Fodrer i med hvidkløver??
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-11-03 08:07

Hej med jer.

Er der nogle af jer,som bruger hvidkløver som grovfoder eller strøelse?
Vi fik en big-balle hvidkløver i sommers af en flink bonde som vi hjælper
engang imellem,
og vi har hørt at der er mindst 1 her i området (Nørre Alslev) som bruger
det.

Men er der nogle af jer som har kendskab til korrekt fodring eller hvad der
evt. kunne være af
vitaminer i det,ville jeg modtage det med glæde.

Mvh.
Michael Rasmussen

Fra : Nina Svanholm

Dato : 11-11-03 10:54

Hej

Jeg har hørt at hvidkløver skulle være lidt hårdt for heste maver, der nogle
som mener at det kun er foder til køer. Men vi har haft høstet hø på en mark
hvor der var hvidkløver i og hestene har ikke haft problemer -måske noget af
kraften går af når det er tørret.
Håber der er nogen der har mere forstand på det end mig -Ole fks? (kom frit
frem Ole, det er ikke meget vi hører fra dig pt

Venlig hilsen Nina Svanholm.

"Michael Rasmussen" <michaelrasmussen"Demonaz"@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3fb08ac3$0$95063$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-11-03 11:38

Hej Nina.

Jeg tror at Ole er ud at nyde det gode vejr
Men tak for dit svar.

Venlig Hilsen
Michael
"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3fb0b5e9$0$27439$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 13-11-03 09:20

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

>Håber der er nogen der har mere forstand på det end mig -Ole fks? (kom frit
>frem Ole, det er ikke meget vi hører fra dig pt

Undskyld at jeg er lidt fraværenmde for tiden. Tre problem-heste og en
ditto-teenager tager al tiden i øjeblikket, men jeg er her endnu i
baggrunden.

Som andetsteds skrevet er kløver udmærket til en komave, men givet til
en hest i for store mængder, især i wrap, tygger hesten ikke
ordentligt på varen, men gumler kun lidt og lader det så prøve
halshullet. Kløveren kommer for hurtigt ud i tarmen og laver ravage
der. Giv det i forbindelse med hø og kun i små mængder. Skal der gives
kløver, så dyrk lucerne hvis det er til ungheste i voksealderen. Og
giv det fortsat sparsomt.

Kløveren er i marken primært for at samle kvælstof til græsset så det
gror hurtigere. Nogle gange tager kløveren magten og der er næsten
ikke andet. Så få fat i nogle køer eller omlæg marken næste forår.

Nu vi er i gang !!!
Har hørt mange klage over hvor tidligt det bliver mørkt for tiden. I
sommers var lyset da herligt om aftenen, men det gik lidt ud over
aftenturene som blev til midnats udflugter. I øjeblikket rider vi
rundt i skoven i buldermørke ved 18 tiden og har nogle herlige ture.
Vi har investeret i små diodelamper til hjelmene, samt rødt lys bagud
så vi kan finde hinanden og ikke ramler ind i træerne.

Hvor mange af jer andre har prøvet at at ride rundt i en buldermørk
skov. Altså IKKE bare "skridte". Hellere "Tantetrav". ???

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 13-11-03 09:37

"Ole Braad-Sørensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

> Hvor mange af jer andre har prøvet at at ride rundt i en buldermørk
> skov. Altså IKKE bare "skridte". Hellere "Tantetrav". ???

Ikke så ofte buldermørke, men måne- eller snelys, det er bare alletiders!
Jeg kan dog ikke huske, hvornår jeg sidst har redet en hest der kendte
gangarten "Tante".

Hvordan går det med din skønne Gave, er I begyndt at lave noget med ham?

:Pia

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-11-03 18:20

On Thu, 13 Nov 2003 09:37:00 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Ikke så ofte buldermørke, men måne- eller snelys, det er bare alletiders!
>Jeg kan dog ikke huske, hvornår jeg sidst har redet en hest der kendte
>gangarten "Tante".

