet mer om denne hundens
> helse? I likhet med Schæferen blir nok mange "rottiser" avlivet tidlig de
> og. Kanskje av samme grunn?

Ja, hvis du er glad for rottweilere, så er en malinois næppe den rette race
for dig *LOL*

Jeg ved ikke så meget om rottweilerens generelle sundhed, dog synes jeg blot
jeg kender lidt for mange, der er blevet aflivet meget tidligt

Men hvad med de mindre sennenhunde - entlebucher og appenzeller ???. Dette
er generelt sunde hunde, der rent adfærdsmæssigt minder en del om
rottweilere . Ellers tror jeg mit bedste bud bliver en schauzer, som jeg
dog heller ikke kender så meget til mht. sundhed...

G O D W E E K E N D
Carina