Mertekildegård
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 10-11-03 19:01

Her er hvad la Cour skriver i 'Danske Gaarde' :

Mertekilde, Roholte Sogn. Postforb. og St.: Fakse, hvortil c. 7½ Km. Tlf. 8
over Orup Central. Gaarden ligger c. 14 Km. fra Præstø. Ejer: Hans Jørgen
Jensen, som overtog Gaarden 4. Febr. 1902, er født paa Ejendommen 29. juli
1863 og gift med Ane Kirstine Larsen, født i Ebbeskov 2. Novbr. 1872.
Matr.-Nr. 2a af Orup. Hartkorn 4 Tdr. 4 Skpr. 3 Fdkr. 2 1/4 Alb.
Ejendomsskyld 29,000 Kr. (efter ny Vurdering 36,000 Kr.). Brandassurance for
Bygningerne 24,800 Kr. Areal 42½ Td. Ld., deraf Ager 38, Skov 3, Have og
Gaardsplads 1½. Agermarken drives i en 9 Marksdrift: Helbrak, Hvede, Havre,
Bælgsæd, Byg, Roer, Blandsæd og 2aars Græs. Jordens Bonitet er dyb Lermuld
paa Lerunderlag. Der holdes 15 Køer, 12 Stkr. Ungkvæg og Kalve og 2 Tyre af
rød dansk Race, 4 Heste, 3 Plage og Føl. Sidste Aar solgtes c. 40 Fedesvin.
M e r t e k i l d e, der hørte under Baroniet Gaunø, blev 1779 bort fæstet
til Christen Nielsen, der var Smed og Fæster af et Smedehus, der laa ved
Gaarden. Ved hans Død 1812 overtog Enken Fæstet, som hun 1813 afstod til
Fordel for Sønnen, Jørgen Christensen; denne fortsatte Smedehaandværket
samtidig med Gaardens Drift og efterfulgtes 1851 af sin Søn, Jens Jørgensen,
som 1878 købte Ejendommen til Arvefæste; han efterfulgtes ved sin Død af
Sønnen, den nuv. Ejer, der lod Smedien nedbryde 1915. - Gaarden har eget
Vandværk, der drives ved en Vindmotor. Elektrisk Lys og Kraft er indlagt.

Hans

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 10-11-03 21:08

"Hans Mikkelsen" skrev i en meddelelse

> [...]

> Jensen, som overtog Gaarden 4. Febr. 1902, er født paa Ejendommen 29. juli
> 1863 og gift med Ane Kirstine Larsen, født i Ebbeskov 2. Novbr. 1872.

Ih dog - så detaljerede oplysninger.

> [...]
af
> rød dansk Race, 4 Heste, 3 Plage og Føl. Sidste Aar solgtes c. 40

Det er dog herligt at man kan få alle de oplysninger. Jeg tænkte nok,
der måtte have været mindst 40 Td. land, så store som bygningerne er.
Loen og laden ligner ganske vist noget fra middelalderen, men det er jo
det andet det kommer an på.

> [...]
> Vandværk, der drives ved en Vindmotor. Elektrisk Lys og Kraft er indlagt.

Det er vel nok en masse fine oplysninger jeg nu har fået til min nevø, som
har købt "Mertekildegaard". Tusind tak til alle som har skaffet oplysninger,
historie og alt muligt.

Venligste hilsener Ruth