Mer' Hareskovpavillion.
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 10-11-03 13:05

Angående den fornyeligt omtalte Hareskovpavillion blev jeg opmærksom på et
billede i

http://www.herlevbibliotek.dk/lokalarkiv/billeder/mdbilleder/oversigt.htm

Klik på 'Automobilværksted 1925' og se vejen til Hareskoven. ))
Hilsen en gammel Herlevdreng.
F. S.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 10-11-03 14:34

"Flemming Svendsen" skrev i en meddelelse

> [...]

> http://www.herlevbibliotek.dk/lokalarkiv/billeder/mdbilleder/oversigt.htm

> Klik på 'Automobilværksted 1925' og se vejen til Hareskoven. ))

Det var dog et kosteligt billede. Det varede lige lidt før det gik op
for mig hvad det havde at gøre med "Hareskov Pavillonen".

Hilsen Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 10-11-03 21:20

"Ruth Nielsen" skrev i en meddelelse

http://www.herlevbibliotek.dk/lokalarkiv/billeder/mdbilleder/oversigt.htm

> Det var dog et kosteligt billede. Det varede lige lidt før det gik op
> for mig hvad det havde at gøre med "Hareskov Pavillonen".

Jeg kan da også godt lide billedet med bagerforretningen på hjørnet.
Nu er det ikke meget jeg har kommet i Herlev, snarere kørt igennem
den, men kan det passe at huset med bagerforretningen ligger på samme
sted endnu?

Resten kan jeg godt nok ikke få til at passe med noget jeg eindrer, men
sikke dog fornem legevogn de to drenge har. Herligt at se gamle billeder.

Hilsen Ruth

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 10-11-03 22:57

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Resten kan jeg godt nok ikke få til at passe med noget jeg eindrer, men
> sikke dog fornem legevogn de to drenge har. Herligt at se gamle billeder.

-------------
Kære Ruth.
Jeg formoder du mener billedet:
"Herlev anno 1905
Herlev Bygade 38 hvor Hjortespringvej - nu Herlevgårdsvej - munder ud i
Bygaden."

Nej, ikke engang jeg har oplevet det sådan!
Jeg er trods alt bare en grønskolling født 1940.

Bager Falke har jeg aldrig hørt om, og stedet må nok lige efterforskes
nærmere for at få husene placeret korrekt.

Men jeg kan dog fortælle en sandfærdig historie fra stedet omkring 1950:

En varevogn kom farende rundt hjørnet op ad Hjortespringvej, bagdørene
sprang op, og ud trillede kasser med flødeboller!
Vi drenge fik lov at samle resterne op, og kunne gøre med dem hvad vi
ville, - - og vi gjorde det ski'!

Trods alt kunne vi ikke spise alle godterne selv, så i min hjemmebyggede
cykkelbil, kørte vi rundt og solgte varene til fordelagtig pris.
Eventyret rygtedes, - og der var hurtigt udsolgt. - - - )

De gode tider er sluppet op - - - ;-(
Flemming .

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 12-11-03 00:16

> [...]

> cykkelbil, kørte vi rundt og solgte varene til fordelagtig pris.
> Eventyret rygtedes, - og der var hurtigt udsolgt. - - - )

Ja, det er de vist nok - :-/

Og det er rigtigt at de andre steder minus bageren må efterforskes.
jeg synes bare, bagerforretningen stadig ligger på et halvrundt
hjørne, en del forskudt for det sted, hvor Hjortespringvej rammer
den vej som kommer fra bagerhjørnet.

Men jeg kan sagtens tage fejl, jeg har som sagt ikke kommet
der ret ofte.

Og noget andet - næh jeg troede selvfølgelig ikke at du havde
gået rundt på stedet, da de kørte i den smarte legevogn i 1905.

Men det må have været storslået at være dreng dér på stedet,
da kasserne med flødeboller pludselig trillede ud.

Og så må jeg med bedrøvelse sige til alle der har sendt mig
ekstra oplysniger om "Mertekildegaard", at jeg vist nok IKKE
skal svare privat de første dage, da det ser ud til at jeg trods
alle udvidede forsigtighedsregler har fået en virus.

Sørens ubelejligt.

Hilsen Ruth

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-11-03 01:40

"Flemming Svendsen" <zeus2FJERN@mail.dk> skrev Mon, 10 Nov 2003 22:56:35
+0100

>Bager Falke har jeg aldrig hørt om, og stedet må nok lige efterforskes
>nærmere for at få husene placeret korrekt.

Pas nu på ikke at komme til at bytte om på bageren og smeden.

>Men jeg kan dog fortælle en sandfærdig historie fra stedet omkring 1950:

Jeg kender ikke meget til Hareskoven (ihvertfald ikke til dén Hareskov),
men jeg kender en anden sandfærdig historie fra første halvdel af 1900
tallet som har lidt tilknytning dertil.

En, vistnok ikke helt purung, pige i København reflekterede på en
annonce om en husbestyrerinde hos en gårdmand i Hareskov. En annonce
hvor det ligesom lå mellem linierne, at det evt. kunne udvikle sig til
mere end det.

