Putty..
Fra : Esben

Dato : 10-11-03 12:41

Jeg har gennem længere tid egentligt gået og irritere mig over når jeg
trykker "home" eller "end" i en putty consol laver den bare en tilde (~),
jeg har ingen problemer med at bruge dem i nano eller mcedit.

Er der ikke lige en der har løsningen? =)

--
Esben

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-11-03 12:56

"Esben" <hyber@hyber.dont-spam-me.dk> writes:

>Jeg har gennem længere tid egentligt gået og irritere mig over når jeg
>trykker "home" eller "end" i en putty consol laver den bare en tilde (~),
>jeg har ingen problemer med at bruge dem i nano eller mcedit.

De fleste shells understøtter ikke Home og End. Om noget skal du
omdefinere Home og End til at sende hhv. Ctrl-A og Ctrl-E. Men så
virker de ikke i alle mulige andre applikationer.

>Er der ikke lige en der har løsningen? =)

Tryk Ctrl-A og Ctrl-E i stedet?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-11-03 13:35

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> De fleste shells understøtter ikke Home og End. Om noget skal du
> omdefinere Home og End til at sende hhv. Ctrl-A og Ctrl-E. Men så
> virker de ikke i alle mulige andre applikationer.

> Tryk Ctrl-A og Ctrl-E i stedet?

Eller sæt:

"\e[H": beginning-of-line
"\e[F": end-of-line

i .inputrc. Det virker i min bash. I tcsh brugte jeg i sin tid
følgende i .tcshrc:

bindkey "^[[1~" beginning-of-line
bindkey "^[[4~" end-of-line

/Rasmus

Defense??
What am I to defend??
Am I in war??

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-11-03 13:49

spam@amagerkollegiet.dk (=?iso-8859-1?q?Rasmus_B=F8g_Hansen?=) writes:

>Eller sæt:

Er det ikke voldsomt besværligt, når man kommer til en maskine, der
ikke kan?

Jeg plejer at lade alting være 100% standardiseret, for ellers vil
det være voldsomt svært at føle sig hjemme nogen andre steder end
på ens egen kværn.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Esben

Dato : 10-11-03 13:36

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

> De fleste shells understøtter ikke Home og End. Om noget skal du
> omdefinere Home og End til at sende hhv. Ctrl-A og Ctrl-E. Men så
> virker de ikke i alle mulige andre applikationer.

Jeg syntes bare da jeg havde en gammel redhat 7.1 box, at det virkede fint,
men det bare også med en ældre version af putty der kun understøttede SSHv1

Når du skriver shells, så mener du så bash? For der er jo ingen problemer
når jeg sidder lokalt foran serveren.

> Tryk Ctrl-A og Ctrl-E i stedet?

Jeg må jo nok vænne mig til at bruge dem i stedet for "home" og "end", såen
er det jo.

Tak for tippet. =)

--
Esben

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-11-03 14:02

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> Er det ikke voldsomt besværligt, når man kommer til en maskine, der
> ikke kan?

Næh. Enten skal jeg bruge den længe nok til at jeg gider pille ved den
slags eller også lever jeg med det i den korte tid, det tager. Desuden
er det ganske få maskiner, hvor home/end ikke fungerer og ikke kan
bringes til det. I min verden er der stor forskel på at arbejde længe
ved en maskine og at pusle lidt med en maskine en eftermiddag.

> Jeg plejer at lade alting være 100% standardiseret, for ellers vil
> det være voldsomt svært at føle sig hjemme nogen andre steder end
> på ens egen kværn.

Jeg vil hellere lade programmerne indrette sig efter mine behov, end
jeg vil indrette mig efter deres standardindstillinger, når de ikke
passer mig.

/Rasmus

"Aren't you ashamed of yourself?"
"No, I have people to do that for me."

Fra : Jimmy

Dato : 10-11-03 19:32

"Esben" <hyber@hyber.dont-spam-me.dk> wrote in message
> Jeg har gennem længere tid egentligt gået og irritere mig over når jeg
> trykker "home" eller "end" i en putty consol laver den bare en tilde (~),
> jeg har ingen problemer med at bruge dem i nano eller mcedit.

Jeg bruger Putty 0.53b og har aldrig haft problemer med Home eller End.
Jeg har intet specielt gjort.

Jeg tilgår kun RH-maskiner.

Mvh
Jimmy

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-11-03 21:42

Esben skrev i -dk.edb.system.unix:

> Jeg har gennem længere tid egentligt gået og irritere mig over når jeg
> trykker "home" eller "end" i en putty consol laver den bare en tilde (~),
> jeg har ingen problemer med at bruge dem i nano eller mcedit.

Det er længe siden jeg brugte putty, men det forkommer mig at det var en
indstilling for om de skulle fungere på den ene, eller anden måde, husker
jeg helt forkert?

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / reralistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | fram til motorvejbyggiet blev påbegyndt

Fra : Jimmy

Dato : 10-11-03 21:48

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> wrote in message

> Det er længe siden jeg brugte putty, men det forkommer mig at det var en
> indstilling for om de skulle fungere på den ene, eller anden måde, husker
> jeg helt forkert?

Nej, det er helt korrekt.
Options -> Terminal -> Keyboard -> The Home and End Keys (Standard | rxvt)

Mvh
Jimmy

Fra : Michael Knudsen

Dato : 11-11-03 11:51

Fra : Peter Jensen

Dato : 11-11-03 13:56

Michael Knudsen wrote:

> Du finder nok hurtigt ud af, at ^E og ^A er meget hurtigere at bruge
> end at flytte haanden hele vejen op til home og end.

Måske, men ^A bruges også af 'screen', så det kan give forvirringer.

> Det er ogsaa langt hurtigere at bruge ^D fremfor at trykke `delete'.

Bare man ikke kommer til at trykke det i en tom prompt. Det er så træls
når man bliver logget ud før man ønskede det ...

> ^F og ^B er ogsaa hurtigere at naa end pgdn/pgup.

Det kommer vist helt an på ens indlærte reflekser. Jeg har selv fundet
at det kan tage meget tid før man får et nyt mønster. Det opdagede jeg
i hvert fald da jeg engang var tvunget til at bruge et tastatur der
havde skubbet alle taster fra Delete til Pause en tak ned. Når man så
skriver med blindskrift over nettet (med betydeligt lag), så er det
temmelig frustrerende når hele ens dokument forsvinder pga. uheldige
tastkombinationer!

> Det stoerste problem ved at bruge disse taster i stedet er, at de ikke
> virker i Windows, saa man ender altid med at sidde og bande.

Dét kan jeg så til gengæld skrive under på! Jeg har helt vænnet mig til
at ^W sletter et ord, eller det der er markeret. Den er således
glimrende at bruge i f.eks. Mozilla's adresselinie. I Windows betyder
den genvej oftest 'Luk', så du kan nok gætte dig til resten ... :-/

--
PeKaJe

Nothing ever becomes real until it is experienced.
   -- John Keats

Fra : Michael Knudsen

Dato : 15-11-03 14:06