Jysk Halmstol
Fra : Bjarne Lander

Dato : 11-11-03 08:34

Hej NG

Jeg er meget interesseret i, hvordan bondegårdene var indrettet (i
Midtjylland) omkring år 1800, gerne lidt før.

Specielt mangler jeg vellignende billeder af en såkaldt "halmstol". En stol
lavet af løbbinding i halm, som man i litteraturen ofte nævner som en stol
bedstemor eller bedstefar sad i ved bilæggerovnen.
Jeg har forsøgt at finde noget på nettet, men uden held. Jeg har kun en
dårlig tegning i en biblioteksbog. Stolen deri er fra Vordingborg, og jeg
ville helst have en fra Jylland (jeg ved faktisk ikke, om der var forskel,
men det kunne der let være).

Skulle nogen ligge inde med sådanne billeder/tegninger, vil jeg blive meget
lykkelig for at få en kopi i min mail. Jeg er også interesseret i andre
billeder og detaljerede tegninger af gamle midtjyske bondegårde og deres
indretning.
Det skal ikke offentliggøres. Jeg skal 'kun' bruge dem til at kigge efter i
forbindelse med fremstilling af miniaturer.

På forhånd mange tak.

Venlig hilsen
Lise Tauber

Fra : Steffen Andersen

Dato : 11-11-03 09:58

Hej Bjarne

Jeg har desværre ikke en scanner, så jeg kan sende et foto, men der findes
nogle udmærkede billeder i denne bog på side 80
Danske Bondemøbler
Axel Steensberg
ISBN 87 17 01709 2

mvh
steffen

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 11-11-03 19:21

Der findes en halmstol i gården fra Vemb på Frilandsmuseet i Lyngby, nord for
København.
Der er udmærket foto af den i Peter Michelsen: Frilandsmuseet ved Sorgenfri,
Nationalmuseet 1976 - her 3. forøgede udgave s. 207. Her kan du få mange
detaljer om jyske gårde før i tiden.

m.v.h. Peter Kristiansen

Fra : tovekrog

Dato : 13-11-03 20:05

Hej Bjarne.
Også Gunnar Knudsen har vist skrevet om dette emne?
Venlig hilsen
Tove Krog

http://www.kandu.dk/