Da hun som nævnt (fuldtud) var giftemoden, og iøvrigt ikke var bange for
at bestille noget, tog hun pladsen.

Først da hun stod på stationen og skulle købe billet, gik det op for
hende, at Hareskov pr. Kibæk altså ikke er det samme som Hareskoven, men
tværtimod ligger ret så langt ude på landet - selv set med vestjydske
øjne.!

Men hun rejste faktisk derover, fik sat skik på husholdningen, og blev
senere gift med manden, og de levede lykkeligt sammen til deres dage
ende.

Dvs. det sidste ved jeg nu ikke noget om, men resten er sandt nok.
Mine forældre kendte dem ret godt, og har flere gange fortalt om denne
pudsige misforståelse. Jeg har også selv i min barndom truffet
ihvertfald manden nogle gange.

>De gode tider er sluppet op - - - ;-(

Hvornår begyndte de da.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 12-11-03 09:49

> Pas nu på ikke at komme til at bytte om på bageren og smeden.

**********
Ja, det kan du have ret i, for smedien: Det vil sige "Hammersmeden" lå lidt
til venstre for stedet hvor Hjortespringvej løber ud i bygaden.

Lige over for hammersmeden ligger stadig gadekæret.
Når vi frække unger skulle hjem fra skole, smuttede vi over vejen, ind ved
smedens skrotbunke, huggede nogle klumper jern, - tilbage til gadekæret hvor
vi så kappedes om at lave det største "torskesmut".

Og den bager, Ruth tænker på ligger der stadig! (Se eventuelt min hjemmeside
http://home6.inet.tele.dk/flemclar/barndomsby.html )
hvor bagermester Vagn Poulsen, der var / er ganske kendt for sit gode brød -
residerer.
Han fik, for år tilbage, en fin anmeldelse i Politiken.

Dog har Vagn Poulsen nu trukket sig tilbage, men forretningen videreføres af
en efterfølger.
Men det er en anden sag . . . .
Venlig hilsen
Flemming Svendsen, nu bosiddende i verdens r. . kedeligste by.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 13-11-03 01:01

"Flemming Svendsen" skrev i en meddelelse
Arne Feldborg advarede:

**********

> Ja, det kan du have ret i, for smedien: Det vil sige "Hammersmeden" lå
lidt
> til venstre for stedet hvor Hjortespringvej løber ud i bygaden.

I Ballerup kaldtes han "lynsmeden".

> [...]
hvor
> vi så kappedes om at lave det største "torskesmut".

Nåe ja - man var langt fra havet ...

> [...]
brød -
> residerer.
> Han fik, for år tilbage, en fin anmeldelse i Politiken.

Det er selvfølgelig derfor jeg aldrig har lagt mærke til at der var mansard-
tag på huset med bagerforretningen. Jeg husker godt at jeg var optaget
at at kigge på kagerne i hans vindue. Men nu på det gamle billede kunne
man ikke undgå at lægge mærke til det.

Og når vi er ved husene og det skægge gamle billede med vejen til
Hareskovs-Pavillionen, så kan jeg ikke lade være med at tænke at
det kunne være sjovt at se et par billeder af de ældste af de huse,
der lå tæt opad den vej langs skovgærdet, som virkelig førte helt hen'
til Hareskovs-Pavillionen. Der var/er især ét af dem med stråtag, der
ser ud som om det helt er vokset ned i vejen. Og der er et andet, der
i hvert fald også hænger sammen med asfalten i fortovet. Det er vist
resterne af en bondegård, hvis jeg husker rigtigt.

Det stykke vej - hen forbi et par forretninger - må vel kaldes Hareskovbys
hovedgade, og som sådan synes jeg det er en enestående lille hovedgade,
på grund af den særegne beliggenhed langs stengærdet.

Men der mangler jo meget i, at man har set alle Danmarks små hovedgader,
så måske er den alligevel ikke noget særligt.

Hvad synes de der kender den?

Det var dog som ...

Munter hilsen

Ruth

Fra : Hanne Jespersen

Dato : 14-11-03 22:43

> [...]
>
> Men der mangler jo meget i, at man har set alle Danmarks små hovedgader,
> så måske er den alligevel ikke noget særligt.

Til Ruth og andre med lyst til at dykke ned i fotos fra Værløse og ikke
mindst fra Hareskovby.

Hvis I har mulighed for det, så kom og besøg os på Værløse Lokalhistoriske
Arkiv. Vi har masser af billeder fra Gammel Harskovvvej, det lyder som om
det er den Ruth "snakker" om. Jo, det stråtækte hus helt ude i vejkanten har
vi et fint billede af. Jeg finder det frem en dag og lægger det på
dk.binaer.historie.
Der er da også for en del år siden udgivet en lille bog "Fra det nu
forsvundne Værløse" (Strandbergs forlag) der er også billeder i den fra
Hareskovby.

Med venlig hilsen
Hanne Jespersen