   Min hest er desværre ikke så pokkers tryg ved mørke - ikke
engang i en ridehal så det går vist dårligt med alt for meget af det.
Desuden har han så dårligt styr på benene i terrænet at jeg ikke ville
turde at ride ud i mørke på ham uden at ha _meget_ lys på =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 13-11-03 18:59

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> wrote:

>   Min hest er desværre ikke så pokkers tryg ved mørke - ikke
>engang i en ridehal så det går vist dårligt med alt for meget af det.

Det lyder som en hest der lige skulle herud til mig lidt. De to heste
jeg taler om som jeg rider på var tidligere "hysteriske" og aldeles
uanvendelige. Det kan rettes - bestemt !!!

>Desuden har han så dårligt styr på benene i terrænet at jeg ikke ville
>turde at ride ud i mørke på ham uden at ha _meget_ lys på =)

Ups Det kan jeg nok ikke gøre noget ved. Bortset fra hvis det er
fordi han ikke er vant til det. Rider du meget i terrænet ???

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-11-03 22:28

On Thu, 13 Nov 2003 18:59:05 +0100, Ole Braad-Sørensen
<braadso@soholm.com> wrote:

>Det lyder som en hest der lige skulle herud til mig lidt. De to heste
>jeg taler om som jeg rider på var tidligere "hysteriske" og aldeles
>uanvendelige. Det kan rettes - bestemt !!!

   Ja - helt sikkert - men lige pt mener jeg ikke at jeg har
behov for det - og der er så mange andre ting jeg hellere vil arbejde
med for tiden =) Fx. arbejder vi i grime og med en snor om halsen
indimellem ... det fungerer fint. Grimeskaftet om halsen er dog mest
til for at dulme rytterens skræk for at miste kontrollen for han
reagerer langt bedre på mine ben end på tovet.... (Gid han gad det når
vi red dressur ;)

>Ups Det kan jeg nok ikke gøre noget ved. Bortset fra hvis det er
>fordi han ikke er vant til det. Rider du meget i terrænet ???

   Jeg har ikke haft så meget tid de seneste måneder :(( Men
ellers rider jeg gerne ture i terrænet - han er en klovn til at sætte
fusserne ordentligt. En masse dressur og spring har dog hjulpet en del
=)

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 13-11-03 18:50

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Ikke så ofte buldermørke, men måne- eller snelys, det er bare alletiders!

Buldermørke kan anbefales. Havde en sommernat en skøn oplevelse. Galop
op gennem et brandbælte i skoven. Kunne ikke se andet end den lyse
himmel højt over træerne, men Emma kunne sagtens se. Jeg var lidt i
tvivl om hvornår vi skulle dreje, men pludselig laver Emma et kort
galopspring som om hun ville sige "Hov, er det ikke her?" hvortil jeg
svarede med en minimal bevægelse: "Jo, hvis du synes det", hvorefter
Emma drejer skarpt til venstre, stadig i galop, op gennem netop den
rigtige sti. Siden har vi gentaget turen til begges store tilfredshed.
Efter sådan en tur føler man virkelig at men kommunikerer med hesten.

En anden tur med to piger udviklede sig til et venskab mellem to
veninder. Ved ankomsten til skoven huskede den ene pige pludselig at
hun var mørkeræd. Den anden pige sagde "Det gør ikke noget - vi har jo
lært at ride med een hånd". (Western). Da vi kom ud i lyset igen,
opdagede jeg at de red hånd i hånd ved siden af hinanden )
De er nu uadskillelige veninder. Det bedste er at hende der var
mørkeræd, har overvundet sin angst og har været ude på mange natteture
siden.

>Jeg kan dog ikke huske, hvornår jeg sidst har redet en hest der kendte
>gangarten "Tante".

Den gangart fremkom ved en tur med en meget forsigtig rytter på en
gammel travhest. Fra skridt foreslog jeg lidt mere fart og der blev
svaret "Måske en lille tantetrav", hvorefter Ramses fik lov til at
løbe. Uheldigvis var det lige der hvor vi plejer at spæne vildt og
inderligt og Ramses satte fuld skrue på. Den gamle travhest der
aldeles ikke var udbrændt gav sin rytter sit livs travetur da den ikke
ville se sig passeret. Siden har "tøserne" opfattet udtrykket
"tantetrav" som noget der går meget stærkt

>Hvordan går det med din skønne Gave, er I begyndt at lave noget med ham?

