Er det muligt med disk på 80 gb på gammelt~
Fra : kirsten

Dato : 09-11-03 23:58

hej kan i hjælpe, med et godt råd
Kan det lade sig gøre at sætte en harddisk på 80 gb på mit gamle intel
se440bx motherboard, jeg har den seneste bios update fra 1999 .
Hvis det ikke umiddelbart er muligt, finder der da softvare eller andre fif
der kan løse problemet .
venlig hilsen kirsten

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 10-11-03 00:55

"kirsten" <donner@b2mail.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det lade sig gøre at sætte en harddisk på 80 gb på mit gamle intel
> se440bx motherboard, jeg har den seneste bios update fra 1999 .

Det er ofte muligt at stille en jumper på Harddisken så den genkendes som en
30GB harddisk (og følgeligt kun kan udnyttes som sådan).

Men det er vel ikke helt det svar du ønskede ;)

Der er muligvis andre muligheder, men jeg ved ikke nok om emnet til at kunne
kommentere kvalificeret.

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 10-11-03 03:36

> Hvis det ikke umiddelbart er muligt, finder der da softvare eller andre
fif
> der kan løse problemet .

Det kan løses med software - nærmere betegnet noget der kaldes overlay, som
så styrer harddiskaddresseringen ud over de 30 gb. Jeg har et link et sted
til sådant et program, men det må lige vente. Jeg skal nemlig se dyner nu =)

Hvis du er utålmodig, så prøv enten IBM eller Maxtors hjemmeside og søg
efter overlay.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen

Fra : Rado

Dato : 10-11-03 06:34

On Sun, 9 Nov 2003 23:57:39 +0100, "kirsten" <donner@b2mail.dk> wrote:

>hej kan i hjælpe, med et godt råd
>Kan det lade sig gøre at sætte en harddisk på 80 gb på mit gamle intel
>se440bx motherboard, jeg har den seneste bios update fra 1999 .

Har selv en Dell med Intel 400BX board og BIOS fra 99. Kører fint med
en 80 GB Seagate disk. Så mon ikke der er en rimelig chance for at dit
også kan.

>Hvis det ikke umiddelbart er muligt, finder der da softvare eller andre fif
>der kan løse problemet .

Et ATA100 eller 133 controllercard. Fås til et par hundrede og
opefter.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Henning Larsen

Dato : 10-11-03 09:48

> [...]
> se440bx motherboard, jeg har den seneste bios update fra 1999 .
> Hvis det ikke umiddelbart er muligt, finder der da softvare eller andre

Jeg har et Gigabyte bundkort med 440bx chipset og bios fra 2001 samt en 80
gb harddisk, og der er ingen problemer.

Henning

Fra : kirsten

Dato : 11-11-03 16:30

Efter at have læst jeres svar tik jeg chancen og købte en 80 Gb harddisk og
alt funker fint så tak for hjælpen !!!
/kirsten