Hvor hører IP'en til?
Fra : Jimmy

Dato : 10-11-03 19:30

Hej

Findes der et (gratis) open source projekt, som man kan anvende til at
undersøge hvilket land en given IP tilhører?

Mvh
Jimmy

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-11-03 19:32

"Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> writes:

>Findes der et (gratis) open source projekt, som man kan anvende til at
>undersøge hvilket land en given IP tilhører?

http://countries.nerd.dk/

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jimmy

Dato : 10-11-03 19:37

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> wrote in message

> http://countries.nerd.dk/

Super hurtig svaret!
Tak, men jeg er i tvivl om, hvordan man anvender den.
Jeg skal ikke sætte en postserver op, men bare slå besøgendendes IP-adresser
op.

Hvordan tager jeg f.eks. denne IP 129.142.20.35 og finder hvilket land den
kommer fra?

Mvh
Jimmy

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-11-03 19:42

>Hvordan tager jeg f.eks. denne IP 129.142.20.35 og finder hvilket land den
>kommer fra?

katie $ nslookup 35.20.142.129.zz.countries.nerd.dk
Server: katie.ellegaard.dk
Address: 192.168.1.1

Non-authoritative answer:
Name: zzdk.countries.nerd.dk <----- Danmark
Address: 127.0.0.208
Aliases: 35.20.142.129.zz.countries.nerd.dk

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jimmy

Dato : 10-11-03 20:02

> [...]
> Name: zzdk.countries.nerd.dk <----- Danmark
> Address: 127.0.0.208
> Aliases: 35.20.142.129.zz.countries.nerd.dk

Super - Jeg formoder at man altid udregner landekoden på følgende måde:

0 * 256 + 208 = 208

Landekoderne har jeg fundet her:
http://www.e-flight.biz/standard-country-codes.html

Er der en lettere måde end at konvertere den side til en database, omregne
resultatet fra nslookup til landekode og derefter slå landekoden op?

Tak for svaret - det var meget behjælpeligt.

Mvh
JImmy

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-11-03 20:18

"Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> writes:

> Super - Jeg formoder at man altid udregner landekoden på følgende måde:
>
> 0 * 256 + 208 = 208

Læste du på den side Klaus henviste til? Prøv det.

> Er der en lettere måde end at konvertere den side til en database, omregne
> resultatet fra nslookup til landekode og derefter slå landekoden op?

Du kunne jo også bare lave DNS-opslaget og se hvilket hostnavn det
resolver til.

--
Jacob - www.bunk.cc
If you see an onion ring -- answer it!

Fra : Jimmy

Dato : 10-11-03 20:21

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message

> Læste du på den side Klaus henviste til? Prøv det.

Naturligvis gjorde jeg det.
Troede du jeg selv havde fundet på ovenstående?

Jeg spurgte i øvrigt om man altid udregnede på den måde.

> Du kunne jo også bare lave DNS-opslaget og se hvilket hostnavn det
> resolver til.

Vil det altid opløses i et navn, som unikt identificerer landet?

Mvh
Jimmy

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-11-03 20:38

"Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> writes:

>Vil det altid opløses i et navn, som unikt identificerer landet?

Ja, det resolver til zzLAND.countries.nerd.dk.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jimmy

Dato : 10-11-03 20:51

> Ja, det resolver til zzLAND.countries.nerd.dk.

Den havde jeg overset.
Tak for hjælpen, Klaus.

Mvh
Jimmy

Fra : Torben Frøberg

Dato : 10-11-03 20:56

Klaus Ellegaard wrote:

> Ja, det resolver til zzLAND.countries.nerd.dk.
>
> Mvh.
>    Klaus.
Er der en, som så kan forklare mig følgende:

bash-2.05b$ host 80.161.192.26.zz.countries.nerd.dk
80.161.192.26.zz.countries.nerd.dk is an alias for zzus.countries.nerd.dk.
zzus.countries.nerd.dk has address 127.0.3.72

bash-2.05b$ host frojonck.dk
frojonck.dk has address 80.161.192.26

jeg hoster hos buydomain, som sikkert er amerikansk. Men det burde vel
ikke have nogen betydning ?

Mvh. Torben

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-11-03 21:16

On 2003-11-10, Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote:

> Ja, det resolver til zzLAND.countries.nerd.dk.

Nitpick: Det er blot en BIND-optimering af zonen, det korrekte er at
bruge ISO 3166-koden man får ud af det; faktisk bruger rbldnsd-udgaven
af zonen ikke de cnames.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Fremen add life to spice!