Nej Cadeau er ikke kommet i arbejde. Jeg har så mange andre fremmede
heste for tiden der skal "tages af". Ejeren har vi stadig ikke fundet,
men han er højt elsket af flokken og gør ingen skade. Han er ikke
nogen problemhest andet en problemet med ejeren.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 13-11-03 19:29

"Ole Braad-Sørensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> men han er højt elsket af flokken og gør ingen skade. Han er ikke
> nogen problemhest andet en problemet med ejeren.

(klip)

Hov Ole din gave Cadeua har jeg ikke hørt om fortæl..fortæl.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 13-11-03 19:55

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

>Hov Ole din gave Cadeua har jeg ikke hørt om fortæl..fortæl.

Så har du sovet i timen

Cadeau er en 3 års belgier. Flot og kæmpestor. Stamtavle og det hele.
Han blev afleveret her i maj for at han kunne gå på græs og hygge sig.
Ejeren var kendt her fra tidligere og uden økonomiske midler. Hun fik
lov til at have ham gående uden beregning, men måtte love at finde en
anden opstaldning inden vinteren. Da efteråret nærmede sig, skrev jeg
et brev til hende og spurgte til hendes planer for vinteren. Brevet
var ubesvaret og et besøg i hendes hjem viste et tomt hus. Nogle
beboere fortalte at hun var rejst lige efter hun var flyttet ind,
altså lige efter han var blevet afleveret her. Ved en forespørgsel hos
politiet fik jeg oplyst hendes tidligere adresse som hun skulle være
flyttet tilbage til. Breve til adressen er aldrig blevet besvaret.

Nu står jeg så her med en ekstra hest, Cadeau. Navnet skulle være
Fransk og skulle betyde "gave". [BIGBIGGRIN]

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 13-11-03 20:02

> Så har du sovet i timen

(klip)

Joh, "DIN" belgier har jeg hørt om....*S*. Var bare ikke klar over hans
navn. Det er da lidt sådan bare, at sætte sin hest af hos dig men så har du
åbenbart fået dig en gratis hest. Sikke en måde at komme af med sin hest på,
men jeg kan ikke fortænke hende i vælge dig som "chef" for hendes hest
kommende liv. Hvad er så dine planer nu med ham?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 13-11-03 20:12

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

>Joh, "DIN" belgier har jeg hørt om....*S*.

Nåeh... ...det mente jeg da også!

>åbenbart fået dig en gratis hest. Sikke en måde at komme af med sin hest på,

Jeg tror nu ikke at hun ville "komme af med ham". Nærmere at hun har
så meget rod i sit liv at hun ikke orker mere.

>men jeg kan ikke fortænke hende i vælge dig som "chef" for hendes hest
>kommende liv. Hvad er så dine planer nu med ham?

Jeg er da osse glad for tilliden som jeg ikke vil svigte. Planer? Ja,
jeg kan ikke bruge ham til "ridehest". Hvis jeg skulle buldre gennem
skoven med ham, så ville der ikke være mange træer tilbage. Fødderne
er store som gulvspande og jorden ryster når han kommer gående. Men
han er en dejlig bamse og noget der vækker opsigt når vi viser flokken
frem )

Indtil videre gør han ingen skade og jeg afventer at ejeren får styr
på tingene og kommer tilbage efter ham.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 13-11-03 21:08

"Ole Braad-Sørensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

> Indtil videre gør han ingen skade og jeg afventer at ejeren får styr
> på tingene og kommer tilbage efter ham.

Ja, han kunne uden problemer få lov at pynte på min mark, det er helt
sikkert. Skøn bamse.

:Pia

Fra : Anet

Dato : 13-11-03 21:19

> [...]
> skoven med ham, så ville der ikke være mange træer tilbage. Fødderne
> er store som gulvspande og jorden ryster når han kommer gående.

*Griner....*, ja det er jo unægtelig en anden model bygningsmæssigt end dem
du plejer at foretrække.

