Guarddog firewall og Messenger voice chat
Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 10-11-03 17:30

Jeg har en Mandrake maskine, med en firewall som vedligeholdes med
Gaurddog.
Messenger chat virker fortræffeligt, men det gør voicechat-funktionen
ikke.

Cisco677 <-> firewall box <-> switch <-> tre XP maskiner med behov for
voice chat igennem Messenger.

Er der nogle der har nogle ideer til hvordan jeg kan få denne voice
chat funktion til at virke?

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 10-11-03 23:35

"Mikkel F.S. Andersen" <flott_b@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> voice chat igennem Messenger.
>
> Er der nogle der har nogle ideer til hvordan jeg kan få denne voice

Jeg synes at kan læse mig frem til Guarddog benytter iptables. Jeg bruger
selv iptables som firewall og måtte for at få MSN Voice til at virke
installere upnpd.

Håber det kan hjælpe dig videre.

/Sonni

Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 11-11-03 17:46

On Mon, 10 Nov 2003 23:35:12 +0100, "Sonni Skammelsen"
>Jeg synes at kan læse mig frem til Guarddog benytter iptables. Jeg bruger
>selv iptables som firewall og måtte for at få MSN Voice til at virke
> [...]

Når jeg prøvet at oversætte linux-igd, men fåt en masse
fejlmeddelelser. Nu aner jeg intet om g++, så er der nogle der har en
ide om hvad det er der er galt? Her er hvad den skriver:

Jeg mener det er v3 af gcc jeg har installeret.

[root@borg linux-igd]# make
g++ -Wall -g -O2 -I/usr/include/upnp -c gate.cpp
In file included from sample_util.h:41,
from gate.cpp:29:
/usr/include/upnp/upnp.h:40:18: ixml.h: No such file or directory
In file included from /usr/include/upnp/upnp.h:41,
from sample_util.h:41,
from gate.cpp:29:
/usr/include/upnp/config.h:37:21: ithread.h: No such file or directory
In file included from sample_util.h:41,
from gate.cpp:29:
/usr/include/upnp/upnp.h:653: syntax error before `*' token
/usr/include/upnp/upnp.h:656: syntax error before `*' token
/usr/include/upnp/upnp.h:663: syntax error before `*' token
/usr/include/upnp/upnp.h:675: syntax error before `*' token
/usr/include/upnp/upnp.h:678: syntax error before `*' token
/usr/include/upnp/upnp.h:710: 'DOMString' is used as a type, but is
not defined as a type.
/usr/include/upnp/upnp.h:728: 'DOMString' is used as a type, but is
not defined as a type.
/usr/include/upnp/upnp.h:742: syntax error before `*' token
/usr/include/upnp/upnp.h:857: 'DOMString' is used as a type, but is
not defined as a type.
/usr/include/upnp/upnp.h:1418: type specifier omitted for parameter
`DOMString'
/usr/include/upnp/upnp.h:1418: parse error before `*' token
/usr/include/upnp/upnp.h:1484: type specifier omitted for parameter
`IXML_Document'
/usr/include/upnp/upnp.h:1484: parse error before `*' token
/usr/include/upnp/upnp.h:1523: type specifier omitted for parameter
`IXML_Document'
/usr/include/upnp/upnp.h:1523: parse error before `*' token
/usr/include/upnp/upnp.h:1562: type specifier omitted for parameter
`IXML_Document'
/usr/include/upnp/upnp.h:1562: parse error before `*' token
/usr/include/upnp/upnp.h:1600: type specifier omitted for parameter
`IXML_Document'
/usr/include/upnp/upnp.h:1600: parse error before `*' token
/usr/include/upnp/upnp.h:1697: type specifier omitted for parameter
`IXML_Document'
/usr/include/upnp/upnp.h:1697: parse error before `*' token
/usr/include/upnp/upnp.h:1771: type specifier omitted for parameter
`IXML_Document'
/usr/include/upnp/upnp.h:1771: parse error before `*' token
/usr/include/upnp/upnp.h:2447: type specifier omitted for parameter
`IXML_Document'
/usr/include/upnp/upnp.h:2447: parse error before `*' token
In file included from gate.cpp:29:
sample_util.h:42:34: upnp/tools/upnptools.h: No such file or directory
In file included from gate.cpp:29:
sample_util.h:44: `Upnp_Node' was not declared in this scope
sample_util.h:44: parse error before `)' token
sample_util.h:45: `Upnp_Node' was not declared in this scope
sample_util.h:45: 'Upnp_NodeList' is used as a type, but is not
defined as a type.
sample_util.h:46: `Upnp_Node' was not declared in this scope
sample_util.h:46: parse error before `*' token
sample_util.h:47: `Upnp_Element' was not declared in this scope
sample_util.h:47: parse error before `*' token
sample_util.h:50: `Upnp_Document' was not declared in this scope

