Nytårsaften
Fra : Jannie

Dato : 10-11-03 00:01

Hej!

Nu nærmer tiden sig nytårsaften og bragene fra fyrværkeriet kan mine
katte ikke lide, de ligefrem flygter ind under sengen.
Så jeg ville høre om det var nogen med samme problem og hvad gør I for
at kattene ikke er så bange....?
Jeg ved, man kan give dem nogle piller, men har også hørt, at de bliver
syge af det, er det rigtig?

Jeg fandt ud af de var bange for bragene, da der var Open Air koncert,
hvor de den sidste aften afsluttet med det helt store fyrværkeri. Jeg
har aldrig set nogle katte være så paniske og det skal de simpelthen
ikke udsættes for nytårsaften...

Det er jo synd for de små misser..... :(

Med venlig hilsen
Jannie Ø. Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Helle

Dato : 10-11-03 00:23

Hejsa.

Jeg tror det har STOR betydning hvordan vi mennesker reagerer på
fyrværkeriet. Hvis vi slapper helt af og ikke styrter hen til vinduet og
pusse nusser for meget om misserne - ja virker som om det er helt naturligt,
så vil de måske også være mere afslappede. Dermed ikke sagt at de ikke kan
være nervøse for det kan de helt klart.
Sidste år var Emil totalt ligeglad med fyrværkeriet - slet ikke bange. Han
lå i vinduet hele aftenen og kiggede ud på himlem (det var bare SÅ
hyggeligt). Mikkel, som jeg desværre ikke har mere, var en anelse nervøs men
da vi og Emil var afslappede, ja så tog han det også selv roligt. Jeg er
mere spændt på hvordan Sylvester tager det.
Har du mulighed for at være hjemme hos dem nytårsaften? for det tror jeg er
en god ide suppleret med beroligende piller hvis det bliver alt for slemt.
Hyg om dem men du må endelig ikke pyldre!! Et lille råd herfra...

Mvh Helle

Fra : Jannie Ø. Rasmussen

Dato : 10-11-03 00:36

Hej.
Ja, jeg er hjemme nytårsaften... Mine veninder og jeg har altid skiftet
til at holde nytårsaften sammen og i år er det min tur...
Tak for rådet, det er jo altid rart at vide hvad andre gør og har af
erfaringer!!!!!

Møj´n Jannie

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-11-03 01:33

In article <3faecc3e$0$94992$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Helle
<mail@FJERNhellenielsen.dk> wrote:

> Sidste år var Emil totalt ligeglad med fyrværkeriet - slet ikke bange. Han
> lå i vinduet hele aftenen og kiggede ud på himlem (det var bare SÅ
> hyggeligt)

Sådan gjorde mine to osse de første år. Men årsskiftet 2000 var _meget_
larmende og ødelagde deres fornøjelse ved raketterne Især Ditte var
skræmt.
Så - jeg trækker gardinerne tæt for og tænder fjernsynet - der er som
regel noget nytårs-popbal af en art, som man kan skrue småhøjt op for
Og så sætter jeg mig og ser TV og ligner enhver anden aften så godt
jeg kan
Vi har ikke en masse gæster, som I kan høre, dels fordi vi ofte har
været på job den aften / nat - dels for missernes skyld.
Heldigvis er det værste jo ovre på ca. 15 minutter, så har folk brændt
krudtet af - i bogstaveligste forstand *g*

Fra : Kate

Dato : 10-11-03 21:02

"Helle" <mail@FJERNhellenielsen.dk> wrote in

> Mikkel, som jeg desværre ikke har mere, var en anelse nervøs men
> da vi og Emil var afslappede, ja så tog han det også selv roligt.

Den oplevelse har jeg også haft med mine katte. Johan, Sofie og Oliwer
var aldrig bange for fyrværkeri, så da Lante flyttede ind var jeg lidt
spændt på hans reaktion. Han kommer fra Lolland og hans opdrætter sagde
at der ikke er meget fyrværkeri hvor de bor, men efter at være blevet
forskrækket første gang der blev skudt af, har han taget det helt
roligt. Tror også han så hvor rolige vi andre var og så var det nok
slet ikke farligt.
Første gang Mowgli så fyrværkeri sad han i vinduet og fulgte hver raket
fra jord og op i luften, det var så spændende syntes han
Donse har oplevet fyrværkeri en enkelt gang og havde meget tyk hale.
Jeg har tænkt mig at lade lys være tændt og lukke persiennerne, så kan
hun vælge at gemme sig under sengen, det håber jeg hun vælger. Det
gjorde Sofie når hun blev bange i andre situationer.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Ann K

