Vandkop/vandbalje
Fra : Anet

Dato : 10-11-03 09:59

Vores 3 heste går stadig udenfor på folden hele døgnet, men har dog
løsdriftskur som de kan gå ind i om natten og når det blæser og regner. Hver
morgen og aften tager vi dem ind i hver deres boks og fodrer dem. I hver
boks er der en vandkop, men alligevel så venter de med at drikke til de
kommer ud på folden igen til deres vandbalje. Om sommeren har de også en
vandkop på folden så de altid har frisk og køligt vand. Men de foretrækker
til hver en tid deres vandbalje også selv om jeg lige har stået og fyldt den
op med vandslangen. Jeg har checket vandkoppernes tilførselshastighed og den
er superhurtig så det kan ikke være det. Andre af Jer der har set det samme?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 10-11-03 10:10

Anet wrote:
> [...]
> er superhurtig så det kan ikke være det. Andre af Jer der har set det samme?

Måske smager vandet anderledes? Andre typer rør, aflejringer i
vandkoppen eller sådan noget?

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 10-11-03 10:48

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse
Hver

> Måske smager vandet anderledes? Andre typer rør, aflejringer i
> vandkoppen eller sådan noget?

(klip)

Vandet til vandbaljen går igennem det samme rør som til alle vandkopperne.
Vandkopperne er af plastik de der grønne standardkopper med muleklap. Måske
er de bare dovne og gider ikke trykke selv *smiler*. Udenfor i baljen kan de
jo suge som af et sugerør og det er måske nemmere.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Pia J

Dato : 10-11-03 10:50

> op med vandslangen. Jeg har checket vandkoppernes tilførselshastighed og
den
> er superhurtig så det kan ikke være det. Andre af Jer der har set det
samme?

Tja, jeg havde sidste år besøg af et par heste, som jeg tidligere havde part
på. Den ene drikker ikke så meget af sin spand, heller ikke hjemme, selvom
vi gerne ville have ham til det fordi han som distancehest ikke må dehydrere
og de får mere væske ind ved at drikke af balje fremfor vandkop. Jeg har
fået fortalt at heste ikke drikker til tørsten er slukket, men et bestemt
tidsinterval. Da vandkoppen giver mindre "mundfulde", får de altså mindre
væske pr. gang. Vi havde samme problem med en kolikhest, der hele tiden fik
forstoppelse.

Så skiftede jeg tilfældigvis hans spand ud med en af mine, og den drak han
meget hellere af. Endnu bedre blev det, hvis jeg hver dag skurede spanden så
den var helt frisk istedet for blot at fylde på. (den var ikke snasket)

Så det er nok rigtigt at dine heste bedre kan lide smagen i baljen.

:Pia

Fra : Anet

Dato : 10-11-03 11:18

> [...]

> den var helt frisk istedet for blot at fylde på. (den var ikke snasket)
>
> Så det er nok rigtigt at dine heste bedre kan lide smagen i baljen.

Syntes ellers at min regøring i vandkopperne og baljen er den samme for jeg
gør det altid samtidig. Men det kan godt være, at du har ret i det med
tidsintervallet. Vores araber syntes forresten om sommeren, at det er vild
dejligt at drikke direkte af vandslangen. Så står han der og fægter med
hovedet efter slangen og i starten var jeg ikke helt med hvad han ville, men
så satte han mulen for slangens åbning hvor vandet kom ud og selvfølgelig
blev jeg mega våd (øøøvvv). Men så havde jeg fattet hvad han mente. Om
sommeren er det nu fast at han gerne vil have sine mundfulde vand når jeg
skyller ham i sadellejet og på benene.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Pia J

Dato : 10-11-03 11:22

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote in message

> Syntes ellers at min regøring i vandkopperne og baljen er den samme for
jeg
> gør det altid samtidig.

Tja, min spand var også bedre end den han havde med hjemmefra! Materialet
betyder måske meget.

:Pia

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 10-11-03 13:59

> [...]

> den var helt frisk istedet for blot at fylde på. (den var ikke snasket)

> Så det er nok rigtigt at dine heste bedre kan lide smagen i baljen.