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 11-11-03 20:41

> [...]
> fejlmeddelelser. Nu aner jeg intet om g++, så er der nogle der har en
> ide om hvad det er der er galt? Her er hvad den skriver:

Jeg er heller ej nogen C++ guru, men jeg fulgte guiden på
http://linux-igd.sourceforge.net/documentation.php og det virkede for mig,
Husk du skal have hentet og installeret upnp før du installerer linux-igd.

/Sonni

Fra : Kent Friis

Dato : 11-11-03 18:10

Den Mon, 10 Nov 2003 23:35:12 +0100 skrev Sonni Skammelsen:

> [...]
>
>Jeg synes at kan læse mig frem til Guarddog benytter iptables. Jeg bruger
>selv iptables som firewall og måtte for at få MSN Voice til at virke

Kører MSN Voice ikke H.323 ligesom NetMeeting? I så fald skulle det
være nok at installere H.323 forwarding/nat, fremfor noget så
uhyggeligt som UPNP, der reelt bare er en måde at lade windows-
maskiner åbne firewall'en, så de er lige så ubeskyttede som de ville
være uden firewall.

Mvh
Kent

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 11-11-03 20:37

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message

> [...]
> uhyggeligt som UPNP, der reelt bare er en måde at lade windows-
> maskiner åbne firewall'en, så de er lige så ubeskyttede som de ville

Mener jeg, men det er vel lidt irrellevant da Guarddog ikke understøtter
H.323, som jeg så for øvrigt aldrig har fået til at virke med iptables
alligevel.

/Sonni

Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 11-11-03 22:06

On Tue, 11 Nov 2003 17:09:45 +0000 (UTC), leeloo@phreaker.net (Kent
Friis) wrote:

> [...]
>uhyggeligt som UPNP, der reelt bare er en måde at lade windows-
>maskiner åbne firewall'en, så de er lige så ubeskyttede som de ville

Her et lille citat jeg fandt omkring UpNP:
"With the use of UPnP these applications can simply adjust the
firewall's behaviour to their need and will be able to operate
normally."

Det vil sige at applikationen selv kan indstille firewall'en.... Det
lyder umiddelbart som noget man ikke har lyst til. Er dette rigtig
konkluderet?

Fra : Kent Friis

Dato : 11-11-03 23:14

Den Tue, 11 Nov 2003 22:06:00 +0100 skrev Mikkel F.S. Andersen:

> [...]
>
>Det vil sige at applikationen selv kan indstille firewall'en.... Det
>lyder umiddelbart som noget man ikke har lyst til. Er dette rigtig

Det er lige præcis det ovenstående betyder.

I stedet for at have en usikker service der lytter på nettet, og en
firewall der forhindrer at folk udefra connecter til den, så har man
en usikker service der selv sørger for at firewall'en forwarder trafik
udefra til den.

(UPNP kan vist også noget hvis man køber Microsoft printere, men i
forbindelse med firewalls er det noget man bør holde sig fra).

Mvh
Kent