pascals PORT kommando i Delphi4
Fra : Calle.

Dato : 11-11-03 17:43

Hej

Hvordan laver jeg, så jeg får en funktion der svarer til Pascals PORT, jeg
bruger Delphi 4.
Da jeg er grøn i dette, ønskes der gerne et eksempel

--
Calle

Fra : Thor

Dato : 11-11-03 18:03

Hej Calle

Du kan bla med VicPort:

http://www.delphi32.com/vcl/2286/

mvh Thomas Riedel

Fra : Calle.

Dato : 11-11-03 18:01

Thor wrote:
> Hej Calle
>
> Du kan bla med VicPort:
>
> http://www.delphi32.com/vcl/2286/

det ser ud til at det koster 50$, det må kunne gøres freeware
--
Calle

Fra : René Allan Larsen

Dato : 11-11-03 21:40

In article <cH8sb.4540$lL2.2119@news.get2net.dk>, Calle. wrote:
> det ser ud til at det koster 50$, det må kunne gøres freeware

Du kan bruge ZLPortIO <URL:http://www.specosoft.com>. Den bruges sådan
her:
Data := zlioportread(PortAddress, ZLIO_BYTE);
eller:
Data := portreadb(PortAddress);

Hvis du nu laver en ekstra unit til at indkapsle disse kald af
zlioportread()/portreadb() sådan her:

interface
type
TPort = class
private
procedure SetPort(PortAddress : Word; Data : Byte);
function GetPort(PortAddress : Word) : Byte;
public
property RPort[PortAddress : Word] : Byte
read GetPort write SetPort; default;
end;
var
Port : TPort;

implementation
uses zlportio; // <==

function TPort.GetPort(PortAddress : Word) : Byte;
begin
Result := zlioportread(PortAddress, ZLIO_BYTE);
end;

procedure TPort.SetPort(PortAddress : Word; Data : Byte);
begin
zlioportwrite(PortAddress, ZLIO_BYTE, Data);
end;

initialization
Port := TPort.Create;
finalization
Port.Free;
end.

får du noget, der ligner Borland/Turbo Pascal's PORT til forveksling:
Data := port[PortAddress];

(Ovenstående ide med klassen TPort fik jeg fra SIMPORT, som dog brugte
BASM til at tilgå portene og derfor ikke virker under Windows NT
lignende OS.)

Hilsen, René

Fra : Calle.

Dato : 12-11-03 06:59

René Allan Larsen wrote:

> [...]
>
> (Ovenstående ide med klassen TPort fik jeg fra SIMPORT, som dog brugte
> BASM til at tilgå portene og derfor ikke virker under Windows NT

virker det både i 98,NT, XP, 2000?

--
Calle

Fra : Calle.

Dato : 12-11-03 07:25

René Allan Larsen wrote:

> [...]
>
> (Ovenstående ide med klassen TPort fik jeg fra SIMPORT, som dog brugte
> BASM til at tilgå portene og derfor ikke virker under Windows NT

Takker, men hvordan instalerer man den i delphi, så komandoerne altil er
klar til brug.

--
Calle