Jeg talte for noget tid siden med en eller anden om hestenes holdning til
smagen/kvaliteten af drikke vandet. Jeg mener at huske, at det modsatte var
tilfældet; at hesten(e) helst ville have det vand som havde stået og var
blevet lidt snasket end at få helt frisk vand. Muligvis pga. stoffer i
vandet, eller måske pga. smagen? Jeg kan ikke huske det. Måske det netop er
smag og behag? Ingen heste er jo ens.

Mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Heidi Falch

Dato : 10-11-03 17:12

On Mon, 10 Nov 2003 09:58:47 +0100, "Anet" <aneteng
FJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

<snip om vand>

Heste foretrækker efter sigende "åbent vand" - dvs. at der er
vandspejl hvor de skal drikke. Vi har så blot lært dem, at man også
kan drikke, hvor man ikke lige kan se vandet.

Min ismule kender godt til vandkopper, men vil kun drikke i 3 eller 4
boxe ud af 14 i vores stald (alle vandkopper er ens og er lige nemme
at bruge, altså det er det samme tryk, der skal lægges i at vandet
kommer ud), hvorfor hun - de gange hun står inde - gerne flyver i
truget når hun kommer ud. Dette gør hun dog også når hun har stået i
en af de boxe, hvor det behager damen at bruge vandkoppen Jeg har
sågar set hende flyve i vandbaljen lige efter hun har stået og drukket
i boxen - underlige kræ )

Pt. har vi en vallak, som flyver hen til vandet, når han bliver lukket
på fold - han står inde om natten. Han kan nærmest ikke vente til
grimen bliver taget af ham for han er sååååå tørstig.

Så ja - jeg kender godt til det nævnte fænomen )

--
Knus

Trolden

Fra : Anet

Dato : 10-11-03 17:35

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> grimen bliver taget af ham for han er sååååå tørstig.
>
> Så ja - jeg kender godt til det nævnte fænomen )

Nåh, men så er mine heste altså ganske normale kan jeg forstå.......*SSS*

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Liz B.

Dato : 10-11-03 22:10

> [...]
> vandspejl hvor de skal drikke. Vi har så blot lært dem, at man også
> kan drikke, hvor man ikke lige kan se vandet.

Ja, det har jeg også læste et eller andet sted. Vandkopper er totalt "ude"
hos min heste, de nægter simpelthen at drikke af dem! Så skurer jeg baljene
en/to gange om dagen, og om natten får de en 20 liters spand hver.
Vandkoppene var nu noget nemmere!

Hilsen Liz

Fra : Anet

Dato : 11-11-03 09:06

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
baljene
> en/to gange om dagen, og om natten får de en 20 liters spand hver.

Jeg ordner også balje og vandkopper dagligt. Syntes sådan fornuftsmæssigt
set altså med menneskeøjne, at en vandkop med frisk dejlig rent vand måtte
være nr. 1. Men det syntes hestene åbenbart ikke.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 11-11-03 10:24

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg ordner også balje og vandkopper dagligt. Syntes sådan fornuftsmæssigt
> set altså med menneskeøjne, at en vandkop med frisk dejlig rent vand måtte
> være nr. 1. Men det syntes hestene åbenbart ikke.

Det er lidt ligesom hunde. Vi havde en schæefer der synes det var helt vildt
lækkert at drikke af vandpytter, selvom han havde rent vand hele
tiden -mærklig hund Jeg ved ikke hvorfor hestene gør som de gør,
umiddelbart tror jeg det er meget individuelt fra hest til hest der
bestemmer hvorfor de gør som de gør.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 11-11-03 12:11

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3fb0b201$0$29389$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Det er lidt ligesom hunde.

Nu du siger det, var det nok hunde og ikke heste, jeg havde hørt det om!?
Men måske det alligevel gælder for begge?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Liz B.

Dato : 11-11-03 22:44

Der er en ting til, der er godt med spandene og baljerne- det er nemlig
meget lettere at kontrollere hvor meget hestene daglig drikker.