> Men han er en dejlig bamse og noget der vækker opsigt når vi viser
flokken
> frem )

(klip)
Ja, det vil jeg gerne tro. Jeg syntes faktisk at den race er ret flotte at
se på. Jeg ville dog nødig skulle køre gødning ud fra hans boks om vinteren
*S*

> Indtil videre gør han ingen skade og jeg afventer at ejeren får styr
> på tingene og kommer tilbage efter ham.

(klip)
Ja, vi må håbe at hun igen får orden i livet og så i mellemtiden skal hesten
nok være glad for at den er havnet hos Jer hvor den har det godt.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 15-11-03 11:27

"Ole Braad-Sørensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> jeg kan ikke bruge ham til "ridehest".

Hvorfor ik´?

Hvis jeg skulle buldre gennem
> skoven med ham, så ville der ikke være mange træer tilbage.

Så rid et andet sted end i skoven......

Fødderne
> er store som gulvspande og jorden ryster når han kommer gående.

Er det en hindring?
Brug ham dog, det er fedt at ride på mega heste, der kan man snakke om at
man kan mærke hesten arbejde. Jeg har tilredet en friser engang -mega sjovt!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 15-11-03 11:14

> [...]

> Undskyld at jeg er lidt fraværenmde for tiden. Tre problem-heste og en
> ditto-teenager tager al tiden i øjeblikket, men jeg er her endnu i

Puha, det var da også noget af en mundfuld

> [...]
> ordentligt på varen, men gumler kun lidt og lader det så prøve
> halshullet. Kløveren kommer for hurtigt ud i tarmen og laver ravage

Takker for svarret, det genopfriskede lige det jeg engang kunne huske uden
ad, nu var det bare blevet til : kløver + heste = Duer ikke

> Nu vi er i gang !!!
> Vi har investeret i små diodelamper til hjelmene

Hjelm? -hvad er det nu liiige det er ?

> Hvor mange af jer andre har prøvet at at ride rundt i en buldermørk
> skov. Altså IKKE bare "skridte". Hellere "Tantetrav". ???

Hvis jeg nu havde hest i nærheden af en skov man må ride i, jo så kunne det
da godt være -bortset fra at Jacques har den indstilling at når det er
mørkt, så er det madtid, og det er det samme som fyraften. Og jeg må give
ham ret i at det er ok at han er madglad for han har brug for det, ellers
ligner han en der er gået i sultestrejke

Godt at vide at du er her Ole, så banker vi lige på når det er vi skal bruge
din viden ik´?

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 15-11-03 14:14

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3fb5ff72$0$150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hjelm? -hvad er det nu liiige det er ?

(klip)

Åh, nej Nina det skrev du simpelthen bare ikke efter den tråd med hatten
flyver ****GGGGGG*****

--
~ Hilsen
Annette ~>

Fra : Nina Svanholm

Dato : 16-11-03 12:32

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> (klip)

> Åh, nej Nina det skrev du simpelthen bare ikke efter den tråd med hatten
> flyver ****GGGGGG*****

Hehe, jeg kunne bare ikke lade være
Jeg havde næsten gættet at det var de unger Ole havde med ud der havde
ridehjelm på -hvilket er vældig fornuftigt!
Men nu vi er ved det...........hvordan får Ole så de hersens lygter til at
side fast på en hat?

Venlig hilsen Nina Svanholm.
-som ikke kan lade være at drille og håber ikke vi skal igennem hele møllen
e´n gang til

Fra : Anet

Dato : 16-11-03 15:47

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3fb7641a$0$95096$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> side fast på en hat?
>
> Venlig hilsen Nina Svanholm.
> -som ikke kan lade være at drille og håber ikke vi skal igennem hele

(klip)

Åh, jeg fik lige et grin da jeg så din kommentar. Nej, den diskussion har
vist været lang nok tror jeg.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 16-11-03 20:25

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

>Men nu vi er ved det...........hvordan får Ole så de hersens lygter til at
>side fast på en hat?

Elementært, Watson. På samme måde som hjelmen. Lygten har en elastik
der svuppes om hatten og sidder fint fast. Lygten har i øvrigt både
nærlys og fjernlys..