Dato : 10-11-03 00:45

Hej Jannie.
Har heldigvis ikke dit problem med panikslagne katte... men har dog to
katte, som heller ikke bryder sig om rabalderet...
Vi har her gjort det at vi i god tid inden nytårsaften, har sørget for at
kattene har nogle tiltrækkende og gode gemmesteder/huler... det kan sagtens
være inde under sengen (selv om min den ene så langt foretrækker en hylde i
klædeskabet ...
Hele huset sprayes med baldriandråber... det STINKER!!!... og evt gæster
får at vide at kattene altså bor her konstant - og derfor har krav på at
kunne føle sig trygge... gæsterne må altså leve med stanken!
Især kattenes tæpper og puder sprayes, så de virker ekstra tiltrækkende...
Man kan også forsøge at sætte en feliway duftspreder i stikkontakten - det
virker beroligende på mange katte...
Et af rummene er totalt mørkelagt... den ene af vores katte er nemlig helt
ligeglad med bragene, men bryder sig bestemt ikke om lyset fra
raketterne...
Radioen spiller (lidt for) højt - i et forsøg på at dæmpe udefrakommende
brag...
Kattenes vand er denne aften desuden tilsat baldriandråber og Bachs rescue
remedy... ligesom at den ene af mine katte i hele december måned får en
daglig dosis af Serene-um tabletter.. alle disse midler er naturmidler,
uden nogen former for bivirkninger... enten virker det, eller også gør det
ikke... man kan i hvert fald ikke komme til at gøre skade ved det
Beroligende piller virker som oftest ved at sløve selve kattens
organisme... den kan fx få svært ved at bevæge sig... Mens selve kattens
psyke stadig arbejder på højtryk... Prøv at forestille dig at være
hunderæd - UDEN at kunne flygte

Jeg aner ikke om det her er noget der kan virke ved katte... men Dansk
Kennel Klub anbefaler at man køber en "lyd-cd", til at desensibilisere
skudrædde hunde... for nogle har det god effekt - mens det for andre er
penge lige ud af vinduet, da vovse sagtens kan skelne mellem cd-afspilleren
og "real life"... Igen - det er da ikke noget som kan skade kattene, hvis
man da har tænkt sig at prøve Lydtræningen skal begyndes NU!!! hvis den
da skal nå at være bare lidt effektiv inden nytårsaften... der følger en
udførlig vejledning med købet af cd'en...
(kan købes ved at gå ind på www.dansk-kennel-klub.dk ...)

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 10-11-03 08:29

> [...]
> har aldrig set nogle katte være så paniske og det skal de simpelthen
> ikke udsættes for nytårsaften...
>
> Det er jo synd for de små misser..... :(

Mit råd lyder nok lidt som nogen af dem du allerede har fået. Men her er
i hvert fald hvad jeg plejer at gøre:

For det meste er jeg ikke hjemme nytårsaften, så inden jeg går, lukker
jeg alle persienner ned/gardiner for, så kattene ikke kan se
lysglimtene. Så tænder jeg lys de fleste steder af samme årsag. Og så
får radioen lov til at køre. Desuden sørger jeg for, at der er fri
adgang til diverse gemmesteder.

Når jeg kommer hjem i løbet af natten, får jeg altid den samme
modtagelse som jeg plejer. Altså ingen skræmte misser . Jeg har dog
set deres reaktion på fyrværkeri, da jeg bor meget tæt på et hotel, hvor
de næsten hver weekend har bryllupsarrangementer med efterfølgende
festfyrværkeri. Så man må sige, at de er i træning . Efterhånden
gider de dårligt kigge hvad det er der sker. Men det er selvfølgelig
noget mere voldsomt nytårsaften.

Jeg håber du finder noget, der virker for dig. Men det er selvfølgelig
en fordel, at du er hjemme og kan se hvad der sker. Held og lykke!

Med venlig hilsen
Helle Frederiksen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Louise Viborg

Dato : 10-11-03 12:51

Vi er aldrig hjemme nytårsaften og er altid blevet væk til ud på
eftermiddagen d. 1/1.
Men inden vi tager hjemmefra om aftenen, trækker vi alle gardinerne for
og tænder for radioen, og giver dem selvfølgelig rigeligt med mad og
vand, så de kan klare sig til vi kommer hjem igen. Når vi kommer hjem
har de opført sig helt normalt og der er ikke noget der er blevet
splittet ad
I år skal vi dog være hjemme og holde kæmpe fest for en masse gæster
(ALLE ER VELKOMMEN!! *G*), og kattene har jo deres eget værelse hvor der
er forbudt for gæster, så der render de ind hvis det bliver for meget af
det gode. Desuden er de vant til at vi holder fest, og de plejer faktisk
at nyde det En masse mennesker der vil nusse og pusse

Mvh. Louise
Katteri Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre skovkatte
www.shunozahra.dk
Hunkilling til salg NU!

Louise Viborg
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Louise Viborg

Dato : 10-11-03 12:54

Hov! Jeg glemte jo at fortælle om det allervigtigste
I 1998 havde vi en kat som også var bange for fyrværkeri, så nytårsaften
lod vi døren stå åben ind til mine forældres soveværelse hvor hun
elskede at være. Så kunne hun gå deridn og gemme sig under sengen. Og vi
havde selvfølgelig også gardinerne trukket for så der ikke kom lysglimt.
Og vi satte en radio ind i soveværelset.