Hilsen Liz

Fra : skingur

Dato : 13-11-03 20:05

"Liz B." skrev d. 11-11-03 22:44 dette indlæg :
> Der er en ting til, der er godt med spandene og baljerne- det er
nemlig
> meget lettere at kontrollere hvor meget hestene daglig drikker.
>
> Hilsen Liz

Ja... i vores stald er der ikke indlagt vand, så vi henter det i tønder
på trillebøren. Til 5 ponyer (2 islændere, en alm. pony og tre
shetlændere)og 4 geder går der ca 150-200 liter vand pr dag. De drikker
mere end før, hvor de (mange heste) havde en vandkop til deling. Hvis
det er rigtigt at de drikker i intervaller og ikke efter hvor meget vand
de reelt får på een gang, tror jeg ikke de fik vand nok før...
vandkoppen, der ca rummede en liter, blev fyldt meget langsomt. Hvor
mange vandkopper skal der mon være i en løsdrift, så man er sikker på at
alle får stillet deres behov? (Det er altså ikke nogen kritik af det
sted hvor hestene stod før!)

Iøvrigt er det sådan nu, at det KUN er Skenkurs vandbalje, der er
interessant for mavesårshoppen! Den hænger på Skenkurs side, men hun kan
nå den - og foretrækker altså den frem for sin egen, der hænger i hendes
egen boks! Den kan Skenkur også nå, men den gider han ikke!!! (De står
jo altså i bokse ved siden af hinanden!) Underlige dyr!

Forresten får man et noget anstrengt forhold til vand, når man selv skal
hente det!!!! Hvis I har indlagt vand i stalden, så værdsæt det !!!!

Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Liz B.

Dato : 13-11-03 21:03

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:3fb3d6c7>
> Forresten får man et noget anstrengt forhold til vand, når man selv skal
> hente det!!!! Hvis I har indlagt vand i stalden, så værdsæt det !!!!

Hej Christina,

Vil bare lige sige at vandslangen er opfundet

Hilsen Liz

Fra : skingur

Dato : 14-11-03 23:50

"Liz B." skrev d. 13-11-03 21:03 dette indlæg :
> Vil bare lige sige at vandslangen er opfundet
> Hilsen Liz
>
> ikke der hvor min hest bor!!! problemet er, at der er cirka 300
meter fra beboelse m. vand hen til stalden... og vandslanger kombineret
med frostvejr kaster som regel ikke noget godt af sig..heller ikke
vand!!!!

Ellers tusind tak for tippet

http://www.kandu.dk/

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 15-11-03 00:23

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

>og vandslanger kombineret
> med frostvejr kaster som regel ikke noget godt af sig..heller ikke
> vand!!!!

Tricket er at lade vandet løbe, ikke!? Meeen, det bliver jo nok lidt træls i
længden, hihi.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 13-11-03 21:34

> Der er en ting til, der er godt med spandene og baljerne- det er nemlig
> meget lettere at kontrollere hvor meget hestene daglig drikker.

(klip)

Faktisk så syntes jeg ikke at hestene drikker så meget som jeg tit har hørt
at de drikker i døgnet. Jeg fylder vand i vores udendørsbalje hver dag og
der er altid en del tilbage alligevel når der er gået et døgn.

Men rengøring af spande er betydelig nemmer end rengøring af vandkopper. Den
ene af vores heste foretrækker vandbaljen, den anden er et svin og spilder
mad i vandkoppen og den tredje er så grådig at han står og slikker hver et
havrekorn op fra vandkoppen .

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Liz B.

Dato : 16-11-03 14:49

> [...]
> at de drikker i døgnet. Jeg fylder vand i vores udendørsbalje hver dag og
> der er altid en del tilbage alligevel når der er gået et døgn.

Hi Annette,
Som du måske kan huske, begyndte jeg at tilsætte lidt alm. husholdningssalt
i foderet for at få især hoppen til at holde op med at slikke jord. Dette
har givet gevinst, for hun har næsten holdt op med jordslikkeriet samt hun
drikker meget mere vand! Jeg ville skyde på ca. 10 - 15 liter i døgnet her
om vinteren og noget mere om sommeren. Det samme gælder de andre. Follene
drikker det meste af en 20 liters spand hvert, hver nat! Og de får ikke
salt.

Hilsen Liz