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 17-11-03 09:38

"Ole Braad-Sørensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse
Lygten har i øvrigt både
> nærlys og fjernlys..

(klip)

Det er godt nok en avanceret model af hjelmlys I der har fået Jer *sss*

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 18-11-03 08:54

"Ole Braad-Sørensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Elementært, Watson. På samme måde som hjelmen. Lygten har en elastik
> der svuppes om hatten og sidder fint fast.

Aha, det var snedigt ...........kommer til at tænke på Rudolf som også
lyser op i mørket...........

Lygten har i øvrigt både
> nærlys og fjernlys..

Hehe, ja hvis det ikke skulle være for andet, så skulle det dælme være
derfor at jeg ville anskaffe mig et par af disse lygter -kan godt se mig
og Jacques for mig ride i mørket,med lys på hovedet, som man oveni købet kan
blænde op og ned for *GGG*

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 15-11-03 18:08

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

>Hjelm? -hvad er det nu liiige det er ?

Det er sådan en underlig indretning der nærmest ligner en røreskål
lagt med bunden opad. Når mine dyrebare prinsesser og en enkelt prins
buldrer af sted derudaf, så skal de have såen en på hovedet for at
holde lektierne indenfor når (ikke hvis) de falder af. Det sker nemlig
en gang i mellem.

>mørkt, så er det madtid, og det er det samme som fyraften. Og jeg må give

Vor Islænder har samme indstilling. Kender det godt !!!
Men hun kommer skam i skoven om aftenen alligevel.

>Godt at vide at du er her Ole, så banker vi lige på når det er vi skal bruge
>din viden ik´?

Ok! Helst noget med hysteriske og kuldrede heste, tak !

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-11-03 08:16

Hej med jer.

Tak for alle svarene.

Mvh
Michael Rasmussen

Fra : Nina Svanholm

Dato : 16-11-03 12:52

> Det er sådan en underlig indretning der nærmest ligner en røreskål
> lagt med bunden opad.

Nååå, sådan en har jeg vist nok set før

> [...]
> buldrer af sted derudaf, så skal de have såen en på hovedet for at
> holde lektierne indenfor når (ikke hvis) de falder af. Det sker nemlig

Det lyder som en rigtig god ide!

> Vor Islænder har samme indstilling. Kender det godt !!!
> Men hun kommer skam i skoven om aftenen alligevel.

Tja, jeg tror nu nok også at Jacques ville nyde det, men det største problem
er som sagt at vi ikke har nogen skov vi må ride i

> Ok! Helst noget med hysteriske og kuldrede heste, tak !

*GGG* ja, men det må da være rart med lidt udfordring engang imellem, så man
ikke kun laver det man er aller bedst til ik´?

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 16-11-03 20:25

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

>*GGG* ja, men det må da være rart med lidt udfordring engang imellem, så man
>ikke kun laver det man er aller bedst til ik´?

Jammen, det med de kuldrede heste er det jeg er bedst til.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Nina Svanholm

Dato : 18-11-03 08:57

> Jammen, det med de kuldrede heste er det jeg er bedst til.

Ja, det er det jeg mener -det må være en udfordring at lave noget man ikke
bare lige kan........hvis du forstår hvad jeg mener?!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Pia J

Dato : 11-11-03 12:12

Uden at have noget at have det i, mener jeg at for meget kløver øger risiko
for forfangenhed?

:Pia

Fra : Liz B.

Dato : 11-11-03 22:54

Hvid klover er godt for heste, men de bliver fed af det. Vi har ingen
problemer haft med klover græs, hverken som frisk foder eller som hø eller
wrap. Bare portionerne er tildelte med måde. Hvid klover er især rige på
kalcium.
Meget rød klover skulle derimod forstyrre bla. hormone balancen - noget med
østrogen forøgning tror jeg nok, men lidt har ikke noget at sige. Jeg kan
ikke huske hvor jeg har læste om dette desværre.

Hilsen Liz

"Michael Rasmussen" <michaelrasmussen"Demonaz"@tdcadsl.dk> skrev i > Men er