Fra : Jimmy

Dato : 10-11-03 22:19

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message

> Nitpick: Det er blot en BIND-optimering af zonen, det korrekte er at
> bruge ISO 3166-koden man får ud af det; faktisk bruger rbldnsd-udgaven
> af zonen ikke de cnames.

Nu er jeg så blevet forvirret.
Jeg får f.eks. følgende:

[root@fw root]# host 222.245.46.11.zz.countries.nerd.dk
222.245.46.11.zz.countries.nerd.dk is an alias for zzus.countries.nerd.dk.
zzus.countries.nerd.dk has address 127.0.3.72

1)
Ved mange tilfældigt valgte IP'er skriver den ovenstående anden linie.
Hvorfor gør den det?

2)
Der står noget på siden med at text queries returnerer landets navn.
Hvordan udfører man en text query?

3)
Er det tilrådeligt at bygge sin applikation op omkring countries.nerd.dk?
Jeg tænker på at den vel kan forsvinde fra den ene dag til den anden, da der
står noget om at den faktisk var lavet til privat brug.

Mvh
Jimmy

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-11-03 22:26

On 2003-11-10, Jimmy <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> wrote:

> [...]
>
> 1)
> Ved mange tilfældigt valgte IP'er skriver den ovenstående anden linie.

Følg dokumentationen, kig på A-recorden den opløses til: 127.0.3.72 er
USA.

> 2)
> Der står noget på siden med at text queries returnerer landets navn.
> Hvordan udfører man en text query?

host -t txt
Det er nok tilrådeligt at du finder noget information om DNS og læser
det.

> [...]
> Jeg tænker på at den vel kan forsvinde fra den ene dag til den anden, da der
> står noget om at den faktisk var lavet til privat brug.

Jeg har ingen planer om at zonen forsvinder fra DNS. Skulle den gøre det
er zonefilerne tilgængelige til download (selvom de så selvfølgelig nok
heller ikke bliver opdateret). Menøh - sådan er det vel med alle gratis
informationstjenester?

--
Andreas Plesner Jacobsen | 'Tis the dream of each programmer,

Fra : Jimmy

Dato : 10-11-03 22:35

zzus.countries.nerd.dk.

> Følg dokumentationen,

Dokumentationen?
Den der "Skriv ikke til mig - Nej det kan det heller ikke bruges til - og
nej, skriv ikke til mig"?

kig på A-recorden den opløses til: 127.0.3.72 er
> USA.

Ja - havde overset zzus i linie 2.

> host -t txt

Tak.

> Det er nok tilrådeligt at du finder noget information om DNS og læser
> det.

Nææ, jeg vil bare gerne finde lande fra IP'er på en simpel måde.
At lære DNS for at gøre dette er overkill.

> [...]
> er zonefilerne tilgængelige til download (selvom de så selvfølgelig nok
> heller ikke bliver opdateret). Menøh - sådan er det vel med alle gratis

Jeg kan ikke forestille mig, at Google forsvinder.

Mvh
Jimmy

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-11-03 22:52

On 2003-11-10, Jimmy <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> wrote:

> Dokumentationen?
> Den der "Skriv ikke til mig - Nej det kan det heller ikke bruges til - og
> nej, skriv ikke til mig"?

Ja.

> Nææ, jeg vil bare gerne finde lande fra IP'er på en simpel måde.
> At lære DNS for at gøre dette er overkill.

Sikke en indstilling til tingene.

> Jeg kan ikke forestille mig, at Google forsvinder.

You'd better believe it.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Long life is in store for you.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-11-03 22:55

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> writes:

>You'd better believe it.

Forsvinde, overtages af Microsoft, forsvinde, overtages af
Microsoft.

Is there a difference?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-11-03 22:29

Jimmy skrev:

> Hvordan udfører man en text query?

Fx med dnstxt, host eller dig:

#v+

$ dnstxt 222.245.46.11.zz.countries.nerd.dk
us
p$ host -t txt 222.245.46.11.zz.countries.nerd.dk
222.245.46.11.zz.countries.nerd.dk   CNAME   zzus.countries.nerd.dk
zzus.countries.nerd.dk   TXT   "us"
$ dig txt 222.245.46.11.zz.countries.nerd.dk

; <<>> DiG 9.2.3rc4 <<>> txt 222.245.46.11.zz.countries.nerd.dk
;; global options: printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 58192
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 2, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
;222.245.46.11.zz.countries.nerd.dk. IN   TXT

;; ANSWER SECTION:
222.245.46.11.zz.countries.nerd.dk. 7126 IN CNAME zzus.countries.nerd.dk.
zzus.countries.nerd.dk.   7126   IN   TXT   "us"

;; Query time: 2 msec
;; SERVER: 127.0.0.1#53(127.0.0.1)
;; WHEN: Mon Nov 10 22:25:48 2003
;; MSG SIZE rcvd: 86

$ dig txt 222.245.46.11.zz.countries.nerd.dk +short
zzus.countries.nerd.dk.
"us"
$

#v-

// Klaus

Fra : Jimmy

Dato : 10-11-03 22:36

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> wrote in message

> Fx med dnstxt, host eller dig:
>
> #v+
>
> $ dnstxt 222.245.46.11.zz.countries.nerd.dk

Fino - tak for hjælpen.

