Metoder i Delphis SysUtils.
Fra : Per Rønne

Dato : 11-11-03 09:11

Da jeg underviser i Pascal og Delphi ville jeg gerne vide, hvor der
findes en oversigt over indbyggede metoder i SysUtils, som skulle svare
til de indbyggede funktioner og procedurer i gode gamle Turbo Pascal.

Foreløbig kan jeg kun konstatere at »keypressed« mangler.
--
Per Erik Rønne

Fra : Stefan Stuhr

Dato : 11-11-03 13:48

Per Rønne skrev den 11-11-2003 09:10:
> [...]
> til de indbyggede funktioner og procedurer i gode gamle Turbo Pascal.
>
> Foreløbig kan jeg kun konstatere at »keypressed« mangler.

De findes desværre ikke i SysUtils-uniten, ej heller i andre units der
følger med Delphi.
Du skal lede efter en 3.parts CRT-erstatning
(http://www.google.dk/search?q=crt+delphi&hl=da&start=0&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8),
men det er nok kun aktuelt hvis du laver konsol-programmer.

Hvis du laver programmer med en TForm, kan du sætte din forms
KeyPreview-property til true, og så fange tastetryk via formens
OnKeyPress-event

Stefan Stuhr

Fra : Per Rønne

Dato : 11-11-03 15:21

Stefan Stuhr <news2@FJERN_DETTEsstuhrFJERN_DETTE.dk> wrote:

> [...]
> (http://www.google.dk/search?q=crt+delphi&hl=da&start=0&start=0&ie=utf-8&o
> e=utf-8), men det er nok kun aktuelt hvis du laver konsol-programmer.

Under undervisningen kan det på tidspunkter være praktisk at lave netop
konsolprogrammer. I øvrigt har eleverne fra starten haft netop en
Pascal-bog fra Borgen, »Pascal programmering« fra 1993.

> Hvis du laver programmer med en TForm, kan du sætte din forms
> KeyPreview-property til true, og så fange tastetryk via formens
> OnKeyPress-event

Jeg prøver .
--
Per Erik Rønne

Fra : Claus Ziegler

Dato : 13-11-03 10:40

"Per Rønne" <doesnt.work@spam.filter.invalid> wrote in message
> [...]
> til de indbyggede funktioner og procedurer i gode gamle Turbo Pascal.
>
> Foreløbig kan jeg kun konstatere at »keypressed« mangler.

Er det console programmer du skal lave? Så har vi en unit, der giver dig
funktioner osv fra Turbo Pascal's crt unit.

Kig her: http://www.zieglersoft.dk

--

Claus Ziegler / ZieglerSoft

claus@zieglersoft.dk news://news.zieglersoft.dk
http://www.zieglersoft.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 13-11-03 16:46

Claus Ziegler <claus@zieglersoft.dk> wrote:

> "Per Rønne" <doesnt.work@spam.filter.invalid> wrote in message

> Er det console programmer du skal lave?

Både og. Mine elever skal en gang imellem lave noget gammelt Pascal, som
kræver Crt. Men eksempelvis funktionen keypressed mangler i SysUtils.

Det drejer sig i øvrigt om gymnasieelever.

> Så har vi en unit, der giver dig
> funktioner osv fra Turbo Pascal's crt unit.

> Kig her: http://www.zieglersoft.dk

Tak skal jeg have.
--
Per Erik Rønne

Fra : David Konrad

Dato : 19-11-03 16:22

"Per Rønne" <doesnt.work@spam.filter.invalid> skrev i en meddelelse

> Både og. Mine elever skal en gang imellem lave noget gammelt Pascal, som
> kræver Crt. Men eksempelvis funktionen keypressed mangler i SysUtils.

Når nu der undervises efter en tudsegammel pascalbog, og dermed en ældre
pascal-"standard" - hvorfor så ikke bruge "rigtig" pascal? Borlands
delphi/object pascal er da i hvert fald i strid med pascalstandarderne, som
de gamle turbo/borland pascal'er respekterede. F.eks fungerer "close", som
du sikkert har erfaret, jo ikke ligefrem længere som beskrevet i bogen fra
1993

Og det er endvidere en yderst dårlig ide at bedrive en undervisning hvor
forudsætningen er, at der installeres tredjeparts-biblioteker. Det er næsten
første regel at undgå, som underviser. Eleverne skulle jo gerne være istand
til både teoretisk og i praksis at kunne forholde sig til
undervisningsmaterialet.

Lad mig i stedet foreslå, at i får fat i en gammel pascal-version, som
svarer til bogens udgangspunkt. Når du skriver 1993 tænker jeg på Borland
Pascal 6.0...?

Om ikke andet, kan 5.5'eren fra 1989 downloades ganske gratis her :

http://community.borland.com/article/0,1410,20803,00.html

Fra : Per Rønne

Dato : 19-11-03 18:56

David Konrad <david_konrad@hotmail.com> wrote:

> [...]
> du sikkert har erfaret, jo ikke ligefrem længere som beskrevet i bogen fra

Det kan jeg se. Det er nu heller ikke nødvendigt at de begrænses til
standard pascal, der på mange måder må betragtes som forældet. Men har
de lært et programmeringssprog bliver det fremover lettere at lære nye,
og pascal/Delphi er langt lettere at lære end C, C++ eller Java -
sidstnævnte sprog underviser jeg et andet hold i.

> [...]

> Lad mig i stedet foreslå, at i får fat i en gammel pascal-version, som
> svarer til bogens udgangspunkt. Når du skriver 1993 tænker jeg på Borland

Pascal-bogen bruger Turbo Pascal 5.5, men nævner at 4.0 og 5.0 også kan
bruges.

> Om ikke andet, kan 5.5'eren fra 1989 downloades ganske gratis her :

Ja, den adresse kan jeg da i hvert fald videregive .

> http://community.borland.com/article/0,1410,20803,00.html

Jeg har overtaget et hold tre måneder inde i skoleåret. De har hidtil
modtaget en sporadisk undervisning i Pascal af en ikke-fastansat lærer,
og har her brugt enten konsollen til Delphi 5 eller Turbo Pascal 5.5,
som findes på i edb-lokalet. Inklusive manualer. Jeg har dog lagt mærke
til at der mangler funktionaliteter i SysUtils, som findes i Crt.

Efter at have talt med den tidligere faste lærer, som har flyttet skole,
har vi nu anskaffet en Delphi-bog, som er beregnet til gymnasiebrug. Den
kan ses på www.tolstrupdata.dk. Den har de meget lettere ved, men jeg
finder det også nødvendigt at bruge Pascal-bogen. Det giver dem lidt
mere sikkerhed i at se hvad løkker, underprogrammer og klasser er for
størrelser. Efter nytår kan vi så gå i gang med samme forlags anden bog.
Derudover kommer der sikkert noget database [frit emne], lige som de
skal skrive fire store opgaver, hvoraf de tre skal opgives til eksamen.
--
Per Erik Rønne