Hvordan udregnes om der skal ét eller to f~
Fra : Jakob Munck

Dato : 11-11-03 18:00

Jeg har et lille netgalleri (www.art4you.dk) hvor der løbende kommer flere
kunstnere til. Forsiden er i trespaltet design, så når der er et antal
kunstnere der kan deles med tre, så ser forsiden rimelig pæn ud. Men når der
så kommer en eller to eksta kunstnere, så skal jeg lave nogle if-sætninger i
koden, for at få de sidste felter i tabellen fyldt ud. Og her kommer
problemet.

Jeg ved hvordan jeg skriver den if-sætning der skal finde ud af om der er et
antal records ("antal_kunstnere") der kan deles med tre. Det gør jeg ved
skrive:

If antal_kunstnere/3 <> Int(antal_kunstnere/3) Then....

Men hvad gør jeg for at finde ud af om der skal indsættes én eller to ekstra
records for at få antallet af records til at blive deleligt med tre og
dermed tabellen til at bliver fuldstændig?

Hvordan kan jeg skrive en sætning der skelner mellem 4 og 5, 7 og 8, 10 og
11, 13 og 14, 16 og 17.....?

Jeg håber problemet er forståeligt og at nogle har den nødvendige
matematiske snilde til at komme med et forslag.

v.h.
Jakob

Fra : Jakob Munck

Dato : 11-11-03 19:39

Problemet løst. Svaret er:

<%
If antal_kunstnere/3 <> Int(antal_kunstnere/3) Then
If (antal_kunstnere + 1)/3 = Int((antal_kunstnere + 2)/3) Then
response.write("1 ekstra")
else
response.write("2 ekstra")
End if
end if
%>

jm

Fra : Morten R. Rasmussen

Dato : 11-11-03 21:15

> [...]
> records for at få antallet af records til at blive deleligt med tre og
> dermed tabellen til at bliver fuldstændig?

Du kan også kigge på "mod"
Den returnerer "resten" i en division.
5 mod 3 = 2
6 mod 3 = 0
7 mod 3 = 1
8 mod 3 = 2
9 mod 3 = 0

Så man kan kigge på om x mod 3 er forskellig fra 0, og lave 3-(x mod 3)
ekstra celler.

Eller man kan bruge fx bruge mod igen, så man slipper for kontrollen af om
"x mod 3" returnerer 0.
Antallet af ekstra celler er så
(3-(x mod 3)) mod 3

For i=1 to (3-(x mod 3)) mod 3
Response.Write "<td></td>"
next

- Morten

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-11-03 21:43

Jakob Munck skrev:

> Men hvad gør jeg for at finde ud af om der skal indsættes én
> eller to ekstra records for at få antallet af records til at
> blive deleligt med tre og dermed tabellen til at bliver
> fuldstændig?

Nu har du fået brugbare svar, men til en anden gang så behøver du
ikke at sætte tomme celler ind til sidst. Følgende er en fuldgyldig
(valid) tabel:

En browser fylder selv op med tomme celler (til højre) hvis en
række har færre celler end den række der har flest. Bemærk at det
ikke er det samme som at sætte colspan="3".
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jakob Munck

Dato : 11-11-03 23:03

> ikke at sætte tomme celler ind til sidst. Følgende er en fuldgyldig
> (valid) tabel:

OK, men jeg skal fylde de sidste felter ud med en form for indhold, så
derfor vil jeg gerne have at de har det samme tabel-udseende som de øvrigt.

Jeg siger mange tak for gode svar.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-11-03 00:11

Jakob Munck skrev:

> OK, men jeg skal fylde de sidste felter ud med en form for
> indhold,

Det er selvfølgelig en ærlig sag. Jeg nævner det kun fordi jeg selv
har spildt tid på at få asp-kode til at lave en tabel med "fuld
række" forneden - uden at det var nødvendigt. Men hvis det ikke
bare er tomme celler man vil sætte ind, er der ingen vej udenom.

--
Jens Gyldenkærne Clausen