Mvh
Jimmy

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-11-03 20:35

"Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> writes:
> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote...

> Naturligvis gjorde jeg det.
> Troede du jeg selv havde fundet på ovenstående?

Dunno.

> Jeg spurgte i øvrigt om man altid udregnede på den måde.

Ja, det står der jo på siden at man gør (når man bruger den DNS-zone).

> Vil det altid opløses i et navn, som unikt identificerer landet?

Det kunne godt se sådan ud.

--
Jacob - www.bunk.cc
Not everything worth doing is worth doing well.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-11-03 20:59

Torben Frøberg <torben@frojonck.dk> writes:

> bash-2.05b$ host 80.161.192.26.zz.countries.nerd.dk
> 80.161.192.26.zz.countries.nerd.dk is an alias for zzus.countries.nerd.dk.
> zzus.countries.nerd.dk has address 127.0.3.72

$ host 26.192.161.80.zz.countries.nerd.dk
26.192.161.80.zz.countries.nerd.dk is an alias for zzdk.countries.nerd.dk.
zzdk.countries.nerd.dk has address 127.0.0.208

Du spørger den hvor 26.192.161.80 bor.

--
Jacob - www.bunk.cc
Short people get rained on last.

Fra : Michal

Dato : 10-11-03 19:55

In news:boolfl$eci$1@sunsite.dk,
Jimmy <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> wrote:

> Hej
>
> Findes der et (gratis) open source projekt, som man kan anvende til at
> undersøge hvilket land en given IP tilhører?

Ikke komplet gratis, men det vigtigeste komponent er gratis:

http://www.maxmind.com/app/standard

Der er API'er for C, Perl, Java og mange flere... (også gratis)

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Jimmy

Dato : 10-11-03 20:06

"Michal" <nonexistant@fakedomain.INVALID> wrote in message

> Ikke komplet gratis, men det vigtigeste komponent er gratis:
>
> http://www.maxmind.com/app/standard
>
> Der er API'er for C, Perl, Java og mange flere... (også gratis)

Jeg skal bruge den i php, som der også er lavet et modul til.
Det ser ud som om man skal downloade IP-databasen og slå op i den.

Kan man forestille sig, at denne database skal vedligeholdes og det derfor
er et bedre bud at bruge Klaus' forslag, som vedligeholdes automatisk?

Mvh
Jimmy

Fra : Michal

Dato : 10-11-03 20:48

In news:boonjd$d8i$1@sunsite.dk,
> [...]

> Kan man forestille sig, at denne database skal vedligeholdes og det
> derfor er et bedre bud at bruge Klaus' forslag, som vedligeholdes

Det kommer an på hvor ofte countries.nerd.dk opdateres, og hvor ofte
ipdatabasen fra maxmind opdateres.

Men ja, du skal hente en database :)

Jeg bruger dog en gammel en fra en rpm, og aner ærlig talt ikke hvor mange
ip'er der har flyttet land siden da :)

Og kommer også an på formålet. F.eks. bruger jeg GeoIP til at finde ud af
lande udfra ip'er i apachelogfiler... Og jeg har altså ikke lyst til at lave
dnsopslag i et sådant omfang!

I et sådan tilfælde er GeoIP klart bedst (medmindre man kører en lokal dns
og kan lave opslagene hertil, men så har du samme opdaterings'problem' som
før).

Men da du skal bruge det i php og sandsynligvis til at "vise" gæster hvilket
land de kommer fra, eller bruge det i en anden lignende sammenhæng kan jeg
godt se countries.nerd.dk er et bedre alternativ...

Men det er vel i bund og grund en smagssag :)

God fornøjelse med din ip-opslagning.

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-11-03 21:18

On 2003-11-10, Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> wrote:

> Det kommer an på hvor ofte countries.nerd.dk opdateres

En gang i døgnet ud fra diverse LIR-databaser plus egne korrektioner.

--
Andreas Plesner Jacobsen | #Debian makes me feel all warm and fuzzy inside. :)