Desktop større end skærm
Fra : FePe

Dato : 10-11-03 16:29

Jeg håber ikke, at mit spørgsmål vækker nogen form for irritation på
grund af, at svaret måske er indlysende, men jeg har uden resultat læst
dokumentation og googlet lidt.

Problemet er at desktoppen er større end min skærm. Jeg vil gætte på at
den er 1280x1024 eller sådan noget. Jeg kører med en opløsning på
1024x768. Når jeg flyter musen hen over kanten af skærmen flytter
desktoppen sig, og det er irriterende. Jeg ønsker bare en desktop på
samme størrelse som min (virkelige) skærm. Systemet er Slackware 8.0, og
XFree4.2 tror jeg nok.

Følgende er af relevans fra /etc/X11/XF86Config:

Section "Monitor"

Identifier "min monitor"
HorizSync 31.5 - 64.3
VertRefresh 50-90

EndSection

Section "Device"
Identifier "RIVA TNT"
Driver "nv"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Screen 1"
Device "RIVA TNT"
Monitor "min monitor"
DefaultDepth 24

Subsection "Display"
Depth 8
Modes "640x480" "800x600" "1024x768" "1280x1024"
ViewPort 0 0
EndSubsection
Subsection "Display"
Depth 16
Modes "640x480" "800x600" "1024x768" "1280x1024"
ViewPort 0 0
EndSubsection
Subsection "Display"
Depth 24
Modes "1024x768" "1280x1024"
ViewPort 0 0
EndSubsection
EndSection

Jeg bruger en depth på 24 (DefaultDepth).

Mvh.
--
_ __ _ __
| |__ | _|| |__| | _|
|_| |__ |_| |___| http://www.fepe.dk

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 10-11-03 16:31

FePe wrote:
> [...]
> desktoppen sig, og det er irriterende. Jeg ønsker bare en desktop på
> samme størrelse som min (virkelige) skærm.

Hjælper det at lave den sidste linie dér om til

   Modes   "1024x768"

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@datamuseum.dk
Dansk Datahistorisk Forening:

Fra : Kent Friis

Dato : 10-11-03 17:33

Den Mon, 10 Nov 2003 16:28:33 +0100 skrev FePe:
> [...]
>desktoppen sig, og det er irriterende. Jeg ønsker bare en desktop på
>samme størrelse som min (virkelige) skærm. Systemet er Slackware 8.0, og

Den linie skal du lave om, enten skal du 1280x1024 først (så kører du
1280 som default) eller slette den helt. Det går altid efter den
højeste opløsning.

Hvis det ikke er nok, tilføjer du:

Virtual 1024 768

Det sørger for at opløsningen ikke bliver større.

> ViewPort 0 0
> EndSubsection
>EndSection

Mvh
Kent

Fra : FePe

Dato : 10-11-03 18:38

Kent Friis wrote:

> Den linie skal du lave om, enten skal du 1280x1024 først (så kører du
> 1280 som default) eller slette den helt. Det går altid efter den
> højeste opløsning.

Nu har jeg fået det, som jeg vil have. Jeg prøvede først udelukkende med
1280x1024, det virkede. Derefter udelukkende med 1024x768, det virkede også.
Når en gyldig opløsning står forrest, troede jeg at serveren valgte den
(altså prøver hver enkelt på linjen startende fra venstre), men den vælger
åbenbart den højeste. Det er så også lidt spøjst, at opløsningen, jeg kørte
med før, var 1024x768, men desktoppen kørte åbenbart efter 1280x1024. Kan det
passe eller tænker jeg ikke...

Tak til jer begge for svarene!

Mvh.
--
_ __ _ __
| |__ | _|| |__| | _|
|_| |__ |_| |___| http://www.fepe.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 11-11-03 18:08

Den Mon, 10 Nov 2003 18:37:42 +0100 skrev FePe:

> [...]
>med før, var 1024x768, men desktoppen kørte åbenbart efter 1280x1024. Kan det

Den opløsning der står først er den der bliver vist, men den virtuelle
opløsning omfatter alle modes der står på linien, så du uden problemer
kan skifte hvilken opløsning der vises med ctrl-alt-plus/minus (på det
numeriske tastatur).

Du kan evt prøve at tilføje

Virtual 1024 768

og se om det gør nogen forskel. Jeg har ikke prøvet, men jeg kunne
forestille mig at det giver dig den ønskede opløsning, og stadig mulighed
for at skifte til højere opløsninger med xrandr (ctrl-alt-plus/minus
skifter kun den synlige opløsning, og det giver ikke mening at have
en større synlig opløsning end den virtuelle).

Mvh
Kent

Fra : FePe

Dato : 11-11-03 18:45

Kent Friis wrote:

> [...]
> skifter kun den synlige opløsning, og det giver ikke mening at have
> en større synlig opløsning end den virtuelle).

Det virker fint nok med "Virtual 1024 768", men jeg kan ikke bruge xrandr. Den
siger bare "Xlib: extension "RANDR" missing on display ":0.0". Men opsætningen er
god nok nu, så jeg det kan være ligegyldigt at få xrandr til at virke.

Mvh.
--
_ __ _ __
| |__ | _|| |__| | _|
|_| |__ |_| |___| http://www.fepe.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 11-11-03 18:46

Den Tue, 11 Nov 2003 18:45:20 +0100 skrev FePe:

> [...]
>god nok nu, så jeg det kan være ligegyldigt at få xrandr til at virke.

Hvad var det grunden var til at 1280x1024 skulle være en gyldig
opløsning, hvis det kan være ligegyldigt om du kan skifte til den?

Mvh
Kent

Fra : FePe

Dato : 11-11-03 20:37

Kent Friis wrote:

> Hvad var det grunden var til at 1280x1024 skulle være en gyldig
> opløsning, hvis det kan være ligegyldigt om du kan skifte til den?

Okay, måske var der ingen grund. Men med gyldig mente jeg understøttet og ikke en jeg
gad bruge. Måske var det bare for at teste, om opløsningen var noget ved. Men det har
så fundet ud af, at det er den ikke.

Mvh.
--
_ __ _ __