If funktion
Fra : Morten

Dato : 11-11-03 13:25

Kan man gøre følgende:

<% if & RS("billede") = ja then %>
der er billede
<% end if %>

Den der virker ikke - nogen der kan forklarer hvad jeg skal
skrive?

Mvh. Morten

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 11-11-03 13:36

Morten skrev
> Kan man gøre følgende:
>
> <% if & RS("billede") = ja then %>
> der er billede
> <% end if %>
>
> Den der virker ikke - nogen der kan forklarer hvad jeg skal
> skrive?

Ja da.

Du skal sætte " rund om ja, da det er en tekst du checker på. Hvis det var
et tal skulle du ikke bruge " såfremt feltet i databasen også er sat til tal
(int).

<% if & RS("billede") = "ja" then %>
der er billede
<% end if %>

Kasper Katzmann
------------------------------
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Morten

Dato : 11-11-03 13:46

<% if & RS("billede") = "ja" then %>
der er billede
<% end if %>

Står blot at der er en syntaksfejl? :(
-
Der er en syntaksfejl
/gah.asp, line 34, column 3
if & RS("billede") = "ja" then
-

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-11-03 13:38

Morten skrev:

> <% if & RS("billede") = ja then %>

Der er flere fejl her. Tegnet "&" sætter to tekstværdier sammen -
men der er ikke nogen tekstværdi før tegnet her. På højresiden af
lighedstegnet sammenligner du med variablen "ja" - hvor du
formentlig mener tekstværdien "ja".

Du har ikke fortalt hvad rs("billede") indeholder. Hvis det er et
boolesk (sand/falsk) felt der angiver om posten har et billede
eller ej, kan du nøjes med at skrive:

<% If rs("billede") Then %>

Hvis feltet indeholder teksten "ja" når der er et billede, kan du
skrive:

<% If rs("billede") = "ja" Then %>

Og hvis rs("billede") indeholder en reference til et billede (fx
"kat.jpg") hvis der er et billede og ellers ingen ting, kan du
skrive således:

<% If Trim(rs("billede") & "") <> "" Then %>

(Trim-funktionen sørger for at en post der kun indeholder mellemrum
ikke bliver fortolket som en billedpost)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-11-03 13:42

"Jens Gyldenkærne Clausen" wrote in a message

> <% If Trim(rs("billede") & "") <> "" Then %>

Jeg vil som altid foretrække at bruge Len

<% If Len(Trim(rs("billede") & "")) > 0 Then %>

- Peter

Fra : Morten

Dato : 11-11-03 13:48

Tak! Nu funger det ;)

<% If rs("billede") = "ja" Then %>

var den jeg sku bruge ;P

Ska måske forklarer det bedre en anden gang :)

Mvh.