Sammentælling af checkbox-værdier
Fra : Torben Heikel Vinthe~

Dato : 11-11-03 17:47

Jeg har et problem med nogle checkboxe.
Jeg har en tabel i min database med nogle valgmuligheder, som bliver spyttet
ud som nedenstående:

<input class=checkbox type='checkbox' value='1' name='funktion_id[1]'
/>Pære<br />
<input class=checkbox type='checkbox' value='2' name='funktion_id[2]'
/>Æble<br />
<input class=checkbox type='checkbox' value='4' name='funktion_id[4]'
/>Banan<br />

Det er der ingen problemer i. Problemet opstår når jeg gerne vil have at
brugeren skal vælge hvilke frugter han gerne vil have (pære, æble eller
banan). Brugerenskal vælge mindst en og gerne flere frugter på én gang. Hvis
brugeren vælger både æble og banan vil jeg gerne lagre summen af de to,
nemlig 6 (2+4). Hvordan gør jeg det på en smart måde? Findes der en
indbygget funktion i PHP der kan gøre det for mig?

På forhånd tak
Torben Heikel Vinther

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-11-03 21:04

Torben Heikel Vinther wrote:

> [...]
> nemlig 6 (2+4). Hvordan gør jeg det på en smart måde? Findes der en
> indbygget funktion i PHP der kan gøre det for mig?

På den side som modtager inputtet fra din form vil du have et array som
hedder funktion_id.

Dets værdier kan du lægge sammen med array_sum() som er dokumenteret på
http://dk.php.net/array_sum

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Torben Heikel Vinthe~

Dato : 13-11-03 21:23

Hej Jesper

Tak for hjælpen - jeg fandt faktisk selv svaret, men det er rart at se at
det er det samme du ville have gjort.

Hilsen
Torben HEikel Vinther